Hej!

Dags för mitt första inlägg på Byggahus!

I badrummet vid handfatet så är det periodvis en tydlig stank som kommer ut. Misstänker att det har med vattenlåset att göra som släpper förbi lukten.. Det är inget vanligt vattenlås utan PUM-utloppsvinkel Purus.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...9EzdvGTnFbfa3hxiPtCHihTIx76BmMR0aAhiTEALw_wcB

Jag bytte nyligen ut den gamla utloppsvinkeln och ersatte med ett nytt likadant då luktspärren på det gamla var dåligt. Men lukten består, dyker upp någon gång per dag ungefär och försvinner ibland..

Vet inte om packningen kan släppa igenom lukt om den är dålig? Dock har jag inget läckage.

Vad är er erfarenhet av dessa utloppsvinklar? Är det bättre med ett traditionellt vattenlås?

/Adam
 
Den där har jag med. HELT VÄRDELÖS. geggar igen på nolltid och för rengöras oftare än ett traditionellt vattenlås. Rörmokaren bytte till ett sånt i mitt badrum men kommer byta tillbaka till orginalet när tillfälle ges. Det är en liten plastfilm som ska stänga ute lukt. Ta isär allt och se om inte den "lämnats öppen"
 
  • Gilla
adam.nilssson
  • Laddar…
Typiskt exempel på där man försöker ersätta gamla beprövade lösningar med nya obeprövade, med extremt litet potentiellt nyttovärde (fysiska dimensioner i detta fall). Bara riv ut och byt mot klassisk lösning, vattenlås.
 
  • Gilla
adam.nilssson och 2 till
  • Laddar…
Eftersom rörmokaren hade isönder mitt vattenlås/avlopp från IKEA satte han dit detta. Köp ett från IKEA igen, typ 150kr. I will!
 
adam.nilssson adam.nilssson skrev:
Hej!

Dags för mitt första inlägg på Byggahus!

I badrummet vid handfatet så är det periodvis en tydlig stank som kommer ut. Misstänker att det har med vattenlåset att göra som släpper förbi lukten.. Det är inget vanligt vattenlås utan PUM-utloppsvinkel Purus.

[länk]

Jag bytte nyligen ut den gamla utloppsvinkeln och ersatte med ett nytt likadant då luktspärren på det gamla var dåligt. Men lukten består, dyker upp någon gång per dag ungefär och försvinner ibland..

Vet inte om packningen kan släppa igenom lukt om den är dålig? Dock har jag inget läckage.

Vad är er erfarenhet av dessa utloppsvinklar? Är det bättre med ett traditionellt vattenlås?

/Adam
Finns det något avluftningsrör upp till taket. Själv tog jag bort takluftningen och satte aett avluftning under tvättstället som släpper in lite luft och så slipper jag gurgligen när det blir undertryck i röret. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...MEd-pId29o7MvLiNW7yrbXZ-UbbexIe4aAjOXEALw_wcB
Själv har jag jagat radon och fick inte ner nivån under 700Bq men när jag såg till att det fanns backventiler i avloppsbrunnarna och ett par matskedar matolja så vattnet inte dunstade föll radonhalten till under 100 Bq för det fanns massor med radon i avloppsrören.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Finns det något avluftningsrör upp till taket. Själv tog jag bort takluftningen och satte aett avluftning under tvättstället som släpper in lite luft och så slipper jag gurgligen när det blir undertryck i röret. [länk]
Själv har jag jagat radon och fick inte ner nivån under 700Bq men när jag såg till att det fanns backventiler i avloppsbrunnarna och ett par matskedar matolja så vattnet inte dunstade föll radonhalten till under 100 Bq för det fanns massor med radon i avloppsrören.
https://engineerx.decorexpro.com/sv/kanaliz/truby/vakuumnyj-klapan-dlya-kanalizacii.html
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.