Vår köksrenovering är nu inne på sluttampen, men vissa problem återstår att lösa. Bland annat har den nya spishällen och fläkten hamnat lite snett nedanför det befintliga hålet där fläktröret går ut. Finns det någon som har en bra lösning på hur vi ska lyckas dölja fläktröret ned till fläkten på ett snyggt sätt? Vi har tänkt oss en kåpa i aluminium/rostfritt men som det ser ut nu blir den nästan bredare än fläkten och det känns inte så kul. Bifogar bild så att ni kanske ser hur jag menar.
 
  • IMG_0931.jpg
Ang. fläkten på bilden så är den grå skyddsplasten fortfarande kvar om det var någon som tyckte att det såg lite konstigt ut :)
 
Kanske mer diskret att gömma anslutningen bakom en "låda" klädd i kakel.
 
Du har ingen möjlighet att flytta röret i taket lite åt sidan? 2 st 45º vinklar bör flytta den tillräckligt.

Vad är det som har gjort att det har blivit så felberäknat?
 
huset är byggt 1991 med inbyggt ventialationssystem och luftvärmepump, rörets placering är alltså det ursprungliga, men det gick inte att se innan vi rev gamla köket eftersom hela slangen då var gömd bakom en gipslåda. Fläkten hamnade där den hamnade eftersom vi ville ha ett visst antal skåp. Klantigt kanske man kan tycka. Vi trodde dock att våra snickare skulle kunna fixa det här på ett bra sätt, men nu har de avslutat arbetet utan att ge oss en lösning på detta problem. Jag tror att det blir svårt att flytta röret i taket, det är betong. annars hade ju det varit en idé.
 
Hemmakatten
Jag skulle vara superirriterad och reta mig på detta i evigheter. Hur tjockt är betongbjälklaget? Tänker om man inte skulle kunna bila upp taket lite och dra röret så det blir centrerat över fläkten.
 
Du har ju ändå tur att du med hjälp av en låda kan fixa både strömmen och ventilationsröret. Det sitter ju rakt ovanför. Jag kan inte se vad som är problem faktiskt.
 
Problemet är ju att det inte sitter rakt utanför, utan lådan som ska täcka röret och elluttaget blir större än fläktens bredd. Men visst, det är ju mer ett estetiskt problem än ett praktiskt.
 
Visst kan där bli tajt men borde det inte gå att klämma in en låda exakt lika bred som fläkten?
 
Hej!

Jag har ungefär samma problem hos mig att utsuget hamnat liite völ långt åt ena kanten, mitt förslag är att ni kapar röret en bit upp i taket och även sågar upp taket en bit till höger så att flexröret kan böja sig åt det hållet, om det går, sen tar ni och tillverkar en täckskiva som täcker det gamla hålet med, så tänkte jag göra i alla fall.
 
Nu var det ju betong. Går gör det ju säkert, att bila lite, men knappast något man vill göra i ett i övrigt färdigt kök. Betongdamm har en tendens att tränga in precis överallt.
 
Någon form av låda är ju enda möjligheten som jag ser det. Antingen gör man den så diskret som möjligt, då kanske kakel på den är lämpligt, eller så gör man den så att den blir något i sig själv, kanske installera att par spottar i den som får hjälpa till med belysningen osv.
 
Härligt trådlyft. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Härligt trådlyft. :crysmile:
HAHA va fasen första "svaret" i alla fall om än något sent...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.