Bakgården av vårt kedjehus har en brant sluttning uppåt. Vi tänker bygga ett trädäck på den nedre delen av marken närmast huset. Har grävt ut ett djup av ca 30 cm på den ytan och vi ser att den är väldigt blöt. Nu är det förvisso regnigt och det ser extra eländigt ut. Tänker ändå att jag måste dränera denna yta, men dagvattenledning finns bara på framsidan av huset. Dock ligger en bod på baksidan som är dränerad med slang runt om. Men dräneringen jag tänker mig hamnar djupare än bodens drän.
Är det lämpligt att gräva ned dräneringsrör, brunn med dränkbar pump. Därifrån försöka ansluta till bodens drän? Finns det anvisningar någonstans hur att göra?
 
Nu vet jag inte terräng osv i övrigt, men jag tänker att du gräver ned dränering som du leder till en stenkista lite längre ned. Stenkistan bör ju dimensioneras så den naturligt tömmer sig själv i omgivningen i "lagom takt"...

Att ha en pump osv känns overkill, om det inte absolut behövs pga terrängen förstås...
 
  • Gilla
chikan
  • Laddar…
Ja, det låter som en bra idé. Då slipper jag att ansluta till dagvattnet. Det blir lite mer gräva av men då blir det bättre. Jag övervägde stensätta i stället för trädäck, men la den tanken åt sidan eftersom jag skulle behöva skapa vattenavrinning. Nu verkar jag inte komma ifrån det och med den lösningen så kan jag ju återigen överväga sten. Tack.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ingen drän på baksidan, är du säker. Är det en halv våning under jord på huset.
 
Det ligger drän runt huset även på baksidan och det ligger runt boden. Nej, det är ett enplanshus på gjuten platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.