Jag håller inte med om att energiglasets beläggning är ömtålig. Visst får man vara försiktig när man målar, men det är egentligen bara metallskrapor, rakblad och dylikt som är skadligt för beläggningen. Energiglaset i en isolerglaskassett är oftast av en annan typ (mjukbelagt) och passar inte som enkelglasapplikation i ett kopplat 1+1 fönster. Energiglaset som används som enkelglas ska vara hårdbelagt. U-värdet i ett 1+1 fönster sänks från 3,0 till 1,9. Om det stämmer med vad jag fått höra så försvinner ca 1/3-del av värmen genom fönstren. Alltså borde besparingen bli en 1/9-del, men jag har kanske fel om detta.
Tycker priset verkar lite högt. Om ni rensar bort kitt och glas själva så det bara är glasning kvar åt glasmästaren så borde det landa runt 500-600:-/kvadratmeter.
Nackdelen med att montera 2-glas kassett i innerbågen är att i de flesta fall ökar på fönsterbågens bredd och därigenom minskar glasrutans storlek, vilket knappast förhöjer utseendet på ett gammalt fönster som ofta har smala glas. Dessutom har jag sett varianter där den fina profileringen på de gamla fönsterbågar "försvunnit" bakom någon ful list som håller kassetten på plats..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.