Står i valet och kvalet mellan Sileno 500 eller 750. Skiljer "bara" 2000kr mellan modellerna, och generellt så brukar lite kraftigare varianter prestera bättre, även om man det enligt spec torde räcka med en mindre modell.

Min tomt är 849 kvm, men stort hus, altaner, stenläggningar och X antal rabatter gör att jag får gräsytan till ca 300 kvm. Vilket gör att jag torde klara mig med en Sileno 500. .

Har dock en rätt risig gräsmatta, ffa. är den rätt ojämn och gropig över stora partier. (jobbar för att jämna ut det)

750 har fyra hjul, 500 bara tre hjul - är de lika bra på att hantera ojämna underlag?

Är det några skillnader mellan modellerna, förutom batteritiden, gällande ex kraft, förmåga att prestera när det är blött, byggkvalitet osv?

Tänker mig att en 750 kommer behöva jobba lite mindre = färre timmar robot på gräsmattan, lite mindre slitage.

Men är helt novis på robotgräsklipparområdet, så alla erfarenheter tas tacksamt emot =)
 
Klippaggregat och drivmotorer är så vitt jag vet identiska.
Klipparnas kapacitet differentieras av deras program och genom hur mycket vilotid den måste ha varje dygn, ej av framdrivningshastigheten.
 
M
Jag hade nog valt en så passande modell för m2 som möjligt. Ingenjörerna har ju räknat ut vad som är passande för respektive yta. Att välja en för stor maskin är nog pengar i sjön. Gräsmattan mår ju bättre av att klippas oftare och lite i taget, än mer sällan och mer på stråna. Den naturliga gödslingen som stråna ger blir lättare för maskar att bryta ned om stråna är kortare och klipps mer ofta. Jämför med om du varit på semester nån vecka eller två och dragit över mattan med en vanlig klippare, det blir långa strängar som ligger och ruttnar.
 
En relevant skillnad är ju klippbredden, 16 cm på 500 och 22 cm på 750. Jag har samma storlek på gräsmattan som TS (dvs runt 300 kvm), men med en såpass liten prisskillnad känns ju 750 som ett givet val? Den har även larm, vilket 500 saknar.

Vad säger ni erfarna - 6 cm extra klippbredd och larm, är det värt 1500 extra? :)
 
Flanken Flanken skrev:
En relevant skillnad är ju klippbredden, 16 cm på 500 och 22 cm på 750. Jag har samma storlek på gräsmattan som TS (dvs runt 300 kvm), men med en såpass liten prisskillnad känns ju 750 som ett givet val? Den har även larm, vilket 500 saknar.

Vad säger ni erfarna - 6 cm extra klippbredd och larm, är det värt 1500 extra? :)

Jo, det var så jag tänkte. Sen kom solen, barnen vaknade till liv och verkligheten ramlade över mig dvs att vi konstant har massa grejer på gräsmattan Är det inte bollar, sätts det upp en badmintonnät, spelas kubb eller vad det nu kan vara. Så det blev en batteridriven motorklippare (Makita) istället och jag får återvända till robotspåret om några år.
 
E
Sorry för necroposting, men tänkte det är onödigt att starta en ny tråd med exakt samma frågeställning. Skillnaden i mitt fall är att gräsmattan är ca 475 - 510 kvm, plan, och raka hörn. Begränsningskabel, ca 137 m.

Jag hade tidigare en Smart Sileno City, dock inte Lona, och den funkade perfekt på mina då ~200 kvm. Dock följde den med husförsäljningen.

Är sugen på 700 Lona, men såg även att det fanns 500 Lona... Det kanske rentav är fördel med 3 hjul mot 4? Det är ju lättare att fastna med 4 hjul tänker jag. Klippbredden verkar vara samma.

Här är en jämförelse: https://www.gardena.com/se/produkter/jamfor/?articleIds=970571805|970550305
 
  • Skärmdump av en fastighetskarta med markerade ytor och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
E enoch85 skrev:
Sorry för necroposting, men tänkte det är onödigt att starta en ny tråd med exakt samma frågeställning. Skillnaden i mitt fall är att gräsmattan är ca 475 - 510 kvm, plan, och raka hörn. Begränsningskabel, ca 137 m.

Jag hade tidigare en Smart Sileno City, dock inte Lona, och den funkade perfekt på mina då ~200 kvm. Dock följde den med husförsäljningen.

Är sugen på 700 Lona, men såg även att det fanns 500 Lona... Det kanske rentav är fördel med 3 hjul mot 4? Det är ju lättare att fastna med 4 hjul tänker jag. Klippbredden verkar vara samma.

Här är en jämförelse: [länk]
Kan svara på min egen fråga. Det blev en Gardena Life Lona 700. Hade säkert gått med 500 också, men skiljde bara 1000 kr.

Butiksdisplay med GARDENA smart trädgårdsprodukter: robotgräsklippare, bevattningssystem. Kartonger staplade. Shoppingvagn och person delvis synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Kan svara på min egen fråga. Det blev en Gardena Life Lona 700. Hade säkert gått med 500 också, men skiljde bara 1000 kr.

[bild]
Snyggt köp! Går i tankarna på samma maskin, har du hunnit installera och testat? Har typ samma storlek på min gräsyta som du, kanske något större - och jag är nyfiken på kapaciteten (och annan input så klart), så lyssnar gärna nyfiket in på dina iakttagelser och tidiga erfarenheter.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
N Nojnoj skrev:
Snyggt köp! Går i tankarna på samma maskin, har du hunnit installera och testat? Har typ samma storlek på min gräsyta som du, kanske något större - och jag är nyfiken på kapaciteten (och annan input så klart), så lyssnar gärna nyfiket in på dina iakttagelser och tidiga erfarenheter.
Väntar fortfarande på att anlägga trädgården. Låg lite steget före med mitt köp och passade på innan den sticker i pris nu i sommar.

Kan absolut återkomma när den är live ń kickiń. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.