Graffen Graffen skrev:
Jag hade inte betalat en krona till innan jag kollat med kommunen om fastigheten är godkänd som lägenhet/boende.
Finns det brandcell mellan lägenheterna? All ventilation MÅSTE vara utfört enligt bygglovet med beräknat luftflöde (vilket är STORT i våtrum!).
Jag har jobbat med många ombyggnader av befintliga strukturer till lägenheter och boenden, och för lägenheter är regelverket strikt.
Idag är 2april och jag fick nyckel till ny lägenhet igår. Tur i oturen! Men denna ide, att skriva här, fick jag häromdagen när jag tittade runt i stall-lägenheten och insåg: Fan! Har jag bott i denna kylan och STÅTT UT!? Och betalat så mycket för något jag inte ens kan sova i! Hur stod förra hyresgästen ut? Och finns det ens ventilation?? Ett ljus tändes i mitt sinne och jag började leta runt. Det finns INTE en springa! Inget alls på toalett, tätslutande badrumsdörr, inget kring dessa vackra gamla metallfönster, ja NOLL!

DÅ kom jag på! Åh måste fråga i ett byggforum! Någon måste veta mer regler än jag, och kunna ge mig råd, likt ni gjort!

Jag känner mig rakryggad och säker och hör av mig till uthyraren. Jag skriver: jag ber om att slippa uppsägningstid på tre månader. Jag vill alltså ej betala hyra april maj juni. Jag undrar om lägenheten du hyrt ut, ens är godkänd som bostad? Jag känner mig lurad. Kontraktet jag skrev på, var för ett boende. Inte en kall skrubb, där jag får åka hem till min mamma för att få sova, kl 2 på natten. Finns det ens ventilation? Kan du komma och visa mig vart den sitter?

Han svarade ej på ventilations frågan alls. Skrev bara: "Du kan flytta imorgon och du behöver inte betala mer."

Så nu flyttar jag! Tack alla för hjälpen! Och slipper betala 17000:- nu i tre månader (dubbla hyror!) (9000:- för gamla och 8000:- för nya)

Tack all! Nu överlever jag! För 17000:- extra hade jag inte!

Ni har kommenterat mycket fel i lägenheten. Känns så skönt att lämna. Jag har funderat. Och det har kännts i hela själen att: här ska man inte bo. Ingeting "fungerar" korrekt och i varje litet moment av vardagen krånglar något. Allt från planlösning, till luftkvalitet, ljudnivå, värme, sophämtning osv...

Tack för proffs hjälp! ❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 42 till
  • Laddar…
Tack för att du hörde av dig med "hur gick det sen då?"
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Det är en fördel att vara medlem i Hyresgästföreningen. Antar att du inte är det, då ska du begära nedsättning av hyran. Men allvarligt, har du möjlighet så flytta direkt.
Hyresgästföreningen hjälper inte till. De vill bara ha medlemmar och dina pengar. Hade själv problem med hyresvärden, då svarade de det där kan vi inte hjälpa till med.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
Hyresgästföreningen hjälper inte till. De vill bara ha medlemmar och dina pengar. Hade själv problem med hyresvärden, då svarade de det där kan vi inte hjälpa till med.
samma med alla föreningar fackförbunden är nog värst
 
  • Gilla
  • Arg
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Idag är 2april och jag fick nyckel till ny lägenhet igår. Tur i oturen! Men denna ide, att skriva här, fick jag häromdagen när jag tittade runt i stall-lägenheten och insåg: Fan! Har jag bott i denna kylan och STÅTT UT!? Och betalat så mycket för något jag inte ens kan sova i! Hur stod förra hyresgästen ut? Och finns det ens ventilation?? Ett ljus tändes i mitt sinne och jag började leta runt. Det finns INTE en springa! Inget alls på toalett, tätslutande badrumsdörr, inget kring dessa vackra gamla metallfönster, ja NOLL!

DÅ kom jag på! Åh måste fråga i ett byggforum! Någon måste veta mer regler än jag, och kunna ge mig råd, likt ni gjort!

Jag känner mig rakryggad och säker och hör av mig till uthyraren. Jag skriver: jag ber om att slippa uppsägningstid på tre månader. Jag vill alltså ej betala hyra april maj juni. Jag undrar om lägenheten du hyrt ut, ens är godkänd som bostad? Jag känner mig lurad. Kontraktet jag skrev på, var för ett boende. Inte en kall skrubb, där jag får åka hem till min mamma för att få sova, kl 2 på natten. Finns det ens ventilation? Kan du komma och visa mig vart den sitter?

Han svarade ej på ventilations frågan alls. Skrev bara: "Du kan flytta imorgon och du behöver inte betala mer."

Så nu flyttar jag! Tack alla för hjälpen! Och slipper betala 17000:- nu i tre månader (dubbla hyror!) (9000:- för gamla och 8000:- för nya)

Tack all! Nu överlever jag! För 17000:- extra hade jag inte!

Ni har kommenterat mycket fel i lägenheten. Känns så skönt att lämna. Jag har funderat. Och det har kännts i hela själen att: här ska man inte bo. Ingeting "fungerar" korrekt och i varje litet moment av vardagen krånglar något. Allt från planlösning, till luftkvalitet, ljudnivå, värme, sophämtning osv...

Tack för proffs hjälp! ❤️
Jag anser att det är bättre att bara skriva att du säger upp lägenheten med en månads uppsägningstid och hänvisar till relevant lagstiftning Skika rekommenderat brev med mottagningsbevis. Fota VARJE vrå när du har flyttstädat, jag antar att det finns potential för tvister...

Lycka till!
 
  • Gilla
Anja Jönsson
  • Laddar…
Fadai
hertigen17 hertigen17 skrev:
Hyresgästföreningen hjälper inte till. De vill bara ha medlemmar och dina pengar. Hade själv problem med hyresvärden, då svarade de det där kan vi inte hjälpa till med.
Har själv fått hjälp av jurist för en del år sen, så man kan ha olika erfarenheter.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Idag är 2april och jag fick nyckel till ny lägenhet igår. Tur i oturen! Men denna ide, att skriva här, fick jag häromdagen när jag tittade runt i stall-lägenheten och insåg: Fan! Har jag bott i denna kylan och STÅTT UT!? Och betalat så mycket för något jag inte ens kan sova i! Hur stod förra hyresgästen ut? Och finns det ens ventilation?? Ett ljus tändes i mitt sinne och jag började leta runt. Det finns INTE en springa! Inget alls på toalett, tätslutande badrumsdörr, inget kring dessa vackra gamla metallfönster, ja NOLL!

DÅ kom jag på! Åh måste fråga i ett byggforum! Någon måste veta mer regler än jag, och kunna ge mig råd, likt ni gjort!

Jag känner mig rakryggad och säker och hör av mig till uthyraren. Jag skriver: jag ber om att slippa uppsägningstid på tre månader. Jag vill alltså ej betala hyra april maj juni. Jag undrar om lägenheten du hyrt ut, ens är godkänd som bostad? Jag känner mig lurad. Kontraktet jag skrev på, var för ett boende. Inte en kall skrubb, där jag får åka hem till min mamma för att få sova, kl 2 på natten. Finns det ens ventilation? Kan du komma och visa mig vart den sitter?

Han svarade ej på ventilations frågan alls. Skrev bara: "Du kan flytta imorgon och du behöver inte betala mer."

Så nu flyttar jag! Tack alla för hjälpen! Och slipper betala 17000:- nu i tre månader (dubbla hyror!) (9000:- för gamla och 8000:- för nya)

Tack all! Nu överlever jag! För 17000:- extra hade jag inte!

Ni har kommenterat mycket fel i lägenheten. Känns så skönt att lämna. Jag har funderat. Och det har kännts i hela själen att: här ska man inte bo. Ingeting "fungerar" korrekt och i varje litet moment av vardagen krånglar något. Allt från planlösning, till luftkvalitet, ljudnivå, värme, sophämtning osv...

Tack för proffs hjälp! ❤️
Rätt beslut! Det kommer aldrig hända något där! Se till att lämna lgh i samma skick eller bättre när fick den. sen som någon skrev fota städningen. Du ska inte he dom nöjet att hacka på dig. Flytta nu sen glömmer du allt.
Lämna du någon deposition?
Det finns inget rätt eller fel tyvärr.
 
Redigerat:
Fadai Fadai skrev:
Har själv fått hjälp av jurist för en del år sen, så man kan ha olika erfarenheter.
Man kan ja tur!.
Själv har jag haft tur och fått hjälp av facket.
Men jag även hamnat då jag inte fått hjälp.
Jag har blivit utpressad av facket. Men det är facket. Hyresgästföreningen är nog samma problem.
Behöver jag säga högt att jag inte är med facket? Händer det något så finns det jurister
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Sen när allt är klart och utflyttat. Anmäl till kommunens miljö- och bygg. Så att det inte kommer in fler hyresgäster som den där slumvärden kan profitera på.
 
  • Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
samma med alla föreningar fackförbunden är nog värst
De är nog sant har du ett fackombud, Så är den personen omöjlig att bli av med. Facket kommer lägga ner otroliga resurser...
 
T Telefu skrev:
Sen när allt är klart och utflyttat. Anmäl till kommunens miljö- och bygg. Så att det inte kommer in fler hyresgäster som den där slumvärden kan profitera på.
Du behöver inte göra någon ovk om man har självdrag. Så det finns inga pappar hos kommunen.
Sen tycker jag inte om tanken på att hålla på och jävlas. Blir lite barnsligt
Slumvärd? taskig ljudisolering och ventilation. Men slum?
 
  • Gilla
Saxsson
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Idag är 2april och jag fick nyckel till ny lägenhet igår. Tur i oturen! Men denna ide, att skriva här, fick jag häromdagen när jag tittade runt i stall-lägenheten och insåg: Fan! Har jag bott i denna kylan och STÅTT UT!? Och betalat så mycket för något jag inte ens kan sova i! Hur stod förra hyresgästen ut? Och finns det ens ventilation?? Ett ljus tändes i mitt sinne och jag började leta runt. Det finns INTE en springa! Inget alls på toalett, tätslutande badrumsdörr, inget kring dessa vackra gamla metallfönster, ja NOLL!

DÅ kom jag på! Åh måste fråga i ett byggforum! Någon måste veta mer regler än jag, och kunna ge mig råd, likt ni gjort!

Jag känner mig rakryggad och säker och hör av mig till uthyraren. Jag skriver: jag ber om att slippa uppsägningstid på tre månader. Jag vill alltså ej betala hyra april maj juni. Jag undrar om lägenheten du hyrt ut, ens är godkänd som bostad? Jag känner mig lurad. Kontraktet jag skrev på, var för ett boende. Inte en kall skrubb, där jag får åka hem till min mamma för att få sova, kl 2 på natten. Finns det ens ventilation? Kan du komma och visa mig vart den sitter?

Han svarade ej på ventilations frågan alls. Skrev bara: "Du kan flytta imorgon och du behöver inte betala mer."

Så nu flyttar jag! Tack alla för hjälpen! Och slipper betala 17000:- nu i tre månader (dubbla hyror!) (9000:- för gamla och 8000:- för nya)

Tack all! Nu överlever jag! För 17000:- extra hade jag inte!

Ni har kommenterat mycket fel i lägenheten. Känns så skönt att lämna. Jag har funderat. Och det har kännts i hela själen att: här ska man inte bo. Ingeting "fungerar" korrekt och i varje litet moment av vardagen krånglar något. Allt från planlösning, till luftkvalitet, ljudnivå, värme, sophämtning osv...

Tack för proffs hjälp! ❤️
Anmäl till kommun och hyresnämnden och begär tillbaka hyra så någon annan slipper råka ut för den personen, då kan du gå med ännu rakare rygg
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om luftvärmepumpen är ställd på värme och Auto kommer den att kyla när inställd temperatur uppnåtts. Varm luft stiger. Med element nere på max kommer det bli kallt längst ner och varmt uppe, så inte konstigt alls.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
L LindaCu skrev:
Hej!

Du har absolut flera rättigheter på din sida. Ett råd kan vara att se vilken hjälp du kan gå av hyresgästföreningen. Även Miljö-och hälsomyndigheten kan vara värt att kontakta.
Det finns krav på ventilation i en lägenhet. Det verkar som att fläkten är en cirkulationsfläkt. Då finns det även krav på att du ska ha tilluft någonstans, typ spaltventiler vid fönster eller ventiler i väggen. Din lägenhet verkar sakna det så du har nog mycket riktigt bott utan ventilation. Du behöver också en frånluftsventil någonstans vilket inte heller verkar finnas.
Om du hör din granna så tydligt så kan det också finnas en risk att inte brandkraven är uppfyllda. Oftast går brand och ljud hand-i-hand. I och med att det finns två lägenheter så låste väggen mellan er ha rätt brand- och ljudklassning.
Sedan är ju temperaturen långt under det som föreskrivs i BBR.
Kanske är det inget svartbygge, men helt klart uppfyller inte bygger BBR-kraven. En lägenhet som inte uppfyller temperaturkrav, ventilationskrav samt brand och ljudkrav ska du självklart inte betala så hög hyra för.
Lycka till och hoppas du trivs bättre i ditt nya boende!
Perfekt tips! Tack snälla, du har helt rätt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Ja, jag har ju försökt prata med hyresvärd. Som inte lyssnar på mig. 1.Jag står ut med kyla. 2.Sen blir jag kallad gnällig dessutom.
Fast du är rätt gnällig. Menar dock inte att du har fel men en annan hade ju skött det på ett smidigare sätt utan att ha tårar i ögonen och försöka vinna över hyresvärden på det sättet. Har tyvärr varit med om allt för många, tyvärr framför allt kvinnor som ofta försöker få ens sympati genom att t.ex gråta. Fått lära mig med åren att det bara är skådespeleri och manipulation.

För framtiden kan det vara bra att lära sig att vara saklig och bestämd och veta sina rättigheter utan att bli bitter och känslosam över det (y)

Och du har varit väldigt noga med att benämna att dina grannar har serbisk härkomst i rätt många inlägg nu så att din hyresvärd frågar om du är rasist är ju rätt befogad fråga. Förstår inte vad deras härkomst har med saken att göra
 
  • Gilla
  • Arg
Patrik V. och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.