Hej!

Vi kommer inreda rum i källaren som gästsovrum. Skulle därmed vilja ha en extra utrymningsväg. Enligt Boverket: "bredden ska vara minst 0,50 m och höjden minst 0,60 m samt att summan av bredd och höjd blir minst 1,50 m."

Nuvarande fönster har karmyttermått på ca 900x400 (bxh) och är av trä. Två bågar delade av 'mittstolpe'. Uppfyller alltså inte alls på något sätt kraven... :D
Fönster med utsikt över snötäckt landskap och träd, grått vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på höjd från mark till fönster skulle man kunna tänka sig att öka karmhöjden till ca 700mm (och kanske lite till). I och med att vi ändå måste ta upp större öppning kan man även öka på bredden. Dock finns ytterligare fönster i grunden och i rummet så det vore fint om man kunde behålla 'uttrycket' om än inte proportionerna...

Har försökt hitta fönster som skulle funka för mig men svårt att hitta rätt. Sidohängt blir för 'långt' känns det som och såna som vrids kring en horisontell axel är inte så låga som jag önskar...

Tips och idéer? :thinking:

mvh Anders
 
Åsa Lund
Det för rätt mycket mer jobb med sig att öka bredden på ett fönster jämfört med att bara öka det på höjden. Det påverkar bäringen på väggen.
Jag hade satt ett lika brett fönster som nu men så högt som möjligt och valt ett som är överkantshängt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.