Hej,

Då jag ej kan ta bort eller redigera mitt förra inlägg skriver jag ett nytt.

Vi tänkte ta bort vårat inkaklade badkar och bygga dusch.
Rörgenomföringen kommer att hamna inne i duschen. Det finns inget smidigt sätt att komma runt detta.
Vi menar att ta bort slangarna (se bild) som idag går direkt till blandare på badkarskant och dra rör direkt upp till duschblandare(takdusch).
Enligt GVK gäller följande:
"I plats för bad och dusch får inga rörgenomföringar finnas förutom:
  • Direkt anslutning till kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning"
Även om duschblandaren inte kommer att sitta direkt mot rörgenomföringen (då den sitter längst ner på väggen) så kommer duschblandaren att vara den enda anslutningen mot dessa (vi har separat rörgenomföring till handfat). Därav vill jag tycka att det blir en direkt anslutning till duschblandaren även om det kommer att vara 1,5 meter rör mellan rörgenomföringen och duschblandaren.
Tror ni detta följer reglerna eller lurar jag mig själv?

Jag kan även tillägga att dagens anordning(se bild) är gjord enligt undantaget som GVK nämner. Dvs rörgenomdragning i våtzon 1 med direkt anslutning till badkarsblandare med 1,5 meter slangar. Därför tycker jag också att samma undantag bör gälla duschblandare i våtzon 1.
 
  • Vattenrör med anslutningsslangar under ett badkar som diskuteras för en ombyggnad till dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har liknande funderingar nu. Vad kom ni fram till?
 
C
E Esset12345 skrev:
Därför tycker jag också att samma undantag bör gälla duschblandare i våtzon 1.
Det är så klart stor skillnad på ett kar (där merparten av vattnet håller sig i karet) och en dusch (där vägg och golv konstant vattenbegjuts). Så det finns ingen riktig logik i din jämförelse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.