Hej alla byggare....
Jag funderar på att investera i en ny hammare, för att hultaforsaren börjar ta slut. Till saken hör att jag ofta får ont i armen när jag spikar intensivt ett par dagar i följd. Jag läste lite om en hammare som heter Vaughan Steel Eagle, som tydligen skall absorbera vibrationer lite bättre än andra hammare. Så nu undrar jag om nån äger denna modell o kan komma med omdömen?
Till saken hör också att den ju inte precis är gratis, o därför undrar jag också om det finns andra alternativ som är lika bra o kanske lite billigare?
Hälsn, Janne...
 
Viktigt att fråga dig är var värken i armen sitter? Är det enbart träningsverk eller är det t ex handleden eller muskelfästen som tar stryk?

Själv kör jag obehindrat med en Stanley FatMax 20 oz men den är tyvärr lite dumt balanserad vilket gör att den ger mindre driv för 4" och uppåt. Jo, de finns som tyngre med vilket jag funderar starkt på för stomresningar men det är inget jag kan rekommendera till någon för sådana "släggor" lär vara rätt uttröttande.

/Kent
 
Jan-L skrev:
...jag ofta får ont i armen när jag spikar intensivt ett par dagar i följd. Jag läste lite om en hammare som heter Vaughan Steel Eagle, som tydligen skall absorbera vibrationer lite bättre än andra hammare.
Du har inte funderat på att skaffa en spikpistol att använda vid så'na tillfällen. Visst har dom en viss rekyl, men du slipper den monotona rörelsen.

Jag har aldrig provat en Steel Eagle, men har dom senaste 10 åren spikat med en 20oz Vaughan med "Tubular handle" som också den har en hickoryplugg i skaftet som skall absorbera rekylen.
Den är en dröm att spika med; den har ett driv som jag aldrig har upplevt hos någon annan hammare och den är mycket välbalanserad. Den driver på som om ingenting hade hänt även om träffen tar på skallens kant.

Vaughan's "teknik" med hickorypluggen i stålskaftet kommer ju från att de flesta snickarna 'over there' alltid har föredragit hickoryskaft på sina hammare för dess stötupptagande förmåga.

Hade jag problem med värk i armen skulle jag ha tittat närmare på någon variant med hickoryskaft (alt. någon stötupptagande lösning, typ Vaughan's Shock-Blok) och titanskalle.
Titanskallen låga vikt gör att du svingar hammaren fortare och får samma kraft i slaget med en lättare hammare och snällare rekyl.
Stiletto påstår att du får samma kraft med en 16oz titanhammare som med en 28oz ståldito, fast med den lägre vikten och 10 ggr mindre rekyl. Det låter ju som modellen för dig, men du måste nog köpa den från USA. Priset ligger ju iofs på ca $100 (+frakt och ev. tull + moms), men det är inget jag skulle ha stirrat mig blind på om det kan spara på kroppen.

http://store.stilettotools.com/Detail.bok?no=33
 
Spikpistol, utan tvekan. Speciellt om du börjat få problem med armen.
 
Jo, jag får sånt där jäkla carpal tunnel syndrom tror jag det kallas...........får ta ett snack med chefen, det ska mycket till innan han tar fram spikpistolen, han tycker "det är så besvärligt med slangar o så är den ju tung o klumpig, går ju nästan lika fort att spika för hand".
Men har man besvär så har man..........
Men en vaughan-hammare blir det kanske iaf.....ser ju jäkligt bra ut om inte annat.....
 
finns batteri drivna och gas drivna spikpistoler
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Spikpistol, utan tvekan. Speciellt om du börjat få problem med armen.
Och den bästa varianten är kanske att växla lite mellan hammare och spikpistol, för även pickan medför väl lite enformighet i rörelserna.
 
Ok, funderar starkt på en Aplus spikpistol från Clas Ohlson. Tycker dom känns bra o verkar relativt välbyggda i förhållande till priset. Nån som har egna erfarenheter av den spikpistolen, bra eller dåliga? Berätta gärna..........
Vaughan-hammaren med "tubular handle" är för övrigt redan beställd.....
 
Att spika med båda händerna (fast en i taget!) är någon jag rekommenderar. Tog ett tag innan vänsterhanden blev säker på att träffa spiken kontinuerligt, men man blir snart van. Då avlastar man en armen i taget (men riskerar att få en blå tumme på den "riktiga" hammarhanden innan man fått in snitsen...).
 
H_L skrev:
Att spika med båda händerna (fast en i taget!) är någon jag rekommenderar. Tog ett tag innan vänsterhanden blev säker på att träffa spiken kontinuerligt, men man blir snart van. Då avlastar man en armen i taget (men riskerar att få en blå tumme på den "riktiga" hammarhanden innan man fått in snitsen...).
Det där låter farligt.....:)........jag har provat att spika med vänstern nån gång ibland när man är så illa tvungen, o jag har en känsla av att hela högerhanden skulle va blåsvart efter ett tag........
 
fått ont i armen igen (haft tennisarmbåge förut) så fått dra fram spikpistolen.
de ä'r de ända som hjälper. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.