Jag river ut det gamla golvet och vill helst ”spara” det under Garderoberna. Inte för att soara m2 utan för att slippa riva garderoberna som jag tror blir mkt svära att få rätt på igen. Frågan är med vilket verktyg jag kan (?) kapa intill garderoberna? Golvet är betong med ingjuten golvvärme, men den lär ju klara sig även vid lite hårdare tag mot golvet, Tyvärr verkar tröskeln till garderoberna inte gå att lossa, annars kunde jag skjutit in nytt golv då det är samma tjocklek 14 mm….någon som har bra tips…?
 
  • Trägolv med skador. Flisor och brädor ligger utspridda. Delvis nedmonterad garderob med spegeldörrar. Renoveringsarbete pågår möjligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv skadat, delar avlägsnade; exponerad betonggrund; inomhus; renoveringsarbete synligt; spegeldörr; vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med skadat trägolv, dörrkarm, vit vägg och metallist. Renoveringsarbete tycks pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S sepani skrev:
Tyvärr verkar tröskeln till garderoberna inte gå att lossa, annars kunde jag skjutit in nytt golv då det är samma tjocklek 14 mm….någon som har bra tips…?
Tröskelplattan till vår skjutdörrsgarderob sitter med dubbelhäftande tejp och dörrarna sattes dit efter att plattan och överstycket monterades.

Tröskelplattan och dörrprofilerna liknar våra som är från Elfa, dock svårt att utifrån de bilderna vara säker på att det är samma.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Håller med om att det ser ut som Elfa. Skenan till dörren lär ju följa med golvet upp, sedan kan du i lugn och ro fundera på hur du får den ren igen och skugga ny tejp. Gaveln brukar bara vara skruvad, att kapa intill gaveln ser jag annars som svårare.
Klarar du av att byta golv så fixar du att montera tillbaka garderoben.:D
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Det där är inte Elfa utan Inaria som bland andra Bauhaus sålde för länge sedan. Syns på ramprofilen samt att golvskenan är inverterad. Elfa har spår.

Det spelar dock ingen roll vilket fabrikat det är. Skenan är sannolikt satt i golvet med dubbelhäftande tejp. Jag skulle demontera hela garderben och därefter återmontera sidovägg och dörrar. Vill man inte göra det skulle jag ta multimaskinen och såga av golvet jämte skenan och sidoväggen, men det är ju lätt hänt att det blir ett märke i skena eller vägg om man gör så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tröskelplattan till vår skjutdörrsgarderob sitter med dubbelhäftande tejp och dörrarna sattes dit efter att plattan och överstycket monterades.

Tröskelplattan och dörrprofilerna liknar våra som är från Elfa, dock svårt att utifrån de bilderna vara säker på att det är samma.
ok då bör jag kunna få loss tröskeln. Sitter inte skruvad i konstruktionen alltså?
 
Ser du inga skruvar så finns det inga. Det normala är att man använder tejp.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är inte Elfa utan Inaria som bland andra Bauhaus sålde för länge sedan. Syns på ramprofilen samt att golvskenan är inverterad. Elfa har spår.

Det spelar dock ingen roll vilket fabrikat det är. Skenan är sannolikt satt i golvet med dubbelhäftande tejp. Jag skulle demontera hela garderben och därefter återmontera sidovägg och dörrar. Vill man inte göra det skulle jag ta multimaskinen och såga av golvet jämte skenan och sidoväggen, men det är ju lätt hänt att det blir ett märke i skena eller vägg om man gör så.
Får jag bara av tröskeln tänker jag att jag skjuter in mitt nya klickgolv under den när jag tar bort det gamla.... Känns lite mer krångel att montera ned den, finns t ex överskåp och man har silikonat i skarvarna.
 
Fein eller multiverktyg
 
jag har försökt läsa på lite och det som står om betonggolv med vattenburen golvvärme (vilket jag har) är följande;

Har du en varmvattenburen golvvärme måste du lägga ett PE-folie under det dämpande underlaget (om inte det dämpande underlaget redan har en integrerad ångspärr). Observera även att värmegenomsläppligheten på golvet (det använda golvet och det dämpande underlaget) inte överskrider värdet på 0,15 m²K/W annars påverkas den varmvattenburna golvvärmens värme

Har kollat och mitt parkettgolv kan läggas på vattenburen golvvärme.

Men borde jag lägga folie först och sen foam? eller finns det en sorts foam med spärr? Jag tror inte att det är gjort på det sättet idag, men jag vill gärna göra det rätt....
 
Redigerat:
åldersbeständig plast eller ångspärr? eller foam med "inbyggd" ångspärr (om det finns...?)
 
BirgitS
Ja, det finns foam med ångspärr och jag har för mig att den som Kährs säljer heter Tuplex (som ett exempel).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ser du inga skruvar så finns det inga. Det normala är att man använder tejp.
har känt på dem och de sitter FAST….är det verkligen möjligt fästa så hårt med tejp eller har de limmat….går det att få tag i nya tro…?
 
S sepani skrev:
har känt på dem och de sitter FAST….är det verkligen möjligt fästa så hårt med tejp eller har de limmat….går det att få tag i nya tro…?
”Såga” med stål/pianotråd, nylonlina, tandtråd eller dylikt mellan golv och skena. Prova att värma innan med varmluftspistol om du har en.
 
S sepani skrev:
har känt på dem och de sitter FAST….är det verkligen möjligt fästa så hårt med tejp eller har de limmat….går det att få tag i nya tro…?
Ja tejp kan sitta hårt, men det kan ju vara limmat också. Lyft på en kant så du får in bladet till multimaskinen. om du har en sådan.

Att köpa ny skena går förstås men det är antagligen orimligt dyrt och beställningsvara.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Limmat…

Staplad vitmålad dörr- eller fönsterlistning med skavanker och fläckar, placerad inomhus mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.