Maria T
Den kära golvlampan har sen vi fick den för snart 30 år sen alltid saknat en liten bit fanér, stor som en tumnagel ca men så hände nyligen en dammsugarrelaterad olyckshändelse där ytterligare en bit inte bara lossnade utan även blev förstörd.
I samband med att jag sökte en ännu mindre bit fanér till en pigtittare för några år sen så fick jag klart för mig att de som kommit över fanér håller fast i det med näbbar och klor s a s och jag struntade helt enkelt i att åtgärda spegeln men den här lampfoten ser ju för bedrövlig ut och jag har ingen idé om hur det skulle gå att snygga till den så därför frågar jag ödmjukast här om det finns någon finsnickare/fanérsamlare som skulle kunna sälja en liten bit till mig? Jag gissar att med en skalpell, trälim och den minsta tvingen skulle jag kunna få det att se okej ut.
*Håller tummarna*
Rund trädel med metallfot; detaljer; sladd; ytor i trä och metall; delvis skadad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träföremål med skadad hörna visar ytskikt och komprimerade spån; del av metallbeslag syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Nu faller ljuset kanske elakt, men hela foten ser rätt eländig ut. Ett alternativ kan ju vara att byta hela plattan, men om det blir bra beror på hur mycket av trämönstret som följer med i övriga delar.

Jag delar lokal med gitarrbyggare som har en del fanér. Vet du vad det är för trä?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Hep Hep skrev:
Nu faller ljuset kanske elakt, men hela foten ser rätt eländig ut. Ett alternativ kan ju vara att byta hela plattan, men om det blir bra beror på hur mycket av trämönstret som följer med i övriga delar.

Jag delar lokal med gitarrbyggare som har en del fanér. Vet du vad det är för trä?
Du har helt rätt i att hela foten är rätt trist, och jag har länge tänkt att det "skulle gå" att pilla in lite trälim från sidan (?) och klämma till med en tving, och på den vägen är det...sen hände det som hände. Ingen aning om träslag, men vad-som-helst mörkbrunt är ju bättre än inget. Eller så limmar jag dit en bit vinyl och ser det som en installation.
 
Maria T
Hep Hep skrev:
Nu faller ljuset kanske elakt, men hela foten ser rätt eländig ut. Ett alternativ kan ju vara att byta hela plattan, men om det blir bra beror på hur mycket av trämönstret som följer med i övriga delar.

Jag delar lokal med gitarrbyggare som har en del fanér. Vet du vad det är för trä?
Igen, skulle bli glad och tacksam över 5x5 cm av vilket mellanbrunt fanér som helst :heart:
 
Du har inte kollat runt på loppisar om det finns någon sunkig fanérmöbel till hyggligt pris som går att slakta för att försöka återanvända en fanérbit?
 
Maria T
Jumos Jumos skrev:
Du har inte kollat runt på loppisar om det finns någon sunkig fanérmöbel till hyggligt pris som går att slakta för att försöka återanvända en fanérbit?
Nej. Eller ja, jag har kollat och hittat flera golvlampor liknande min, med trist skärm och gammal el men tänkte att nån annan vill ju ta sig den lampan, ge den ny skärm och dra om elen så jag har inte velat köpa den enbart för en liten bit fanér,
Vill ju ogärna köpa en annan möbel, om den inte är snorbillig, bara för en yttepytteliten bit trä, men jag är tacksam för alla tips.
Snart är det säsong att åka ut i landet på loppisar, jippie på många sätt.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nej. Eller ja, jag har kollat och hittat flera golvlampor liknande min, med trist skärm och gammal el men tänkte att nån annan vill ju ta sig den lampan, ge den ny skärm och dra om elen så jag har inte velat köpa den enbart för en liten bit fanér,
Vill ju ogärna köpa en annan möbel, om den inte är snorbillig, bara för en yttepytteliten bit trä, men jag är tacksam för alla tips.
Snart är det säsong att åka ut i landet på loppisar, jippie på många sätt.
Det absolut billigaste vore ju att kunna snoka runt på tippen efter nåt i stil med ett vattenskadat fanérbord som man skulle kunna tälja bort en bit ifrån. Du har inga känningar på sopfronten? :D
 
Maria T
Jumos Jumos skrev:
Det absolut billigaste vore ju att kunna snoka runt på tippen efter nåt i stil med ett vattenskadat fanérbord som man skulle kunna tälja bort en bit ifrån. Du har inga känningar på sopfronten? :D
Har faktiskt samlat ihop lite som ska till ÅVC och jag är inte den som är rädd att fråga, men jag fick en annan idé också - det finns en bra andrahandsbutik inte långt härifrån, deras syfte är att hjälpa tidigare missbrukare tillbaka att finna ett syfte i tillvaron och de har en verkstad där de fräschar upp och lagar inlämnade grejer och de skulle ju kunna ha en pyttebit. Öppet idag lördag, kanske tar mig dit också!
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.