Försöker hålla detta kort.
En kompis har hyrt ut ett hus i ett par år. Det har fungerat så där med hyresbetalningen. Kulminerat med att hyresgästen stuckit. Hon ligger efter någon månad med hyran.

Efter att det uppstått diskussion om uppsägningstid och vem som gjort vad m m
så slutade det med att hon gjorde också en anmälan till kommunen som handlade
om mögel och dålig ventilation och lite annat. Detta upplevs som en slags hämnd
beroende på läget dem emellan, det har aldrig nämnts förut.

Kommunen har nu kommit tillbaka till min kompis och vill se åtgärdsplaner ang
anmälda felaktigheter.

Och där är min undran, varför "lägger sig kommunen i sånt här"?

Är det för att min kompis har fungerat som hyresvärd? Finns det regler för viss standard vid uthyrning?

Skulle det vara skillnad om det aldrig varit uthyrt dvs skulle kommunen
ändå ställa krav på åtgärder m m? (Hur det nu skulle ha kommit till kommunens kännedom).
 
RoTe
Åtgärdplan kräver väl ändå ett bevisat problem? Ett upplevt problem är inte bevisat.
 
Kommunen är tillsynsmyndighet via en av sina förvaltningar. Boverket har via Boverkets byggregler fastställt vissa krav, dessa granskas vid bygglovskedet och rör ex ljusinsläpp, tillgänglighet, energiförbrukning, brandskydd, hållfasthet mm. Efter godkänt slutbesked kan miljö o hälsa granska anmälda brister, exv entilation, temperatur, vattentemperatur mm. Folkhälsomyndigheten har flera föreskrifter om vad som är acceptabel boendemiljö.

Om din vän inte har koll på något så är det nog bra att myndigheterna granskar honom.
 
  • Gilla
Bigboa
  • Laddar…
Tack för era svar. Men eg. var min fråga om det ställs andra krav på huset när man agerar hyresvärd och låter andra bo i huset mot betalning, än då bara man själv bor där. Är det andra regler som gör att en hyresgäst kan kräva något annorlunda?
Jag tänker som så att om jag bor i ett hus och huset har t.ex. dålig ventilation eller mögel, är det inte upp till mig
om jag vill ha det på det sättet? Är det kommunens sak att agera? Skulle jag inte i princip kunna bo hur som helst bara jag ville det?
 
C clippan skrev:
Försöker hålla detta kort.
En kompis har hyrt ut ett hus i ett par år. Det har fungerat så där med hyresbetalningen. Kulminerat med att hyresgästen stuckit. Hon ligger efter någon månad med hyran.

Efter att det uppstått diskussion om uppsägningstid och vem som gjort vad m m
så slutade det med att hon gjorde också en anmälan till kommunen som handlade
om mögel och dålig ventilation och lite annat. Detta upplevs som en slags hämnd
beroende på läget dem emellan, det har aldrig nämnts förut.

Kommunen har nu kommit tillbaka till min kompis och vill se åtgärdsplaner ang
anmälda felaktigheter.

Och där är min undran, varför "lägger sig kommunen i sånt här"?

Är det för att min kompis har fungerat som hyresvärd? Finns det regler för viss standard vid uthyrning?

Skulle det vara skillnad om det aldrig varit uthyrt dvs skulle kommunen
ändå ställa krav på åtgärder m m? (Hur det nu skulle ha kommit till kommunens kännedom).
Hej!

Sannolikt innan myndigheten ställt krav på åtgärdsplan har de gjort en inspektion av fastigheten och inomhusmiljön för att utreda om klagomålet är befogat eller inte. Annars tycker jag du omgående bör överklaga beslutet så det får prövas av Länsstyrelsen, vilket bör innebära att det kommer åter till kommunen för ytterligare utredning.

Ja den kommunala myndigheten har både rätt till att utföra tillsyn och ställa krav. Specifikt för bostäder gäller följande. I Förordningen om miljöfarlig hälsoskydd framgår:

Särskilda bestämmelser till skydd mot olägenheter för människors hälsa
33 § I syfte att hindra uppkomst av olägenhet för människors hälsa skall en bostad särskilt;
1. ge betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar,
2. ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
3. medge tillräckligt dagsljus,
4. hållas tillfredsställande uppvärmd,
5. ge möjlighet att upprätthålla en god personlig hygien,
6. ha tillgång till vatten i erforderlig mängd och av godtagbar beskaffenhet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.

Folkhälsomyndigheten (FHM) har allmänna råd om både ventilation och fukt.

Huvudbestämmelser hittar du i Miljönbalkens 2 kap och 9 kap 3 och 9 paragrafer.

Grunden är att skydda människor från olägenheter mot deras hälsa.

Vänligen
Miljöinspektören
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
C clippan skrev:
Jag tänker som så att om jag bor i ett hus och huset har t.ex. dålig ventilation eller mögel, är det inte upp till mig
om jag vill ha det på det sättet? Ä
Nej, det är samma regler.
 
Det som skiljer kan väl sägas vara att man som hyresvärd har ansvar även för hyresgästens bostad, och att det på så vis finns någon som kan anmäla en. I teorin kan väl iofs. en familjemedlem (eller soc) anmäla den egna bostaden också, men det är väl mindre sannolikt.

Om hyresvärden (eller f.d.) anser sig ha rent mjöl i påsen är det väl bara att svara med antingen att ingen uthyrning längre föreligger då hyresgästen flyttat eller att inget fel föreligger, parat men en enkel plan om framtida renoveringsbehov.
 
Tack igen för svaren. Så då betyder det alltså att kommunen alltid har ett övergripande ansvar/tillsyn för boendets kvalite? Om kommunen på något sätt befarar bristande kvalite i något avseende så kan/ska de agera därefter? Det har alltså ingen betydelse om man hyr ut ett boende eller om man bara själv bor där?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C clippan skrev:
Tack igen för svaren. Så då betyder det alltså att kommunen alltid har ett övergripande ansvar/tillsyn för boendets kvalite? Om kommunen på något sätt befarar bristande kvalite i något avseende så kan/ska de agera därefter? Det har alltså ingen betydelse om man hyr ut ett boende eller om man bara själv bor där?
Ansvar för fastigheten har du som fastighetsägare. Ja och ja på dina senare frågor, dock agerar vi främst utifrån klagomål.
 
Miljöinspektören nossdivrA skrev:
Ansvar för fastigheten har du som fastighetsägare. Ja och ja på dina senare frågor, dock agerar vi främst utifrån klagomål.
Men för att ställa krav på åtgärd krävs det väl att kommunen gör en på platsen kontroll för att verifiera behovet?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men för att ställa krav på åtgärd krävs det väl att kommunen gör en på platsen kontroll för att verifiera behovet?
Beror ju lite på vad det handlar om, men i fallet som tråden berör så ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.