Hej,

Tänkte putsa upp väggarna i ett rum i källaren. Huset är från 1928 och det är troligtvis inte något vidare dränerat. Grundvattnet är också ganska högt tidvis (stötte på det ca 1 meter ner när jag grävde i trädgården på våren)

Jag tänkte dra ner all lös puts först.

Fråga 1: Vilken typ av bruk jag ska använda för att putsa väggen? Tänkte måla den också
Fråga 2: Det finns en luftspalt i kanten mellan vägg och tak som syns lite på bilderna. Här ramlar det ner en massa lös puts. Helst vill man ju bara putsa igen denna men antar att den finns av en anledning. Hur hade ni gjort?
Föråldrad vägg med avskalad färg och synlig murbruk; vita rör. Behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av rum med fuktskador, mögel, avflagnad färg och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallande källartak med exponerad betong, rörinfästningar, och en gammal dörr eller ventilationslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Jag har putsat med C-bruk i min källare och även murstocken.
Hårdare bruk än så hade man inte inne förr.
Tål lite mer utan att spricka som jag har förstått.

Ta loss ALLT som är löst och förvattna ordentligt dagen innan och en timma innan.
 
Riv ner allt löst, det dammar så inåt Satan. sedan vattna ytan med kalkkvast, på med kc grund enl anvisning och sedan c bruk eller kalkbruk för att undvika att det som kvar rasar ned, måla vitt med silikat och dränera helst
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Den där "luftspalten" ser skum ut. Kan nog vara läge att kolla närmare på vad det handlar om.
 
B
Tror du ska börja med dräneringen, annars är det risk att arbetet invändigt blir förstört inom kort.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Tack för all input. Min plan blir:

1. Dra ner allt löst så mycket det går.
2. Vattna
3. Grundningsbruk kc
4. C-bruk
5. Måla med silikatfärg

Jag kommer spendera mycket tid i detta rum så jag märker förhoppningsvis om dränering krävs och kan agera innan det blir förstört.
Luftspalten putsar jag igen och låtsas som att den aldrig varit där. :)
 
Blir det inte problem om grundningsbruket är svagare än putsbruket?
 
Det ser ju ut som att du har rejäl fuktpåverkan så tänk på att köpa en silikatfärg av bra kvalitet. Många silikatfärger som säljs innehåller plast vilket åtminstone inte jag hade velat måla mina källarväggar med. Vi målade om några väggar (i ett hus byggt ungefär samtidigt som ditt) för 1½ år sedan med silikatfärg på Keim och hittills i alla fall så är de fortfarande väldigt fina. Vi hade dock dränerat innan och jag rekommenderar dig verkligen att göra det ifall det inte är gjort och du dessutom ska spendera mycket tid där nere.
 
Ska jag vara ärlig så ser jag ingen luftspalt. Jag ser em massa håligheter av olika storlek på olika ställen. Om jag inte missat något, så är det bara trasigt puts, även där. Jag tror att du har ett träbjälklag, som är putsat på undersidan. Vilket var vanligt på den tiden.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Blir det inte problem om grundningsbruket är svagare än putsbruket?
Vet ej, jag har inte så bra koll på sånt här. Vad föreslår du?
 
Tobiblas Tobiblas skrev:
Vet ej, jag har inte så bra koll på sånt här. Vad föreslår du?
Jag vet inte heller. Bara en fråga utifrån vad jag tror mig ha förstått hittills
 
AJ82 AJ82 skrev:
Jag vet inte heller. Bara en fråga utifrån vad jag tror mig ha förstått hittills
Dock en intressant fråga, även för mig, eftersom det ser ut som att du har samma kassa betongkvalitet som jag har i min källare: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-bruk-till-puts-av-kaellarvaegg.477664/

I mitt fall fick jag källaren putsad med STO Cote F, som ska vara ett svagt KC-bruk. Det verkar sitta fint på de flesta ställen, men har släppt fläckvis (murarna håller på att laga i omgångar).
 
AJ82 AJ82 skrev:
Jag vet inte heller. Bara en fråga utifrån vad jag tror mig ha förstått hittills
Grundregeln är hårdare bruk inåt och svagast bruk utåt.
Aldrig tvärtom.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Grundregeln är hårdare bruk inåt och svagast bruk utåt.
Aldrig tvärtom.
Precis, det var min uppfattning också.
 
Står inför snarlikt projekt (med snarlikt utgångsläge) och försökt prata runt med lite murarfolk som har koll på gamla hus. Står i valet och kvalet om jag ska gå på med grundningsbruk+C-bruk alternativt hydrauliskt kalkbruk. Blev rekommenderad just hydrauliskt kalkbruk pga flexibiliteten i dess "lagom starka" egenskaper, vilket enligt uppgift skulle passa bra i min källare där det blandats med olika mur- och putsbruk genom åren. Viktigt att inte kasta på något som är starkare än underlaget, medan tvärtom fungerar fint. Uppfattade också att denna typ av bruk är mer diffusionsöppen jämfört med C-bruk (men rätta mig gärna om jag har fel). Dock är hydrauliskt kalkbruk dyrare och ska snärtas på med slev. Har ställt frågan kring dessa alternativ till både Finja och Weber, så kan återkoppla när jag hör mer från dem.

Det bästa, ur öppenhetssynpunkt, är väl att lämna väggarna omålade. Annars finns ju både kalkfärg (vilken kritar en del..) och hydraulisk kalkfärg. Lite omständligt kanske, men mer diffusionsöppet än silikat. Väljer du ändå silikat så välj en färg av hög kvalitet. Det finns en del silikatfärger som trots allt innehåller akrylat. Det blir lite som att klä väggarna med gladpack med hål i. Öppet i jämförelse med ren akrylat, men kommer ändå inte andas tillräckligt med putssläpp som resultat.
 
  • Gilla
Tobiblas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.