J JockeHX skrev:
Bind inte för 1,84kr/kWh. Anledningen är att med största sannolikhet är den stora bristen på energi i framförallt Tyskland och Frankrike över. Frankrike har fått ordning på sin kärnkraftsflotta och Tyskland har välfyllda gaslager och kommer fylla till nästa vinter också tack vare att de signat upp sig för import från det enormt trevliga landet Qatar (...) och att de ökat upp kolkraften som fasikens och kommer skala upp den ännu mer om vintern blir hårdare nästa gång.

Så summa summarum är att klimatet gillade inte 2022 och kommer inte gilla läget i flera decennier framöver, men energikrisen som vi känner den är över.

Taket nu på elpriset när vinden inte blåser kommer vara nånstans runt 250-300 öre inkl alla skatter. Men det är taket. Vi kommer fortsatt ha en mängd dagar med låga priser så snittet kommer sannolikt vara runt kronan eller kanske sjunka lägre än så.

Det finns en brasklapp här och det är om elektrifieringen tar fart på allvar med fossilfritt stål, northvolts batterifabriker etc. Då är vi nettoimportörer redan år 2027 och kommer sannolikt träffas av takpriset betydligt mer. Men sannolikt kommer populistiska partier sätta stopp för elektrifieringen när väljarna söker sig till sådana partier om elektrifieringen suger upp all tillgänglig energi i Sverige.
Finland har startat Oikilouto 3 och det hjälper en aning. Att Tyskland skulle vilja importera mindre el nästa år finner jag osannolikt. Efter vänsterns sabotage av den planerbara kraftproduktionen i Sverige är läget fortsatt känsligt. Skulle det slumpa sig så att tre av de kvarvarande reaktorerna behöver stängas för reparation samtidigt undrar jag om det inte blir svart i södra Sverige. Se till att ha kamin och ordentligt med ved hemma.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Finland har startat Oikilouto 3 och det hjälper en aning. Att Tyskland skulle vilja importera mindre el nästa år finner jag osannolikt. Efter vänsterns sabotage av den planerbara kraftproduktionen i Sverige är läget fortsatt känsligt. Skulle det slumpa sig så att tre av de kvarvarande reaktorerna behöver stängas för reparation samtidigt undrar jag om det inte blir svart i södra Sverige. Se till att ha kamin och ordentligt med ved hemma.
N Niclas8811 skrev:
Finland har startat Oikilouto 3 och det hjälper en aning. Att Tyskland skulle vilja importera mindre el nästa år finner jag osannolikt. Efter vänsterns sabotage av den planerbara kraftproduktionen i Sverige är läget fortsatt känsligt. Skulle det slumpa sig så att tre av de kvarvarande reaktorerna behöver stängas för reparation samtidigt undrar jag om det inte blir svart i södra Sverige. Se till att ha kamin och ordentligt med ved hemma.
«Att Tyskland skulle vilja importera mindre el nästa år finner jag osannolikt.»

Tror du Tyskland är stor importör?
Är det inte så att Tyskland är en av de största netto EXPORTÖRERNA i Europa?
 
Z Zodde skrev:
«Att Tyskland skulle vilja importera mindre el nästa år finner jag osannolikt.»

Tror du Tyskland är stor importör?
Är det inte så att Tyskland är en av de största netto EXPORTÖRERNA i Europa?
Det är inte meningsfullt att prata nettoexport. Tyskland har likt Sverige lagt ner planerbar produktion och byggt en massa vindkraft. När det blåser kan man exportera och när det är vindstilla behöver man importera. Detta kommer bestå de följande åren då det tar lång tid att återställa saboterad planerbar elproduktion.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Det är inte meningsfullt att prata nettoexport. Tyskland har likt Sverige lagt ner planerbar produktion och byggt en massa vindkraft. När det blåser kan man exportera och när det är vindstilla behöver man importera. Detta kommer bestå de följande åren då det tar lång tid att återställa saboterad planerbar elproduktion.
Det du säger är alltså att Tyskland exporterar när det blåser (lär blåsa i Danmark å södra Sverige också så till vem sker denna export?) OCH det blåser så ofta och bra så att Tyskland med detta blir Europas NÄST största exportör?
 
Z Zodde skrev:
Det du säger är alltså att Tyskland exporterar när det blåser (lär blåsa i Danmark å södra Sverige också så till vem sker denna export?) OCH det blåser så ofta och bra så att Tyskland med detta blir Europas NÄST största exportör?
2021 exporterade Tyskland 71.6 TWh samt importerade 52.4 TWh. Värt att notera är att det ofta blir väldigt lågt pris när det blåser över stora delar av Norra Europa, ibland t.o.m negativt pris. Vad som saknas är planerbar elproduktion som politiker med berått mod har lagt ner. Detta kommer ta många år att återställa och nuvarande situation kommer bestå. Denna export sker till alla länder runtomkring. Varför ska man slösa dyr kolkraft i Polen när det blåser och elen är gratis? Norge importerar vid dessa tillfällen så mycket det går för att spara på vattnet i magasinen. Sverige drar ner på vattenkraft också. Osv.
Jag vill igen påpeka att det är relativt ointressant att diskutera netto-import/export.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det du säger är alltså att Tyskland exporterar när det blåser (lär blåsa i Danmark å södra Sverige också så till vem sker denna export?) OCH det blåser så ofta och bra så att Tyskland med detta blir Europas NÄST största exportör?
Enligt Electricity maps så har Tyskland installerad kapacitet av vindkraft motsvarande 100% av deras behov just idag och installerad kapacitet av solceller motsvarande 100% av deras behov. När de sammanfaller är det väl rimligt att en stor del exporteras.

Då exporteras det till de flesta - dvs Norge, Norge via Danmark, Polen, Österrike, Schweiz (de har mycket pumpkraft som gärna tuggar i sig gratis el, och är också transitland till Italien) och till Sverige (både direkt och via Danmark).
 
K krfsm skrev:
Enligt Electricity maps så har Tyskland installerad kapacitet av vindkraft motsvarande 100% av deras behov just idag och installerad kapacitet av solceller motsvarande 100% av deras behov. När de sammanfaller är det väl rimligt att en stor del exporteras.

Då exporteras det till de flesta - dvs Norge, Norge via Danmark, Polen, Österrike, Schweiz (de har mycket pumpkraft som gärna tuggar i sig gratis el, och är också transitland till Italien) och till Sverige (både direkt och via Danmark).
Det kommer se annorlunda ut 2023 vad gäller nettoexportörer. Frankrike har fått ordning på sin kärnkraftsflotta till stor del och kommer hamna på pluskontot vad gäller export igen. Normalt sett är Frankrike de största nettoexportörerna men förvandlades till nettoimportörer pga sin eftersatta kärnkraft som behövde massivt underhåll.

Tyskland lyckades också hålla sig över ytan pga en enorm uppväxling av kolkraft samtidigt som de la ner sin kärnkraft (grattis klimatet). När det inte blåser, vilket det ofta inte gör under långa perioder i Tyskland (läs om Dunkelflaute) så har de enorma importbehov.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Attitudeswe
P Pete G. skrev:
Som jag skrev " inklusiv allt " det innebär inklusiv elpris , moms, energiskatt men inte abonnemang. Vattenfall har ingen Tidstarrif längre.
Energiskatt är garanterat inte med. Den betalas via nätägaren och ej elhandlaren.
 
Vad trissar upp priserna nu? Vi har sol, vind och kärnkraft
 
Attitudeswe
D Daniel__s skrev:
Vad trissar upp priserna nu? Vi har sol, vind och kärnkraft
Dåligt med vind och vattenmagasin som väntar på vårfloden?

Tappade vi just lite kärnkraft?

Stapeldiagram och cirkeldiagram visar energifördelning över tid på en smartphone skärm. Grafik med text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frekvensen nere på rött...

Skärmklipp från mobilapp visar frekvensgrafen och mätare för elnätets frekvens just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Forsmark 1 nere på 287 MW.
 
Alltid nått, skrev det tidigare och gör det igen. Dom gör allt för att tjäna pengar, påhittade driftstörningar stup i kvarten. Alla med belånade solpaneler borde ju bidra lite under dagen när det är soligt tycker jag..
 
Aldrig vi kommer få se låga priser igen på el, bränsle eller mat. Nu får man bara köra på och hoppas löneökningarna kommer i kapp innan man blir pensionär.
 
D Daniel__s skrev:
Alltid nått, skrev det tidigare och gör det igen. Dom gör allt för att tjäna pengar, påhittade driftstörningar stup i kvarten. Alla med belånade solpaneler borde ju bidra lite under dagen när det är soligt tycker jag..
Notera att felet på Forsmark skedde efter att morgondagens priser sattes och redan är åtgärdat. Så det har ingen prispåverkan.

Anledningen är att vindkraften ger ca 5% av maxeffekt i hela Norden och i Tyskland.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.