Håller på och räknar på ett till garage. Funderar på hur jag hur jag ska lösa el dit (grävning). Inkommande el idag kommer till bostadshus A och matar vidare till central B.. A matar också vidare till garage C som förser D, E och F.. Kortast sträcka till nya garaget är från garage C. Så min fråga är: finns det något hinder att gräva till den byggnaden eller måste jag gräva till inkommande A?

/:Christer
 
Det beror inte överraskande på ett antal faktorer, till att börja med:
1. Önskad belastning i det nya garaget. Mäts i Watt eller Ampere, och enfas eller trefas.
2. Ledig kapacitet i kabeln mellan A och C.

Men man kan inte önska fritt, det tillkommer en kostnad ;) Men vi kan börja här så får vi se. Vi kommer troligen att fråga efter mer detaljer kring hur det ser ut his dig, och då storleken på mätarsäkringen och storleken på övrig belastning i anläggningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror inte överraskande på ett antal faktorer, till att börja med:
1. Önskad belastning i det nya garaget. Mäts i Watt eller Ampere, och enfas eller trefas.
2. Ledig kapacitet i kabeln mellan A och C.

Men man kan inte önska fritt, det tillkommer en kostnad ;) Men vi kan börja här så får vi se. Vi kommer troligen att fråga efter mer detaljer kring hur det ser ut his dig, och då storleken på mätarsäkringen och storleken på övrig belastning i anläggningen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror inte överraskande på ett antal faktorer, till att börja med:
1. Önskad belastning i det nya garaget. Mäts i Watt eller Ampere, och enfas eller trefas.
2. Ledig kapacitet i kabeln mellan A och C.

Men man kan inte önska fritt, det tillkommer en kostnad ;) Men vi kan börja här så får vi se. Vi kommer troligen att fråga efter mer detaljer kring hur det ser ut his dig, och då storleken på mätarsäkringen och storleken på övrig belastning i anläggningen.
Tack ska fylla på lite fakta. Vid A så har jag 25A säkringar. Vid C, D och F har jag inte kollat men finns 3fas i alla utrymmen. Belastningen i nya garaget blir likvärdig det gamla. Tanken är att flytta över allt jag har till nya och använda gamla mer som lager och förråd. Det är svets, kompressor och bläster som är dom tunga förbrukarna plus att det tillkommer en billyft. Resterande är i princip bara lyse. Den totala förbrukningen på kabel mellan A och C bör inte öka nämnvärt tycker jag då alla förbrukare flyttas till nya garaget (utom lyse). Den tidigare ägaren hade byggde lokalen för att ha ett litet snickeri där men passar inte riktigt för min bilverkstad.
 
Ja, om du bara flyttar belastningen så kommer det att fungera lika bra eller dåligt som förut. Du får en längre ledning till mätarskåpet som ger marginellt högre spänningsfall. Men det får vi återkomma till om det behövs.
Det finns även praktiska frågor som om det finns plats för att ansluta för en grov kabel till i C. Sådant är ju inte olösligt men kan bli bängligt om man inte tänker på det i förväg.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, om du bara flyttar belastningen så kommer det att fungera lika bra eller dåligt som förut. Du får en längre ledning till mätarskåpet som ger marginellt högre spänningsfall. Men det får vi återkomma till om det behövs.
Det finns även praktiska frågor som om det finns plats för att ansluta för en grov kabel till i C. Sådant är ju inte olösligt men kan bli bängligt om man inte tänker på det i förväg.
Tack för svar. Frågan om plats i C har jag också klurat på. Jag kanske får bita i det sura äpplet och gräva mellan A och C. Blir då dubbla kablar hela den sträckan. Ska även gå med vatten ungefär från C och därför hade jag velat slippa gräva första sträckan. Det blir 150 meter som ska grävas och 30 för hand (trångt).
 
En bild vore bra här. Det ska inte vara problem att snyta in en 5G10 till bara man planerar och förbereder för det. Det är betydligt jobbigare om man står där på plats och inser att det inte går och att plan B inte funkar för att kabeln kapades 3 dm för kort.

Men area och skick på kabeln mellan A och C är också en faktor. Det kan finnas värde i att byta den.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En bild vore bra här. Det ska inte vara problem att snyta in en 5G10 till bara man planerar och förbereder för det. Det är betydligt jobbigare om man står där på plats och inser att det inte går och att plan B inte funkar för att kabeln kapades 3 dm för kort.

Men area och skick på kabeln mellan A och C är också en faktor. Det kan finnas värde i att byta den.
Har nog kommit fram till att det kanske är lika bra att gå från A direkt till nya garaget, Tog en bild som visar inkommande el till A sen den kabel som går vidare till C (nästa matar B inne i huset). Både inkommande och ut är ca 19mm i diameter så borde kanske? vara 5G10. Central C är full då den säkrar av matning till D och E med varsin grupp 3x16 A så om man ska gå därifrån så måste den byggas ut misstänker jag. Finns det några problem för en elektriker att dra ut en till kabel från A (utrymme)?
Elkomponenter, kablar och rör på en hylla mot en vägg, lite stökig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp med elcentral, laddbox, säkringar och installationsmaterial. Oordnat och öppet för inspektion eller arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.