Hej
Ny här o söker råd o tips.
Jag planerar att köpa ett fritidshus för att bygga om till permanentboende.
Då jag inte har någon jätte budget så vill jag prioritera i rätt ordning.
Målet är att få ett så energisnålt hus som möjligt i framtiden.
Husen jag tittar på är byggda mellan 40-60talet. Trähus med torpargrund. De saknar idag v/a men har el. V/a finns vid tomtgräns.

När jag väl har köpt måste jag så snart som möjligt flytta in. Vilket gör att enkelt Badrum prioriteras först och även någon värmekälla typ luft/luft pump utöver elelement som redan finns. Det finns även en öppen spis.

Vad bör jag göra först i sådant hus?
Vet att det är en stor o öppen fråga..
Tack på förhand /Rookien
 
Nu kan det säkert varierara mellan olika fritidshus och platser men baserat på min erfarenhet är steg 1 att riva eländet. Åtminstone här om kring så byggdes fritidshusen på den tiden efter bästa för många, med det som fanns till hands.
 
  • Gilla
R.Hammerin
  • Laddar…
Det första måste ju vara att titta ordentligt på huset för att skapa sig en bild av vad som behöver göras. Troligen finns inga snabba och enkla åtgärder för att göra det till ett energisnålt hus. Fritidshus från den tiden är ofta dåligt isolerade. Somliga inte alls. Men förbättringar går förstås att göra. Om ambitionen är små åtgärder så skulle jag säga att det första steget är att välja ett hus som varit uppvärmt under vintern tidigare så att man vet att det fungerar. Sedan är första steget mot mindre värmeläckage är att täta springor och drag.

Huset kan ha satt sig så att fönster och dörrar inte längre går lätt i sina karmar. Drevningen runt karmarna kan vara bristfällig. Tätningslisterna kan vara dåliga eller obefintliga. Löper inte fönstren lätt i karmarna så gör om allt. Ta ut karmarna och montera in dem igen så att fönstren löper lätt. Dreva sedan ordentligt eller fogskumma och förse fönstren med bra tätningslister.

Lättast att tilläggsisolera brukar vara taket. Det är bara att blåsa in mer lösull på vinden. Viss försiktighet måste man dock ta till här. Ökar man isoleringen mycket kan det bli fuktproblem.

Ha rätt förväntningar på projektet. Det blir mycket jobb och vanligtvis även mycket pengar. Och det kommer inte i närheten av att bli lika energisnålt som ett nytt hus.
 
  • Gilla
R.Hammerin
  • Laddar…
  • Gilla
bodda olsson
  • Laddar…
När dom i annonsen pratar om att bygga nytt så kan man ju själv ana hur bra huset är.
 
  • Gilla
R.Hammerin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det första måste ju vara att titta ordentligt på huset för att skapa sig en bild av vad som behöver göras. Troligen finns inga snabba och enkla åtgärder för att göra det till ett energisnålt hus. Fritidshus från den tiden är ofta dåligt isolerade. Somliga inte alls. Men förbättringar går förstås att göra. Om ambitionen är små åtgärder så skulle jag säga att det första steget är att välja ett hus som varit uppvärmt under vintern tidigare så att man vet att det fungerar. Sedan är första steget mot mindre värmeläckage är att täta springor och drag.

Huset kan ha satt sig så att fönster och dörrar inte längre går lätt i sina karmar. Drevningen runt karmarna kan vara bristfällig. Tätningslisterna kan vara dåliga eller obefintliga. Löper inte fönstren lätt i karmarna så gör om allt. Ta ut karmarna och montera in dem igen så att fönstren löper lätt. Dreva sedan ordentligt eller fogskumma och förse fönstren med bra tätningslister.

Lättast att tilläggsisolera brukar vara taket. Det är bara att blåsa in mer lösull på vinden. Viss försiktighet måste man dock ta till här. Ökar man isoleringen mycket kan det bli fuktproblem.

Ha rätt förväntningar på projektet. Det blir mycket jobb och vanligtvis även mycket pengar. Och det kommer inte i närheten av att bli lika energisnålt som ett nytt hus.
Allt är så förbannat dyrt i Sthlm området, så detta känns som ända lösningen att skaffa hus igen helt själv.
Ska väl igentligen kanske ställa frågan annorlunda.
Går det att göra sommarstugan till permanent boende med dräglig driftskostnader o vad behövs göras..
Fortfarande en stor öppen fråga, men jag trevar lite i mörkret.
Tack för fina svar.
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-3rum-tyreso-tyreso-kommun-ullbergsvagen-92-18947109
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
När dom i annonsen pratar om att bygga nytt så kan man ju själv ana hur bra huset är.
Ja, tyvärr lite då. Men nu har jag bifogat info om objektet, så får kanske lite hoppfulla svar
 
Har du varit på visning?
Eftersom det är sommar på mäklarbilderna antar jag att huset varit till salu ett tag.
Vad har du för ekonomiska förutsättningar? Har du råd att både köpa, betala VA-anslutning och renovera till åretruntstandard? Alternativt riva och bygga nytt?
 
Det är ganska sparsamt med bilder och information. Men det ser inte hopplöst ut. Väljer du att flytta dit som det står blir du varken först eller sist med att bo i ett hus utan rinnande vatten. Om det är något du kan tänka dig att göra får du fråga dig själv.

Bilderna avslöjar inga allvarliga problem. Men så är det också få bilder och nästan ingen förklarande text. Har det använts på vintern? Har det stått underhållsvärme på? Om så är fallet kan du få en bild av energiförbrukningen. Den stora dubbla altandörren i vardagsrummet har alla förutsättningar att läcka som ett såll. Fönstren är kopplade tvåglasfönster. Det ser inte ut på bilderna som att de är i dåligt skick. Det går säker att renovera dem och dreva om runt karmarna för att minska läckaget.

Att gräva in för avloppet och inreda ett badrum i ett av sovrummen är fullt genomförbart. I den typen av hus kan det vara bra att undvika kakel och klinker då det inte är stumt nog. Satsa hellre på plastmatta i badrummet.

Den öppna spisen går att värma huset med. Men det är opraktiskt och kräver kopiösa mängder ved. Det är inte ett enkelt eller billigt sätt att värma. Väggarna ser tunna ut. Eftersom huset inte är större än 48 m² kommer det sannolikt inte att bli några gränslösa kostnader för att hålla det varmt. Men energisnålt är långt ifrån något passande ord.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du måste lösa vatten och avlopp omgående. ’kolla med kommunen vad som gäller - främst vad gäller avlopp.
 
Det ser ju inte rivningsfärdigt ut men det är lite kryptiskt ändå och man får nästan känslan av att de säljer för att kunna betala gatukostnader........men det projektet är ju från 2017/18 och borde väl vara klart nu men det antyds ju att det kommer att faktureras i annonsen..........
 
Inget ovanligt att fritidshus säljs när större kostnader hopar sig.

Jag köpte mitt ursprungliga hus så. Ägt av dödsbo ett gäng år och när VA och gatukostnader började bli tal om att krävas in så sålde man.
Såldes tom som tomt och inte hus. Men huset visade sig vara i fint skick. Till och med tilläggsisolerat 12år tidigare. Och helt ny el.

Att det står som alternativ att bygga nytt behöver inte säga ett smack om i vilket skick huset är i!

Fixa dusch och en luftvärmepump under sommaren.
 
  • Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Eftersom huset inte har vatten och avlopp indraget är det säkert byggt som en ren gammal sommarstuga och i originalskick som står kallställt på vinterhalvåret. Troligen bara delvis isolerat med sågspån över innertaket på vinden(?) Då det är berg i marken borde huset ha klarat sig utan några större sättningar så det är bra. Avgifterna för gatukostnaden och anslutningen av V/A uppgår förmodligen till runt 500 tkr tillsammans. Sedan ska någon gräva och lägga rör från gatan till huset och kanske måste det sprängas för att det är berg i marken. Det behövs en välisolerad tillbyggnad med ett rymligt badrum och kanske ett rum till man kan bo i under renoveringen av det gamla huset. Elledningarna ser ut att vara gammal "döds-kulo" och bör omgående skyddas av en jordfelsbrytare om det saknas idag och sedan bytas ut. Kanske allt åker ut ändå när man öppnar upp väggarna för att tilläggsisolera. Förutom kostnaden för själva köpet på 2,9 MSEK känns det som man behöver minst 1,5 MSEK för allt annat som tillkommer de första åren även om man renoverar en hel del själv.
 
Vad du skulle kunna göra för att vinna tid och pengar är att bygga en vedeldad bastu. Där kan du sköta dusch mm och klara dig på en dunk med vatten och en USB-laddad dusch.

Men, invänder vän av ordning, det är ju ingen permanent lösning…

Nja, du har då löst det mest akuta och kan i lugn och ro renovera i din takt.
 
Jag köpte en stuga byggd 68 (borohus), dåliga väggar, fönster och platt tak. Bytte alla väggarna innifrån och ut, bytte fönster och dörrar, nytt tak med rese ovanpå det gamla. Byggde allt själv på kvällar o helger, tog tre år.
Som någon skrev så är oftast sommarstugor av enklare konstruktion så man får räkna med mycket jobb för att bo där permanent, ofta luktar det "stuga" i dom och då får man räkna med att isolering och väggar i övrigt inte är så vackert. Hur som hellst så bodde min son och sambo sex år i stugan väldigt billigt och nu bor min far där så min stugrenovering ångrar jag inte.
 
  • Gilla
LifeCoach och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.