Hej på er

Min kära fru går ju med hopp om att en vacker dag kunna ha ett tralldäck på baksidan men jag går ju i tankarna att om kåken behöver dräneras (tomten/området lutar mot just baksidan) så vill jag inte ha kastat pengarna i sjön för o sedan behöva bygga om det så tanken slog mig om att ev konstruera en altan som teoretiskt sätt är flyttbar vid behov.

Utan att ha ritat något så går tankarna såhär.

Längd 15 meter, bredd 4 meter
Bygga ihop 3 st "kuber" ala 5x4 meter och skruva ihop dessa för att sedan när man lägger trallet så lägger du en längsgående bräda över "kubskarven" så du i praktiken bara behöver dra upp 2 brädor och kunna sära på kuberna och flytta.

Tanken är då att bygga på mark, uppe på gamla dansk sjöstensplattor

Har någon annan ett vettigare förslag eller idéer så mottages det mer än gärna!
 
Lägg marksten istället, skiffer är fin fint.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg marksten istället, skiffer är fin fint.
Det är fint, men efter en lätt sökning så är det inte aktuellt pga priset. Samt frugan verkar vara bestämd över att det är trädäck det skall vara
 
S Stabbsson skrev:
Det är fint, men efter en lätt sökning så är det inte aktuellt pga priset. Samt frugan verkar vara bestämd över att det är trädäck det skall vara
Hur mycket skiljer det med altan vs skiffer? Se till att frugan underhåller och tvättar altanen varje år.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg marksten istället, skiffer är fin fint.
vad hjälper det TS problemställning att kunna dränera i efterhand?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vad hjälper det TS problemställning att kunna dränera i efterhand?
Enklare att flytta några skifferplattor
 
Jag ville bygga lågt mot källarfönster etc. Grävde ner två stålbalkar till lagom höjd och svetsade vinklar på som jag sen bultade reglarna på. Tänker mig att vill jag flytta så kopplar jag runt regel och lyfter med en kran till en ny plats.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklare att flytta några skifferplattor
så du menar att ett trädäck som ligger uppe på gräsytan flytande är svårare att flytta än skifferplattor?

skifferplattor lägger man genom att först gräva bort jord/lera/sand, lägg ut fiberduk, sedan bärlager, sedan sättsand eller liknande och sist avsluta med fogsand.

göra allt detta jobbet och sedan få göra om det, måste vara ett väldigt dåligt råd om man någon gång vill dränera.
 
RoTe
Allt hänger väl på vad frugan vill ha? Ett lågt däck som bara läggs löst på betongplattor är väl inget problem för en grävmaskin att flytta. Blir det jättestort kan ju separata delar vara lämpligt.
 
Eller så väntar ni och gör allt efter dräneringen. Trädäck är överskattat, visa frugan fina bilder på stenläggning.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så väntar ni och gör allt efter dräneringen. Trädäck är överskattat, visa frugan fina bilder på stenläggning.
men du svarade inte på min fråga?

hur ska man göra det?
 
S Stabbsson skrev:
Hej på er
Längd 15 meter, bredd 4 meter
Bygga ihop 3 st "kuber" ala 5x4 meter och skruva ihop dessa för att sedan när man lägger trallet så lägger du en längsgående bräda över "kubskarven" så du i praktiken bara behöver dra upp 2 brädor och kunna sära på kuberna och flytta.

Tanken är då att bygga på mark, uppe på gamla dansk sjöstensplattor

Har någon annan ett vettigare förslag eller idéer så mottages det mer än gärna!
låter väl som en jättebra ide! Gran och furu väger ca 400kg/m3. Din yta med 20m2 trall (120x28 kanske ?) kommer väga ca 2-300 kg .
 
M manner skrev:
låter väl som en jättebra ide! Gran och furu väger ca 400kg/m3. Din yta med 20m2 trall (120x28 kanske ?) kommer väga ca 2-300 kg .
Du glömde räkna reglarna under trallen. Så det dubbla är nog mer rimligt
 
När jag dränerade om lossade jag allt som fäste altanen vid huset. Sedan lyfte vi undan hela klabbet med grävaren och rundsling. Sedan var det bara att ställa tillbaka altanen igen och skruva fast den.

/Höghus
 
M Mellanbarn skrev:
Du glömde räkna reglarna under trallen. Så det dubbla är nog mer rimligt
helt sant ...tack! men säg 500kg då? Lätt flyttat med nån kran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.