Jag tyckte i o för sig utömodellen var ganska läcker med att den går utåt i toppen, men, ok inte var den diskret....

En skillnad mellan dom äldre och dom som säljs färdiga numera är att många äldre har en betydligt mindre tunnel som går bara över själva öppningen och inte över hela skorstenen. Det blir mera diskret. Sedan är det själva basen på anordningen som är mycket plattare på dom äldre....

Har du klickat på länken som finns i ett meddelande högre upp i den här tråden? Där fanns bild på en en 'dubbeltunnel'. Den var läcker tycker jag.

Fler bilder är ändå välkomna!
 
Jo jag såg dubbeltunneln. Inte alls dum, men nja... skulle nog ändå vilja se fler varianter innan jag bestämmer mig. :)
 
Här är bild på min skorsten som jag murade förra hösten. Plåten för krönet är återanvänd men tunneln gjorde jag själv av en bit galvad plåt. Jag fäste den med gångjärn på ena sidan och rostfri bult och mutter på andra, med en extra plåtremsa under den gamla plåten. Skulle jag göra om den idag skulle jag kanske göra den något mindre.
Hans
 
  • skorsten mail.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ett hus som är lite åt funkis hållet, tycker inte att det passar med skorstensskydd med en välvd båge över utan skulle vilja ha något mer kantigt(om ni förstår?). Har kollat runt lite på webben men inte hittat något vettigt, tips?
 
Frågan om skorstensskydd har blivit aktuellt för mig nu, så jag väcker liv i den här tråden. Tyvärr finns de bilder som Torp-Sara länkade till längre upp inte kvar, men vi kanske kan få in lite nya fina bilder ?

Och nu till min fråga: Vad jag förstår så är Hans Nordstrands skorstensskydd (två inlägg längre upp) en klassisk modell. Till skillnad från moderna standardmodeller är den klamrad och 'tunneln' går endast över själva hålet och inte över hela skorstenen. Snyggt. Ändå tvekar jag för egen del. På min skorsten så har krönet varit så att det först blir bredare och därefter smalare, dvs sista lagret tegel ligger innanför skorstenens bredaste del. Jag ser i grannskapet att detta har varit en vanlig skorstensmodell. Men, hur klamrar man ett skorstensskydd på en skorsten som smalnar av på översta lagret. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle funka. Ska jag då frångå den lokala modellen av skorsten bara för att kunna göra ett skorstensskydd av typ som är traditionell längre uppåt landet? Eller ska jag hålla fast vid den lokala modellen av skorsten och sätta dit ett skorstensskydd av modernare snitt, som inte är klamrat utan där det översta teglet är helt inplåtat? Vi befinner oss i Skåne där det inte tycks finnas någon gammal tradition av skorstensskydd. Några klamrade skorstensskydd syns inte till här, utan sådana har jag bara sett uppåt landet. Hur skulle ni ha gjort i detta läge? (jag ska få skorstenen ommurad så jag kan få krönet gjort hur jag vill)
 
Väldigt svårt att råda. Skorstensskydd förekom väl som sagt knappast förr i tiden på våra breddgrader. Laddar upp en bild på vår skorsten som väl är av samma typ som din, med översta tegelvarvet indraget fast i vårt fall plåttäckt. Vet fortfarande inte om vi valde rätt variant, den är kanske lite klumpig, dock något mer återhållet utsvängd än utömodellen. Är inte heller säker på om svart plåt är rätt, men så här blev det i alla fall:

DSC00305.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en som jag gjorde och så som jag tycker dom ska se ut.

1827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för att ni delar med er av bilder!

Dengroth, var detta skorstensksydd er egen design, specialbeställd av plåtis, eller är det en modell som finns i handeln?
En fråga till (lite OT): Er skorsten ser ut att vara nymurad med gammalt tegel. Stämmer det?
 
När vi la om taket förra sommaren passade vi också på att klä om skorstenen samt ge den en krona och båge.
Såhär blev det hos oss.

8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sommartorparn skrev:
Tack för att ni delar med er av bilder!

Dengroth, var detta skorstensksydd er egen design, specialbeställd av plåtis, eller är det en modell som finns i handeln?
En fråga till (lite OT): Er skorsten ser ut att vara nymurad med gammalt tegel. Stämmer det?
Det är egen design, i samråd med plåtis. Även hans idé med zickzack-klippning av nedre plåten.

Helt rätt - vi har återanvänt det gamla teglet! Varenda sten ovan tak har jag plockat loss, burit ner, rensat och burit upp igen. Ett grymt jobb men för oss fanns inget alternativ. Nytt tegel är så livlöst.
 
M
Mycket fin skorsten har du, dengroth!
 
  • Gilla
r.olsson
  • Laddar…
Håller med om att Dengroths skorsten är fin, både plåtning och murning. Tyvärr är jag själv inte kapabel att jobba på tak, och de murare jag varit i kontakt med vill inte återanvända teglet.....
 
M
Att de flesta murare inte vill återanvända teglet kan jag förstå. Risken att några stenar går sönder i hanteringen är ganska hög, och är stenarna väldigt sotiga så bör man mura in dem så sotet inte är i en fog utan i en kanal. Bortsett från det borde det vara attraktivt, det är ju mer jobb och mer pengar för herr murare.
 
IMG_1189.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög tid att visa upp resultatet. Köpte begagnat fasadtegel på byggskroten (på murarens förslag). Plåtningen kring sockeln är kvar sedan tidigare, huven är ny och skorstenen delvis ommurad. Jag är mycket nöjd!
 
Det skall du absolut vara, snyggt tegel du fick tag i! Det blir ett helt annat liv när stenarna är lite olika brända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.