Hej.
Jag håller på och bygger ett hus i isoleca med 29cm sten. Jag har några funderingar på hur jag ska få snygga fönstersmygar?

1) Hur ska jag göra i de rum som jag putsar på insidan? Jag kommer att sätta fönstren c:a   10 cm in ifrån ytterväggen så smygarna blir c:a 20cm.

2) Och i dom rum där jag reglar med 70 regel och gips blir det lite annorlunda.

Har ni några bra tips? Ska man skruva fast smygar i fönstren innan man sätter in dom i väggen?

 
Intressant tråd (samma namn, byggteknik, funderingar), jag har själv funderingar på detta (sutterängplan är "klar" förutom ytskikt):

1) Jag kommer inte att putsa väggarna men vill du göra detta tycker jag att du putsar smygen med. Då får du ju hacka bort lite isolering och gjuta en kaka mellan isoblocken (om du inte körde med hörn/avslutnings -block) förstås.

2) Jag tror att jag kör som på övre plan med smygar i MDF, fäster dessa med skruv (Pl400?) i Lecan med plastdistanser bakom.

Hoppas att du får många svar/tips/foton så att jag kan planka rakt av sen när det är dags att börja inreda gruvan :D
 
Jag kommer nog att putsa utsidan och insidan där jag ska ha putsväggar.

Fortfarande lite osäker på hur jag ska lösa de rum där jag reglar och sätter gips.

Fler ideér? :)

 
PatrikT skrev:
Jag kommer nog att putsa utsidan och insidan där jag ska ha putsväggar.

Fortfarande lite osäker på hur jag ska lösa de rum där jag reglar och sätter gips.

Fler ideér?  :)
Tja, det är rätt snyggt att gå med gips hela vägen även smygarna. När man tapsera får man ett "djup" där fönstren sitter. Detta förstärker känslan att det inte är något träkonstruktion.

Andra alternativet är att köra med traditionell smyg i MDF eller liknande och list som täcker. Men använd då konstruktionslim och sätt "spänn" emellan.


 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.