Hej på er kunniga!
Snart kommer snickarna och bygger om takstolarna sen tänkte jag dra igång med att inreda vinden. Jag har en fundering kring ventilationen. Har FTX och luftvärmepump. Frånluft på toa samt badrum, tilluft i alla andra rum. Fläkten/motorn sitter på vinden. Blir inte klok på över och undertryck och helst ska man ha noll-tryck. Ska jag ha någon frånluft på vinden när jag inreder den? Tänkte isåfall om man kunde gå på frånluftskanalen eller är det dumt? Tilluft hade jag tänkt genom att köpa fönster med ventilation och sätta på vardera gavel alternativt pax väggventil. Har sett bilder på hus i närheten som sålts där vinden varit inredd och då har jag inte kunnat se någon ventilation alls på vinden… tips tas tacksamt emot.
Tack på förhand
 
BirgitS
M Maffebygg skrev:
Blir inte klok på över och undertryck och helst ska man ha noll-tryck.
Så vitt jag vet är det bäst med ett litet undertryck för att säkerställa att luftflödena blir de önskade och att ingen luft trycks ut i väggarna.
M Maffebygg skrev:
Ska jag ha någon frånluft på vinden när jag inreder den?
Ja, det bör du ha så att det kommer in luft genom de nya spaltventilerna.
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet är det bäst med ett litet undertryck för att säkerställa att luftflödena blir de önskade och att ingen luft trycks ut i väggarna.

Ja, det bör du ha så att det kommer in luft genom de nya spaltventilerna.
Tack!! Läste någonstans i forumet att de hoppades att frånluften på nedervåningen skulle ge ett önskat flöde även gällande övervåningen men är lite osäker om det räcker.
 
BirgitS
Ja, det är osäkert om en sån lösning fungerar.

Vilka sorters rum blir det på vinden?
 
Se till att koppla in dig på FTX:systemet, ta inga genvägar som blir sämre och kan påverka befintligt flöde i huset. Prata med en ventilationsfirma, gissningsvis blir det en frånluft ovan trappan och tilluft i sovrum.
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är osäkert om en sån lösning fungerar.

Vilka sorters rum blir det på vinden?
Det blir ett vardagsrum där trappan kommer upp och ett mindre sovrum.
 
BirgitS
Då instämmer jag med Jonatan79.
 
  • Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att koppla in dig på FTX:systemet, ta inga genvägar som blir sämre och kan påverka befintligt flöde i huset. Prata med en ventilationsfirma, gissningsvis blir det en frånluft ovan trappan och tilluft i sovrum.
Tack!! Ja jag ska ringa ventilationsfirma och höra vad de säger, försöker hålla ner kostnaderna lite och tänkte genomföra det mesta själv men att ställa frågan kostar ju inga pengar.
 
M Maffebygg skrev:
Hej på er kunniga!
Snart kommer snickarna och bygger om takstolarna sen tänkte jag dra igång med att inreda vinden. Jag har en fundering kring ventilationen. Har FTX och luftvärmepump. Frånluft på toa samt badrum, tilluft i alla andra rum. Fläkten/motorn sitter på vinden. Blir inte klok på över och undertryck och helst ska man ha noll-tryck. Ska jag ha någon frånluft på vinden när jag inreder den? Tänkte isåfall om man kunde gå på frånluftskanalen eller är det dumt? Tilluft hade jag tänkt genom att köpa fönster med ventilation och sätta på vardera gavel alternativt pax väggventil. Har sett bilder på hus i närheten som sålts där vinden varit inredd och då har jag inte kunnat se någon ventilation alls på vinden… tips tas tacksamt emot.
Tack på förhand[/QUO
*
Maffebygg, du bör ansluta vinden till ditt FTX förutsatt att det har tillräcklig kapacitet.
Du undrar om du skall ha frånluft på vinden. Det behöver du bara om du har våtrum där, inte annars. Däremot bör borummen få tillluft. Donen behöver inte sitta vid tak. Du kan göra som i USA, sätta don i golvet vid dörrar eller annan plats där luftströmmen inte stör. Kompensera ökad tillluft med ökad frånluft i befintliga våtrum.
*
 
Tack för tydligt svar. Sitter två frånluftsdon i stora badrummet/tvättstuga som är i anslutning till hallen där trappan kommer gå upp till övervåningen. Ska kika om jag kan gå på FTX systemet med tilluft på vinden annars får det bli annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.