Hej,
Jag har ett hus på 60kvm från 1995 och planerar en stor tillbyggnad på 120kvm plus inredd vind.

idag står huset på öppen plintgrund. Jag har hört att man ska bygga tillbyggnaden på samma grundsystem så att grunden kan ”flytta på sig”.

Frågan är om det är lämpligt att göra tillbyggnaden även på öppen plintgrund? Håller plintarna för en 1,5:a?

Marken där jag tänkte bygga är belägen på slutet av en bergkulle, så det lät finnas lite berg under gräset där jag planerar att bygga. Utan erfarenhet av ämnet så tänkte jag att det är lättare att ha plintar på en sån mark jämfört med platta. Men som sagt så har jag fått råd att platta inte är kompatibelt med plintar.

mvh,
Henrik
 
Plintar gäller om du inte har en djup plånbok.
 
Nej djup plånbok har jag inte. Så plintar håller vikten?
 
Ja, finns massor av olika konstruktioner för byggnader på plintar.
 
Okej vad bra! När man googlar kommer det bara upp ”bygg plintgrund för fritidshus”. Alltså nåt i stilen 60kvm och mindre.
 
Kan inte tänka mig att det inte skulle fungera, beror väl bara på hur tätt det är mellan plintarna och hur grova de är. Står allt på samma berg så följs ju allt åt.

Protte
 
  • Gilla
Henrik Jern
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det går att bygga det mesta på plintgrund med rätt avstånd mellan plintarna.

Här kan du se ett exempel på 1 1/2 plans hus med avstånd mellan plint beroende på snözon:
[länk]
Det för var ju en riktigt bra källa, stort tack Nu känns det tryggt att bygga ut på plintgrund. Så länge man får till avstånden rätt då.
 
Är det någon som har en bra källa på hur man ska förbereda marken för öppen plintgrund? På mitt befintliga hus är det mycket krossad sten under. Jag är ute efter någon beskrivning på hur det ska göras för att förstå omfattningen på jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.