AJ82 AJ82 skrev:
Precis, det var min uppfattning också.
.....men grundningsbruket är ju gjort för att användas under sådant putsbruk b eller c........?
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....men grundningsbruket är ju gjort för att användas under sådant putsbruk b eller c........?
Jag antog att KC-bruk skulle vara mjukare än C-bruk.
 
C
AJ82 AJ82 skrev:
Jag antog att KC-bruk skulle vara mjukare än C-bruk.
B och C-bruk är KC-bruk. A = Rent cementbruk, D = Rent kalkbruk.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
C cpalm skrev:
B och C-bruk är KC-bruk. A = Rent cementbruk, D = Rent kalkbruk.
Tack!
 
Fått återkoppling från Weber i fråga om val av bruk:

”Med tanke på byggnadsår borde den befintliga putsen bestå av kalkprodukter. Av den anledningen så föreslår jag att ni använder hydrauliska kalkprodukter till lagningarna. Risk finns annars att du får ett starkare bruk ovanpå ett svagare, med bla sprickbildning som följd.

Finns det ytor med plastfärg så är det bra att skrapa bort all färg och tunnputsa.

Låt ytorna stå omålade för att andas så bra som möjligt. En slammad yta är ju snygg som den är. Ett tips är att bearbeta ytan först med en fuktig filtbräda för att sedan avsluta med en fuktig kalkborste som dras horisontellt. Rustikt och snyggt i sin enkelhet. Vill du ändå måla kan du kolla in våra kalkbaserade färger.

Förslag på lämpliga produkter:
Webercal 109
Webercal 159
Webercal 158
Webercal 148”
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
”Med tanke på byggnadsår borde den befintliga putsen bestå av kalkprodukter. Av den anledningen så föreslår jag att ni använder hydrauliska kalkprodukter till lagningarna. Risk finns annars att du får ett starkare bruk ovanpå ett svagare, med bla sprickbildning som följd.
För att slippa detta problem så bilade jag ner gammal puts och sedan satte jag en stålborste i borrmaskinen och borstade hela väggen. Då har jag ren betong (hålsten) att putsa på och kan använda vad jag vill.....och det jag monterar sitter fast.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Hade precis som Weber rekommenderar kört kalkfärg på det där, eller riktig silikatfärg som är ett pulver som man blandar med det som heter vattenglas. All färdigblandad silikatfärg innehåller väl nån slags organisk polymer?

Alternativt faktiskt dränera. Rätt från början liksom.
 
På tal om krigsbetong, hur lagar man bäst hål i den typen av vägg? Eftersom väggen delvis består av stora stenar lämnar de ju mycket luft efter sig om de faller ur. Jag inbillar mig att det kanske inte är bra med ett för starkt lagningsbruk med tanke på hur mjuk väggen är?
 
Tyckte det såg ut som plastfärg, stämmer det? Knacka ner putsen känns som ett alternativ. Satingeringsmaskin med stålborste kanske fungerar. Jag slipade bort massor med sådan färg plus gipsspackel för massor med år sedan. Det var ingen höjdare, idag hade jag tagit in blästerfirma och tagit alla utrymmen samtidigt i källaren.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hade precis som Weber rekommenderar kört kalkfärg på det där, eller riktig silikatfärg som är ett pulver som man blandar med det som heter vattenglas. All färdigblandad silikatfärg innehåller väl nån slags organisk polymer?

Alternativt faktiskt dränera. Rätt från början liksom.
Håller med. När det gäller silikatfärg har hornbach sin egna som inte är färdigblandad utan som används med deras silikatbinder. Det systemet har jag använt med bra resultat.
 
Får jag gissa på att eldningspannan togs bort för mer än 5 år sedan och inte ersattes med element, ventilation och/eller avfuktare?

Så länge man har en värmekälla som suger ut luft så hanterar huset fukten utifrån men när pannan försvinner byggs fukten upp. Dränering är trevligt men en bra avfuktare och ett element är billigare och det speciellt som golvet inte dräneras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.