Hej! Jag upptäckte för en stund sedan en stor fuktfläck på en innervägg. Det har regnat hela dagen men inte mer än normalt. Jag har inte sett det tidigare men det är mycket möjligt att det har visat sig vid tidigare oväder. Vi flyttade till huset för lite mer än ett halvår sedan och har inte upptäckt alla skavanker än. Huset är byggt 2018. Hur kan det komma sig? Det måste ju vara utifrån. Inget syns på utsidan. Fläcken är fuktig och sitter liksom mitt på. Mycket konstigt!?
 
  • Inomhus, vägg med skugga, fönsterkarm upptill, trädetalj nedtill, del av korg till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit texturerad vägg med mörka fläckar, trägolv, vita hyllkonsoler i överkant. Fläckarna liknar fotavtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med fuktskador, liten hylla, mörkt golvlister, skuggor, interiör detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Ligger det rör i väggen som kan ha frusit pga låg innetemperatur?
 
  • Gilla
Emmot
  • Laddar…

Bästa svaret

Det här är inte forum-lösar-problem utan ring försäkringsbolaget pronto...

Jag gissar på vatten som tar fel väg kring fönstret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det här är inte forum-lösar-problem utan ring försäkringsbolaget pronto...

Jag gissar på vatten som tar fel väg kring fönstret.
Tack för svar. Något sådant misstänker jag med. Är försäkringsbolaget verkligen första man ringer? Vart vänder man sig för att lösa problemet så att säga? Det kanske försäkringsbolaget hjälper en med? Är lyckligt ovetandes och har sluppit liknande problem hittills… :seenoevil:
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Ligger det rör i väggen som kan ha frusit pga låg innetemperatur?
Nej, inga rör eller frost den senaste tiden, ‍:thinking: men tack för input.
 
Ditt försäkringsbolag lär ha ett journummer. Ring det och fråga...

Regnar det fortfarande hade jag nog varit ute med pressening och häftpistol och plastat in hela den ytterväggen men helt ärligt är det nog mer för mitt psykiska välbefinnande, skadan är ju redan påtaglig...
 
  • Gilla
Emmot
  • Laddar…
S
Hur ser väggen ut från utsidan och vad är det för stomme?
 
  • Gilla
Emmot
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur ser väggen ut från utsidan och vad är det för stomme?
Jag är väldigt dålig på detta ämne och har ingen att fråga nu, men det är någon form av block och putsad fasad. Inget synbart fel (för en som inte kan något…) på varken fönster eller fasad och huset besiktigades för snart ett år sedan.
 
  • Gilla
dankje
  • Laddar…
Har det regnat mycket sista tiden innan du upptäckte detta?

Hyr ni eller har ni köpt?
 
O [old rusty] skrev:
Det här är inte forum-lösar-problem utan ring försäkringsbolaget pronto...

Jag gissar på vatten som tar fel väg kring fönstret.
Försäkringen täcker sällan skador orsakade av vatten utifrån. Men det är värt att prova kontakta dom.
 
Känns som försäkringar inte täcker mycket men pengar ska dom iallafall ha…. Tycker hus byggda för 20 år sedan ska ha såpass hög kvalitet att det inte ska regna in någonstans…
 
H Husärlivet skrev:
Känns som försäkringar inte täcker mycket men pengar ska dom iallafall ha…. Tycker hus byggda för 20 år sedan ska ha såpass hög kvalitet att det inte ska regna in någonstans…
Ja, även dom som är byggda för 5 år sedan. ;)
TS hus är från 2018.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja, även dom som är byggda för 5 år sedan. ;)
TS hus är från 2018.
Fyfan vad tråkigt… läste precis att ingen ersättning från fb när det gäller läckage utifrån så som taket eller fönster eller om vatten tränger upp i platta eller om dränering är kass.. men visst tur det gäller för vatten rör som gått av i vägg eller brand. Alltid något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.