Hej,
Idag har vi bergvärme. Vi har fått ”erbjudande” att ansluta oss till fjärrvärme. Samtidigt behöver vår BVP bytas (20 år gammal och börjar låta/krångla).

Eftersom vi redan har borrhål (ca 150m) blir kostnaden densamma (ny BVP vs installation av fjärrvärme).

Jag har förstått att förbrukningsmässigt är fjärrvärme högre. Samtidigt köper jag en tjänst utan krångel(?). Idag förbrukar vi ca 14-15MWh per år.

Kan det finnas risker med vårt borrhål? Enligt information på display från nuvarande BVP verkar hålet leverera som det ska.

Jag behöver argument för att bestämma vad jag ska välja.
 
Redigerat:
Hade berot på marknaden?
Vad har du för elnätsleverantör?
Har du ett stort internationellt bolag hade jag valt fjärrvärme.

Vad har du för fjärrvärme leverantör ?
Har du ett stort internationellt bolag hade jag valt bergvärme.

Har du båda delarna vet jag inte vad jag gjort.
 
Ganska ofta kan det gamla borrhålet vara för klent när man byter till en ny bergvärmepump så det är bra om någon räknar på det. Om ni förbrukar 14-15 MWh el totalt per år kanske fjärrvärmen blir runt 30-35 MWh per år. Ni får sätta er ner och räkna igenom det hela med alla kostnader.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ganska ofta kan det gamla borrhålet vara för klent när man byter till en ny bergvärmepump så det är bra om någon räknar på det. Om ni förbrukar 14-15 MWh el totalt per år kanske fjärrvärmen blir runt 30-35 MWh per år. Ni får sätta er ner och räkna igenom det hela med alla kostnader.
Tack. Enligt fler installatörer jag pratat med ska hålet inte vara problem förutsatt att man inte sätter i för stor pump.
Jag ska nog inte förvänta mig någon lägre förbrukning med ny pump. Att Fjärrvärme skulle ha så stor förbrukning hade jag inte räknat med. Snarare 25000 kWh.

Ang leverantör av fjärrvärme är det två kommuner och dess industrier som står för det mesta av produktionen.
 
B
Man brukar anta att hushållsel till en villa är ca 5000kWh per år. Om du förbrukar runt 14-15 MWh per år så kan man därmed anta ca 9-10 går till bergvärmeanläggningen.

Om din äldre anläggning har cop 3, inkl viss elpatron, så är man uppe i runt 30 000kWh värmebehov per år i huset.

Den nya anläggningen kommer få en bättra cop än gamla, helt klart, så elförbrukningen borde minska något.

Ska man komma till 25000kWh fjärrvärme så måste värmepumpen vara ganska rejält underdimensionerad idag, med mycket elpatron. Jag tror du underskattar behovet.

Jag hade ställt upp en kalkyl och räknat på break even mellan fjv och bergvärme.
 
Hej,
Jag har räknat på att pumpen idag förbrukar ca 10000 kwh.
Med ett elpris på 2-2,5 kr/kwh inkl nätavgift sett över ett år blir det 20000-25000kr

Säg ny pump skulle vara 10% effektivare (kanske lågt räknat) då blir det 18000-22500 kr/år.

Fjärrvärme är annonserat till 0,9 kr/kwh genomsnitt över 1 år. Om vi säger en faktor 2,5-3,0 i förbrukning så blir det ju 22500-27000 kr per år.

Fjärrvärme skulle i så fall vara 2000-5000kr dyrare per år. Givet samma installationskostnader.
 
J juanxxx skrev:
Hej,
Jag har räknat på att pumpen idag förbrukar ca 10000 kwh.
Med ett elpris på 2-2,5 kr/kwh inkl nätavgift sett över ett år blir det 20000-25000kr

Säg ny pump skulle vara 10% effektivare (kanske lågt räknat) då blir det 18000-22500 kr/år.

Fjärrvärme är annonserat till 0,9 kr/kwh genomsnitt över 1 år. Om vi säger en faktor 2,5-3,0 i förbrukning så blir det ju 22500-27000 kr per år.

Fjärrvärme skulle i så fall vara 2000-5000kr dyrare per år. Givet samma installationskostnader.
Tillkommer gör också fast månatlig anslutningsavgift om ett par hundra i månaden ?
 
S salkin85 skrev:
Tillkommer gör också fast månatlig anslutningsavgift om ett par hundra i månaden ?
Nja, det är medräknat i snittpriset. Såklart kan det ge ett genomslag men inte radikalt förändra.
 
Försöker lyfta tråden för mer input.

Jag ser två osäkerhetsfaktorer med fjärrvärme 1) förbrukning okänd 2) utveckling på pris
Med ny bvp ser jag endast elprisutveckling som osäkerhetsfaktor.

Jag hittar inga bra argument för det ena eller det andra. Vissa säger att BVP alltid är billigast i längden. Andra säger att med FV behöver jag knappast bry mig eller oroa mig för något…

Det som är viktigt för mig är komfort och totalkostnad över tid. Givet att investeringen är den samma för båda alternativ vet jag inte vad jag ska välja. Lutar åt ny bvp…
 
J juanxxx skrev:
Försöker lyfta tråden för mer input.

Jag ser två osäkerhetsfaktorer med fjärrvärme 1) förbrukning okänd 2) utveckling på pris
Med ny bvp ser jag endast elprisutveckling som osäkerhetsfaktor.

Jag hittar inga bra argument för det ena eller det andra. Vissa säger att BVP alltid är billigast i längden. Andra säger att med FV behöver jag knappast bry mig eller oroa mig för något…

Det som är viktigt för mig är komfort och totalkostnad över tid. Givet att investeringen är den samma för båda alternativ vet jag inte vad jag ska välja. Lutar åt ny bvp…
Hej!

Fördelen med bvp är att du inte är låst till en och samma leverantör, du har alltid möjlighet att byta elföretag.

Bvp torde vara mest ekonomiskt över tid, men fjärrvärme är om inget oförutsett inträffar mycket enklare för kunden och tar mindre plats i anspråk.

Själv hade jag satsat på ny bergvärmepump!

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.