M magnusod skrev:
Skickar en akut hjälp då jag fastnat i detta läget. Har jag missat något. Stoppskruvarna är borttagna och c-knastret inuti. Stången rör sig lätt fram och tillbaka men det glappet mellan husen är max som jag kommer till.

Det låter som ett metalliskt stop när jag kommer till det utdragna läget mellan husen som visas på bilden så jag vågar inte slå för att dela på dem. Det går att vicka lite på husen i det utdragna läget.

[bild]
Jag gjorde samma grej för några veckor sedan. Och jag drog bara isär den där, där du har målat pilen.
Jag fick ta i lite och visste inte riktigt vad som skulle hända, men sen hoppade den isär. Men som sagt så måste de 2 stoppsskruvarna vara borta först.

Jag använde en sån sats från Biltema, man kunde vinkla om spetsarna på dom om man var lite försiktig.
https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000016777
 
Stort tack för svaren!

Låsringen är borta för jag förmodar att @svetsnisse menar den lilla låsringen som sitter på axeln som man måste ta bort via en av anslutningarna.

Mycket märkligt att den inte går att dela. Jag hade en liten kofot som passade precis i glappet och jag använde den plana mittendelen för att inte skada mässingen. Fick ganska bra kraft men den delade sig ändå inte.

Sprayade lite Lithiumfett på axeln skruvade ihop allt igen och peppar peppar än så länge så läcker det inte. Får se hur länge det varar.
Ni som har dessa fjärrvärmecentraler och som reparerat pm-ventilen, hur gamla har ni drift fortfarande? Min är c:a 20 år och funderar på om det är värt att lägga 3-4000 på en gammal fjärrvärmecentral om den börja läcka igen vilket är ganska sannolikt.
 
M magnusod skrev:
Stort tack för svaren!

Låsringen är borta för jag förmodar att @svetsnisse menar den lilla låsringen som sitter på axeln som man måste ta bort via en av anslutningarna.

Mycket märkligt att den inte går att dela. Jag hade en liten kofot som passade precis i glappet och jag använde den plana mittendelen för att inte skada mässingen. Fick ganska bra kraft men den delade sig ändå inte.

Sprayade lite Lithiumfett på axeln skruvade ihop allt igen och peppar peppar än så länge så läcker det inte. Får se hur länge det varar.
Ni som har dessa fjärrvärmecentraler och som reparerat pm-ventilen, hur gamla har ni drift fortfarande? Min är c:a 20 år och funderar på om det är värt att lägga 3-4000 på en gammal fjärrvärmecentral om den börja läcka igen vilket är ganska sannolikt.
Min central är bara 15år gammal, men om det stämmer att årtalet står på regulatorkåpan, så är den bytt 2014!
Person håller en metallkomponent med text, förmodligen en del till rörledning eller maskin, i fokus, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S svetsnisse skrev:
Min central är bara 15år gammal, men om det stämmer att årtalet står på regulatorkåpan, så är den bytt 2014!
[bild]
Oj, undrar om det är årtal eller om det bara är en slump att det blivit 2014. Det kommer från gjutningen så i så fall får de ändra ofta.

Min central var värre än väntat. Den är tillverkad 99 så har säkert varit i drift i drygt 20 år så förmodligen tveksamt att kosta på sig en dyr pm-ventil istället för att köpa en ny fjärrvärmecentral.
 
Bumpar tråden igen. Jag ska byta o ringar på en regulator . Tänkte att det är säkert flera som har läckande pm regulatorer, så tråden är bra att ha.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.