Jag får snart hem ved som ska torkas. Förra året byggde jag en ställning med presenning över (luft mellan veden) och det fungerade hyfsat förutom att vinden gör sitt med presenningen efter ett tag hur noga man en är. Nu funderar jag på om presenning behövs eller om veden kan ligga utan tak i regn (och sol) innan den har torkat.

Jag läste någon på forumet som sa att kluvet trä inte suger åt sig vatten från regn, stämmer det verkligen?
 

Bästa svaret

En tumregel är att låta ligga ute fram till midsommar. Sedan bör det komma under tak.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Och tiden fram till midsommar är det ok att det ligger utan tak alltså innan det ska in i vedboden?
 
Ja.
 
B
Håller med Daniel.

Efter midsommar är det viktigare att den täcks.

Jag brukar lägga lastpallar under veden, för att slippa markfukt och förbättra torkningen, samt lastpallar eller liknande över veden, så man får en luftficka mellan ved och pressenningen.

Det brukar inte vara så svårt att knyta fast pressenningen med rep i öglorna, så vinden inte tar den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Veden kommer torka även efter midsommar men den blir inte så vacker och stor risk för mögel finns, vilket är otrevligt om man t.ex. eldar i kamin (hanterar ved inne).
 
Efter midsommar är luftfuktigheten högre, och veden för hoppningsvis torrare. Så då torkar det inte lika bra. Risken är då att regnet och nattdaggen tillför mer än vad som torkar ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Efter midsommar är luftfuktigheten högre, och veden för hoppningsvis torrare. Så då torkar det inte lika bra. Risken är då att regnet och nattdaggen tillför mer än vad som torkar ut.
Jag menade mest att man inte behöver kassera ved som inte tagits in till midsommar. ;)
 
Nu är vintern slut, så att kasta upp i dös är lite sent, så det som sägs med pallar är bra. I övrigt så suger inte klyven ved drar vatten om den inte badar. högen är lite blöt upptill men torr i botten. Du kan vänta till i maj och trava in luftigt så har du torr ved till vintern.
 
J jonaserik skrev:
Nu är vintern slut, så att kasta upp i dös är lite sent, så det som sägs med pallar är bra. I övrigt så suger inte klyven ved drar vatten om den inte badar. högen är lite blöt upptill men torr i botten. Du kan vänta till i maj och trava in luftigt så har du torr ved till vintern.
Varför skulle inte kluven ved suga?
 
Blir nåt med ytan, typ stänger porer.
Men vatten i ångform tar sig ut.
 
Redigerat:
Tack för svaren! Det blir till att torka ute utan tak fram till midsommar som ni föreslår.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Iom att veden är klyven så har all kapilärkraft gått ur tiden, däremot om en oklyven kubbe ställs på högkant i gräset, så kommer den vara sjöblöt efter en sommar. Så det med klyven ved som ligger och torkar är bra. Ytan ytterst torkar till och krymper, det tätar till 90 % av porerna för en vattenmollikyl att tränga in. Kan jämföras med en apelsin i storlek på en LP-skiva, ångtrycket inifrån är som en knappnålshuvud och letar sig ut.

Det blir som ett spåntak i gamla dagar, men det ska vara nerförsbacke så att vattnet som kommer från ovan kan rinna av.
 
Redigerat:
Det där köper jag inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.