H
Parkett till kök, inget jättestort kök.
Behöver hjälp att tänka!
Ask eller Ek?
Vill helst inte att golvet gulnar, svårt jag vet, där vinner vitoljat.
Oljad, lättare att ånga upp märken än med ett lackad golv?
Vad är bäst oljad eller mattlackat i ett kök. För- och nackdelar?
Enstav, tvåstav, trestav? För-och nackdelar?
 
A
H HEM2121 skrev:
Parkett till kök, inget jättestort kök.
Behöver hjälp att tänka!
Ask eller Ek?
Vill helst inte att golvet gulnar, svårt jag vet, där vinner vitoljat.
Oljad, lättare att ånga upp märken än med ett lackad golv?
Vad är bäst oljad eller mattlackat i ett kök. För- och nackdelar?
Enstav, tvåstav, trestav? För-och nackdelar?
En tanke är att ta det du och plånboken gillar. Det kommer slitas oavsett träslag och ytbehandling, så välj en strategi - slipbart eller rimligt prissatt så det len läggas om när det blir för slitet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur står sig ett oljat ekgolv mot lite rödvins spill?
 
H
raveper raveper skrev:
Hur står sig ett oljat ekgolv mot lite rödvins spill?
Dricker inte rödvin så det går bra, frågan är mer hur står det sig mot vattenspill eller när man råkar tappa någon fet produkt på golvet.
 
H
yoloboi skrev:
En tanke är att ta det du och plånboken gillar. Det kommer slitas oavsett träslag och ytbehandling, så välj en strategi - slipbart eller rimligt prissatt så det len läggas om när det blir för slitet.
Berg&Berg eller Kährs?
 
Det gör jag. Det var därför jag undrade.;)
 
  • Haha
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Dricker inte rödvin så det går bra, frågan är mer hur står det sig mot vattenspill eller när man råkar tappa någon fet produkt på golvet.
Så länge som lacken är hel skyddar den bättre när det gäller feta produkter än oljat. Oavsett hur parketten är behandlad är skarvarna mellan brädorna mycket känsliga för vattenspill eftersom vattnet kan rinna ner där och orsaka djupa fuktskador.
 
Pergo har något nytt ”stayclean”-system på vissa pakettgolv, som vår lokala bygghandel nämnde skulle vara bra. Jag har ingen erfarenhet själv.

Jag är egentligen skeptisk till parkett i kök, men många har ju det och just nu är vi faktiskt inne på både parkettgolv och träbänkskiva i kommande köket. Lite utmaning måste man ju ha här i livet.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Så länge som lacken är hel skyddar den bättre när det gäller feta produkter än oljat. Oavsett hur parketten är behandlad är skarvarna mellan brädorna mycket känsliga för vattenspill eftersom vattnet kan rinna ner där och orsaka djupa fuktskador.
Ja, det är ett dilemma, det finns förmodligen både för- och nackdelar med båda. Det lutar åt olja, det är lättare om det blir skador med oljat golv, har mattlackat i vardagsrummet och det är nästan omöjligt att laga skador snyggt. Vill också ha ett golv som inte gulnar, det får bli vitoljat golv och sen en massa gånger tvätt i början med vitsåpa så det blir en yta som tål lite fukt.
 
H
M mrsnhp skrev:
Pergo har något nytt ”stayclean”-system på vissa pakettgolv, som vår lokala bygghandel nämnde skulle vara bra. Jag har ingen erfarenhet själv.

Jag är egentligen skeptisk till parkett i kök, men många har ju det och just nu är vi faktiskt inne på både parkettgolv och träbänkskiva i kommande köket. Lite utmaning måste man ju ha här i livet.
Såg detta i butiken igår, var så inte på parkett, det finns ju riktigt trägolv också 14 mm och 20 mm tjock, finns i furu, gran, Ask och ek. Men Ask och Ek är inte gratis, Här går det inte heller att lägga 20 mm tjocka brädor.
 
Har du tittat något på klick vinylgolv, slitt och vattentåligt och nu förtiden ser och känns det istort sätt som parkett. En tanke outside the box
 
H
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har du tittat något på klick vinylgolv, slitt och vattentåligt och nu förtiden ser och känns det istort sätt som parkett. En tanke outside the box
Vill ha trä, helst riktigt trägolv men prislappen är för hög på Ask och Ek, dessutom går det inte att lägga 20 mm tjock planka då det är ett befintligt kök med vattenburen värmegolv. Gran och furu går bort i ett kök. 14 mm tjock Ask och Ek går bra men Ask och Ek är inte prismässigt inom ramen vad vill lägga på golvet.
 
A
Hornbach har trestav ek och ask för 400 pix per kvadrat. Och Ingvar Kamprad säljer laminat för ca halva pengen.

Har inte sett Hornbachgolvet mer än på utställning, funtar på att lägga det i barnens rum när dessa ska tas tag i framledes, men det är nog först om ett par år. Kollegan var dock nöjd med Ikeas golv.

Furu eller gran tror jag inte på i någon utsatt miljö pga för mjukt, kommer slitas snabbt och ovärdigt.
 
H
yoloboi skrev:
Hornbach har trestav ek och ask för 400 pix per kvadrat. Och Ingvar Kamprad säljer laminat för ca halva pengen.

Har inte sett Hornbachgolvet mer än på utställning, funtar på att lägga det i barnens rum när dessa ska tas tag i framledes, men det är nog först om ett par år. Kollegan var dock nöjd med Ikeas golv.

Furu eller gran tror jag inte på i någon utsatt miljö pga för mjukt, kommer slitas snabbt och ovärdigt.
Oftast har Byggvaruhusen en annan sortering än vad golvföretagen har, behöver inte vara sämre kvalitet. Vi får hålla oss till vad golvläggaren säger, dvs vilka butiker som de har avtal med då det är ett försäkringsärende. Kähr har 30 års garanti, ska ta reda på vad den garantin avser.
 
A
H HEM2121 skrev:
Oftast har Byggvaruhusen en annan sortering än vad golvföretagen har, behöver inte vara sämre kvalitet. Vi får hålla oss till vad golvläggaren säger, dvs vilka butiker som de har avtal med då det är ett försäkringsärende. Kähr har 30 års garanti, ska ta reda på vad den garantin avser.
Jaha, ja men då är det ju givet att inte leta budgetvarianter på golvet. :) Förstod det som det blev för dyrt med trägolv för er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.