Håller med dig funkis. Tyckte också det kändes prisvärt, samt att alla "features" var sådana vi ville ha när vi kollade på andra hustyper (förutom glas-kostverket kanske).
Vi kommer somsagt köra helvitt antagligen, färgtyper mm har vi inte riktigt suttit oss in i ännu.

Kul att fler LBLE-byggare,(skönt med ytterligare en förkortning att lära sig;-), kommer med sina synpunkter.

/magnus
 
Vi kommer också ha en vit och en lite mörkare färg på huset. Hur ser era tidsplaner ut har ni haft något byggstartsmöte ännu vi ska ha detta 20 sep
 
vi har inget byggstartsmöte bestämt. Bygglovshandligarna måste bli färdiga först, och det verkar ju kunna ta sin lilla tid, men sedan kör vi igång asap.
 
Vi ska också bygga LBLE, lämnade in bygglovet den 7 september. Så nu är det bara att hålla tummarna! Vi tyckte huset var lagom mycket funkis och planlösningen var precis som vi ville ha den. Så man får hoppas att det är så bra i verkligheten som vi tror! Det är lite skrämmande att inte ha sett det på "riktigt" än. Vi(Maria) drömmer mardrömmar om hur allt från badrum till kök ska inredas. Just nu lutar det åt studioluckan (vit) o en tjockare laminatskiva i grått. I badrummet har vi kommit nästan ingenstans i funderingarna... Tips?

//Per & Maria
 
Eftersom jag letar kvalitetsansvarig och troligen kommer att bygga LB-hus utanför Uppsala vill jag fråga hur ni gjort med kvalitetsansvarig? Har inte hittat någon på rekommendation än. Kollat upp några men inget napp - någon hade flyttat och en hittade jag involverad i något skandalbygge så det lät inte så kul.
 
Appropå köksluckor så funderar vi på Line, tycker den är så snygg. Det är en slät målad lucka med grepplist alltså inga handtag som sticker ut.
 
nej vi har inte kommit så långt än att vi sökt/hittat nån kvalitetsansvarig ännu, men uppskattar rekommendationer. Vi var också sugna på line, men av nån anledning kunde man inte pressa in det i LE :(
 
Halloj!
Vi är ska oxå bli med L.E. Vi ska bygga i Mönsterås(ligger mellan Oskarshamn och Kalmar).
VI väntar fortfarande svar på svar på bygglovsansökan.
VAR SKA NI ANDRA BYGGA?
Håller gärna kontakt med andra LIMITED EDITION människor-skulle vara intressant att höra alla era olika lösningar i era hus, färgval och m.m.
Vi är en liten familj på 4 personer som ska bo där.
Som det ser ut nu kommer vi välja City högblanka vita köksluckor, takpannor svarta...........
Ha det gott! Vi hoppas att få flytta in till nästa sommar.
 
Vi ska ha byggråd nu i dagarna, plattan gjuts i november och huset levereras strax innan lucia... får väl bjuda på glögg och lussebullar till taklagsfesten... ;) Inflyttning är satt till v.15 så det är en lååång väntan. Det positiva är väl att vi flyttar in till våren.

Vi har precis (efter långa diskusioner) bestämt oss för tapeter, kakel, klinkers.

Fondvägg, grå/svart medaljong i stora rummet i övrigt vitt, grå tapet i hallen, vitt i korridoren, rosa och blått i barnens sovrum (snacka om genusvidrigt). Fondvägg i stora soven i en bredrandig turkos brun och grå kullör , resten vitt. Tv-rummet blir en fegis medaljong i två vita nyanser.

Köket är vitt (studio) med "svart granit" Badrummet vitt och brunt kakel, brunt klinker och många mörka trädetaljer. Duschrummet vitt kakel, granit golv och en kakelfondvägg med en stor blomma (vågat och säkert ute om tre år...men enligt kakelfirman är det lätt att kakla på kalket på denna fondvägg om så är fallet) fondväggen blir inne i duschen, alltså väggen mot tv-rummet.

Huset blir vitt på sadeldelen och grått i en mörkare ton på pulpetdelen... vad tror ni?? skändar vi LBLE-klubben som vi nu verkar vara medlemmar i ?? :)

Samanlagt är vi nu LBLE byggare i :

Uppsala
Vimmerby
Nybro
Mantorp (vi)

mera??

// Joakim, funkis4ever
 
Grattis funkis ! Själv sitter man bara och funderar på varför det ska ta sån tid att utvärdera en liten bygglovsansökan....enligt plan1 så ska vi börja schaktningen 1nov, så det börjar bli bråttom, tror jag... men alla LBLE köpare måste ju skrivit på ungefär samtidigt med tanke på hur snabbt de gick åt.

Är vi de enda utan barn som bygger LE?

och föressten, Joakim, låter det jättebra med kakelvalen. Du är värdig medlem i LBLE klubben i min bok :)

/Magnus
 
Vi skulle haft byggsamråd imorgon men det är framflyttat några veckor då vår kvalitetsansvarig inte hunnit gå genom alla papper. Vi har dock fått ett inflyttningsdatum satt till vecka 16 så jag antar att vi kommer följa ungefär samma tidsplan som funkis.

Vi har fortfarande inte valt några tapeter och kakel kan tänka mig att man får lite ångest då. Funkis: Från vilka kollektioner har ni valt tapeter? Har ni valt något utöver standard eller gick det att hitta någon från stadard kollektionerna?

Vi har också valt Studio i köket vad har ni valt för handtag?

/Strumpan
 
Nu ska vi försöka pressa de olika kakel/färg företagen i Linping om de bästa rabatterna.... Vi har fortfarande inte lyckats få byggkillen på LB kontoret att ge oss en prislapp på de färg och kakelkostnader som ingår i LE. Vi får väl sätta oss och mäta upp alla kvm på ytorna och räkna själva... Colorama ger 20% rakt av, Beckers ger någon form av bygg-rabatt med olika rabattbrev beroende på vilken prisgrupp vi handlar i (svårt att få grepp över)och ett kakelföretag ger 25% om man handlar allt där.

Strumpan, jag minns inte vad våra handtag hette... måste kolla i kontraktet... men det var en av de som ingick i priset, bygelhandtag 25-30 cm i aluminiumärg. Stående på alla skåp, liggande på alla lådor.

Tapeterna är min Fru chef över, jag bara nickar och håller med. Inte för att jag med detta är en toffel, utan att hon helt enkelt är bättre än mig på att inreda. Jag håller mig till de tekniska detaljerna... Jag har valt bort elentreprenaden i huset eftersom jag själv är el-tekniker och tänkte ge mig på alla, kanske överdrivna, el installationer i huset. Som man och med mitt jobb, måste ju givetvis allt finnas ;)

För att återgå till tapeterna, jag vet att det mesta kommer från sandberg (simon som fondvägg i vard.rummet) (kaspar i tjejens rum) (adrian hos grabben), eco (minns ej namnet i tv-rum) och midbec (drama som fondvägg i strora soven, RIKTIGT SUPER!!) kaklet ser nog ut att komma från Konradsson, men det beror på priset...

HAR NI PLANERAT ERA VARDAGSRUM ÄNNU??

Vi har möblerat i huvudet och på CAD säkert tusen ggr... vi blir inte kloka på om vi ska ha matbordet mot garaget eller mot klk och duschen.... i de sista skisserna ser det ut som att bordet hamnar mot garaget och sedan kommer en tre sits soffa med ryggen mot bordet, två totöljer, en på vardera sidan om soffan och en tv-bänk mot stora väggen mot klk och duschen. Detta blir för övrigt fondväggen i rummet. Värt att säga är kanske att vi inte ska ha någon öppen spis. vi lägger hellre en del av de pengarna på en luftvärmepump som placeras i tv-rummet. dels sparar vi el-värme på vintern och får dessutom ac på sommaren, barnen sover 10ggr bättre om nätterna om man slipper ha över +22 i sovrummen... dessutom finns det ju idag massor av gel-braskaminer för några tusenlappar om man vill åt mysfaktorn mer än värmen...

Hur tror ni att ni ska måla era hus utvändigt?

// Joakim
 
Vi fick en lista på vad som ingår i LE, samt priser på kakel osv. jag är ganska säker på att det var kakel&klinker för 300kr/kvm som ingick. Sedan ingick även tapeter motsvarande "en viss typ som jag inte kommer ihåg namnet på"...har inte du fått den Joakim?

Vi har bara planerat varadagsrummet i fantasin än sålänge, vi behöver nämligen en ny soffa till vardagsrummet...

Ang värmen. jag har fått vissa indikationer på att man kommer kunna ställa in värmen för individuella rum...stämmer det?

hur gick ni till väga för att hitta kvalitétsansvarig? Jag känner mig lat som funderar på att låta LB fixa det...

Somsagt blir vårat hus vitt med vita detaljer. Dvs jättevitt.

/magnus
 
Jodå Magnus. Visst fick vi oxå listan på detta. 300:- / kvm kakel/klinker och boråsan tapeter typ bygg 07/08 (ca 170:- / rule) ingår. Men vad jag väntar på är att LB ska räkna ut hur mycket rullar/kakel och klinker som går åt till vårt hus, så vi även kan räkna på prisskillnader som då kommer om man vill gå upp ett par steg i tapeter och klinker, kakel. Jag kan ju givetvis sätta mig ner och måtta på en ritning och räkna ut detta själv, men LB måste ju i rimlighetens namn redan gjort detta när det prissatte huset från början. Jag eftersöker en lista som typ säger: "sovrum, 22 kvm tapet, wc/dusch 18 kvm kakel, 6 kvm golv. etc etc "

Vad gäller värmestyrningen, får du givetvis en separat värmegivare i alla rum, där du väljer vilken temperatur du vill ha på golvet/rummet. Varför jag förespråkar att installera en luft/luft pump i tv-rummet är bara för att golven endast värmer och vill du således ha ett kallare rum än vad utetemperaturen är för dagen, hjälper det föga att skruva ner rumsgivaren.. ;)

Vad gäller kvaliteánsvarig ringde jag en bekant besiktningsman i staden och frågade honom om jag fick nyttja hans tjänster för att kolla att mina LB-snickare och gjutare sköter sig... vilket han gärna gjorde mot en rimlig kostnad. Jag tror inte ens att LB-hus FÅR hjälpa dig med detta!? Ide´n med en kvaliteánsvarig är väl just att han ska vara oberoende.

jättevitt blir nog jättefint!!

// Joakim
 
Vi kan inte tänka oss ett bättre hus än detta, huset har så många fördelar mot allt och alla vi tidigare kollat på:

1. Ett snyggt och proportionellt hus. Pulpettaket mot sadeltaket är verkligen ur-läckert.
2. Planlösningen är ljus och funktionell, tror inte det finns ett hus som är yt-effektivare än detta.
3. Priset! ca 1.800.000:- för ett NF hus, med P-märkning. generösa och mycket bra material exempelvis fönstren, köket mm.
(har ni exempelvis insett hur mycket som ingår i Ballingslöv-köket jämfört med exempelvis 135:an?)
4. Numreringen och konstglaset kan kanske kännas i överkant, men visst är det extra roligt att veta att det bara finns 50 hus
i hela Sverige. Uppsala, Vimmerby, Mantorp är nu kända orter... var är de andra??
Hej,

Ovan står det att LE ska kosta ca 1.8 miljoner. Är detta inkl garage? Vi har fått en offert på ett högre pris ;-(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.