Usch vad dum jag känner mig....
Köper ett hus från Fiskarhedenvillan som vi ritar om något. Bla större kök. Frågar innan påskrifter av någonting vad den omritning gjorde i pris och han räknar fram och tillbaka på fönster m.m. och kommer fram till att det bara blev plus ca 2000kr. Då skrev vi på tillverkningsordern samtidigt som jag skriver på ritningarna med en variant på köket inritat. På tillverkningsordern skriver säljaren på både kök och vitvaror; Enl. senare offert.
När denna köksoffert kommer står det att köket enl. den ritning jag skrivit på kommer kosta oss ca 23000kr extra. Begär en ny offert med ändringar vi vill göra. Bla lådor överallt, inga överskåp och inbyggnadsvitvaror i rostfritt. Bänkskivan och diskbänk väljer vi bort eftersom vi inte hittade något vi gillade hos Ballingslöv. Får hem den offerten och då skulle det kosta oss ca 70000kr extra. Tycker då att det drar i väg lite väl mycket och ringer säljaren och kollar vad man får i avdrag om man istället väljer att ta kök från annat håll.
Säljaren säger att det är 14000kr om man tar bort vitvarorna och 17000kr för köket. Men säger han, du kan inte göra det nu eftersom tillverkningsordern är påskriven!!! Men han säger åt mig att ringa till köksarkitekten på Fiskarhedens huvudkontor för att dubbelkolla. Gör det och får till svar att det är helt upp till säljaren. Ringer tillbaka till säljaren som säger att detta är helt fel. Han skall dubbelkolla med VD'n och återkomma till mig. Så nu sitter jag här och väntar på svar.
Alltså för oss duger ett Ikea kök gott. Gjorde ett i gamla huset för ca 2 år sedan och var helnöjda. Totalt skulle ju köket från hustillverkaren kosta oss 101.000kr! Då har vi ändå inga bänkskivor och ingen diskbänk. "Samma" kök från Ikea och Tretti.se skulle kosta oss totalt 70.000kr. För oss är detta för mycket pengar i skillnad för att bara acceptera.
Nu till mina frågor;

Enl. mig har jag ju skrivit på en ritning och en tillverkningsorder på ett enl dom standard kök. Är det då inte det köket som borde ingå?

Har ju också skrivit på en tillverkningsorder där det står kök och vitvaror enl senare offert. Om man vill trilskas borde jag då inte kunna köpa ett av deras billigaste köksskåp och typ en micro och komma undan där?

Vad tror ni om mina chanser? Sitter som på nålar här...
 
Skall även tillägga att när vi gjorde omritningen av huset frågade jag om vi inte kunde rita ut köket som vi ville ha det direkt. Men nej, dom skulle rita in ett standard kök.
 
Svara på min egna fråga nu då. Allt verkar sluta med att jag får välja bort kök och vitvaror. MEN.... Dom ville ha betalt för de ritningar dom gjort. Var så nära på att bara säga ok och lägga på men jag frågade vad det handlade om för pengar. Jo, dom skulle ha 2500kr / ritning och jag hade fått tre stycken enligt dom. Alltså 7500kr! Då gick jag fullständigt i taket. Den första ritning jag fick hade rummet fel mått! Den andra fick jag samma dag fast med rätt mått. Den tredje var med ändringar gjorda av mig. Var så arg att rösten knappt höll för mig och det hjälpte nog för nu "slipper" vi troligtvis avgifter för något vi inte ens visste kosta pengar från första början. Och allt var dessutom gjort efter den ritningen JAG gjorde när vi gjorde omritningen av huset. Ibland lönar det sig att bli arg.
 
Skönt att det vekar lösa sig! Fattar vilken magknip du måste ha suttit med ett tag ...
 
Att skriva på papper när man sitter hos säljaren är inget att rekommendera.
Bäst är att ta med pappren hem, läsa igenom och fundera och helst överlägga med någon sakkunnig innan man skriver på.
En säljare som inte accepterar att man tar hem papper för övervägande anser jag vara oseriös och bör inte betros med våra surt förvärvare kronor.
 
Rent allmänt så är det ju närmast katastrof att skriva på en beställning där det står "enligt kommande offert". I princip så skulle ju hustillverkaren kunna sätta vilket pris som helst på den offerten. Du skulle kunnat få ett standardkök för 1 miljon, skulle troligen kunnat fungera rent formelt.

Det är antagligen ungefär det som hänt här också, säljaren talar om en tilläggskostnad på 2000 innan påskrift, efter påskrift så var det plötsligt 23 000, den ändring du lade in om utdragslådor senare är iofs ganska kostsam hos flera kökstillverkare, men ytterligare 50 000 för det låter mastigt, såvida det inte gäller ett väldigt stort kök med massor av lådor. Så även det tillägget skulle jag tro att du kunde fått för kanske 10-15 000 om offerten kommit före påskrift.
 
Det är lätt att vara efterklok. Vår säljare var helt underbar innan påskrifterna och därför trodde naiva jag att allt skulle vara ok. När påskrifterna fanns där vände han totalt. Finns ingen service kvar alls. För det mesta slutar allt med att jag får ringa till Fiskarhedens huvudkontor och röja runt för att få svar på saker och ting. Lite ont i magen har man nu när huset kommer nästa vecka. Jag bara hoppas att det inte kommer allt för stora överraskningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.