Jag tror det finns möjlighet att ansluta ett till abonnemang. Nackdelen är väl att det är ett mer kostsamt alternativ. Tror anslutningsavgift går på ca 35 000kr.
 
2 2theG skrev:
Skaffa ett till elabonnemang skulle vara en lösning. Jag hade tänkt köra kallhyra och sätta en elmätare i undercentralen för att låta hyresgästen betala för elen som förbrukas.

I dagsläget har jag inte kök och badrum på plats på loftet så kan inte testa om det klarar 16a.
Tänk inte ens tanken, om du tänkt tjäna något. Det kostar inte bara, utan ställer även till en massa problem. Istället för att ha inneboende, blir du plötsligt hyresvärd. Som även innebär krångel med Skatteverket.
Jag hyr själv ut ett mindre hus på min tomt. Visserligen vedeldning till båda husen. Men i övrigt lika. Men ibland värmer jag ju med 6kW elpatron. Det är bara ytterst sällsynt att en huvudsäkring går. Jag har bara 3 x 16A.
 
2 2theG skrev:
Jag tror det finns möjlighet att ansluta ett till abonnemang. Nackdelen är väl att det är ett mer kostsamt alternativ. Tror anslutningsavgift går på ca 35 000kr.
Har du i dag viss elinstallation färdig så måste även den göras om för du kan inte ha två olika elmatningar till uthyrningsdelen
 
A AG A skrev:
Tänk inte ens tanken, om du tänkt tjäna något. Det kostar inte bara, utan ställer även till en massa problem. Istället för att ha inneboende, blir du plötsligt hyresvärd. Som även innebär krångel med Skatteverket.
Jag hyr själv ut ett mindre hus på min tomt. Visserligen vedeldning till båda husen. Men i övrigt lika. Men ibland värmer jag ju med 6kW elpatron. Det är bara ytterst sällsynt att en huvudsäkring går. Jag har bara 3 x 16A.
Jag kommer ta hyreskostnad av hyresgästen. Kallhyran gör min ekonomiska kalkyl lättare att räkna på också. Så frågan är då om utgifterna per månad kommer överstiga intäkterna, vilket jag har svårt att tro att de gör. Vilka är utgifterna som gör att inte du tjänar på det?
 
E elmont skrev:
Har du i dag viss elinstallation färdig så måste även den göras om för du kan inte ha två olika elmatningar till uthyrningsdelen
Jag kommer nog att satsa på att säkra upp till 25 och hoppas på att det går bra.
 
E elmont skrev:
Så du menar att det skulle vara problem att få ström till en hyresfastighet? Det har i alla fall jag aldrig upplevt.
Nej varför skulle det vara det? Det är skillnad på servis och abbonemang.

Oavsett hur många abbonemang TS har så kvarstår den effektmässiga begränsningen i servisen.

D.v.s. fler abbonemang medger inte högre effektuttag.
 
Det är uppvärmningen som är den tunga biten. Men jag bedömer att LVPn plus elradiatorerna ryms inom de 9 A som lyftet till 25 A ger med lite marginal. VVB och spis tillkommer men framför allt spisen är en temporär last.

Men det gäller då att er del ligger under 16 A på vintern. Man behöver då veta effekten på jordvärmepumpen, och dess eventuella tillskott i form av elpatroner. Men jag tycker det borde gå.

Man kan inte prova ifall säkringen håller. Man måste räkna lite och få ett hum om ifall medelbelastningen ligger under säkringens märkström.
 
Och det brukar aldrig vara nått problem med servisen till någorlunda nya hus även om det blir två i stället för ett abonnemang. Vad nätägaren brukar göra är att dom säkrar upp den bef. servisen. Det är inte ovanligt med 35 A på en 6mm2 servis och ligger det en 10mm2, som är rätt vanligt på villor som inte har alukabel , säkrar nätägaren vid behov både 50 och ibland 63A.
Skulle dom inte vilja säkra upp byter eller drar dom en ny, det "ryms" ju inom anslutningsavgiften.
 
E elmont skrev:
Och det brukar aldrig vara nått problem med servisen till någorlunda nya hus även om det blir två i stället för ett abonnemang. Vad nätägaren brukar göra är att dom säkrar upp den bef. servisen. Det är inte ovanligt med 35 A på en 6mm2 servis och ligger det en 10mm2, som är rätt vanligt på villor som inte har alukabel , säkrar nätägaren vid behov både 50 och ibland 63A.
Skulle dom inte vilja säkra upp byter eller drar dom en ny, det "ryms" ju inom anslutningsavgiften.
TS behöver troligtvis också byta eller bygga om mätarskåpet med så att man får in GIII.

Att komplettera med ännu en kabel till, d.v.s. parallellt kablage, tror jag avråds ifrån i SS när det rör sig om så små storlekar. Det blir nog en ny kabel om inte befintlig är tillräcklig.

Beträffande om 25A räcker så har vi ibland problem med att våra 20A säkringar löser när vi laddar elbilen på vintern. Då bor vi i ett nytt hus med bergvärme. Lösning har varit att ställa ner laddströmmen på elbilen på vintern.
 
Redigerat:
2 2theG skrev:
Jag kommer ta hyreskostnad av hyresgästen. Kallhyran gör min ekonomiska kalkyl lättare att räkna på också. Så frågan är då om utgifterna per månad kommer överstiga intäkterna, vilket jag har svårt att tro att de gör. Vilka är utgifterna som gör att inte du tjänar på det?
Ja, det är väl naturligt att ta betalt när man hyr ut. Särskilt då pengafrågan är orsaken till varför man hyr ut.
Men sen är frågan om du i första hand önskar räkna, eller om det är att tjäna pengar. Om du är ute efter att tjäna pengar så hyr du med varmhyra, och en väl tilltagen beräknad förbrukning av el. Gör sedan en extra punkt i hyreskontraktet, om tillfälligt höga elpriser.
Ta och sätt dig in i skillnaden mellan att hyra ut en bostad, och ha inneboende.
Allt är ju beroende på hur mycket krångel du vill ha.
 
Jag vill noga mest täcka några räntekostnader med min uthyrning. Sen om jag får
Nån krona över varje månad vore det bra! Vilket är minst krångligt skulle du säga? Jag kommer köra med elmätare på undercentralen för att se den faktiska elförbrukningen och då att hyresgästen betalar sin del av den totala elförbrukningen. Hur blir det schablonavdraget på 20%?
 
Unikt namn
Nog går det att mäta förbrukningen utan dubbla serviser.
Det finns ju dussintals med sådana smarta produkter. Typ Shelly smart plug s för stickproppsanslutna element. 2-300kr styck.

Sitter värmepumpen fast monterad så behövs en lite dyrare mojäng, men totalen blir långt långt under de 35k en ny servis kostar.

Mäter du och debiterar för värmen så slipper du diskussioner om att det är för varmt eller kallt, hyresgästen kan ju styra och betala för det själv.
Hushållselen skulle ju kunna ingå i hyran om uttagens matning gör det krångligt att mäta.
 

Bästa svaret

Jag har en villa med ett attefallshus på tomten. Om du tänker efter före när du väljer elförbrukare samt balanserar lasterna på faserna och tänker på helheten så tror jag du klarar dig på ett 20 A abb.(du kan alltid säkra upp om det inte gör det) Att skaffa en egen elservis till ett loft låter helt tokigt. Kostnaden för inkoppling etc kommer du aldrig få igen. Skaffa en undermätare och fakturera kostnaden istället.

Exvis så kopplar du eventuell separat vvb på enfas, (då sprider du ut effektuttaget på fler timmar istället för att skapa en topp på morgonen)
Sätt in en trinett med max förbrukning ca 3200w (och det är bara om de maxar båda plattorna samtidigt)
Luft/luft bara, inga elradiatorer(du kan alltid komplettera om det behövs, men med en bra luft/luft på 70 m2 kommer hyresgästen kunna koka ägg på golvet om hen maxar=) förutsatt att utrymmet är isolerat.
Skaffa en hyresgäst som genom sitt jobb inte är hemma hela tiden, veckopendlare, lastbilschaufför etc.
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har en villa med ett attefallshus på tomten. Om du tänker efter före när du väljer elförbrukare samt balanserar lasterna på faserna och tänker på helheten så tror jag du klarar dig på ett 20 A abb.(du kan alltid säkra upp om det inte gör det) Att skaffa en egen elservis till ett loft låter helt tokigt. Kostnaden för inkoppling etc kommer du aldrig få igen. Skaffa en undermätare och fakturera kostnaden istället.

Exvis så kopplar du eventuell separat vvb på enfas, (då sprider du ut effektuttaget på fler timmar istället för att skapa en topp på morgonen)
Sätt in en trinett med max förbrukning ca 3200w (och det är bara om de maxar båda plattorna samtidigt)
Luft/luft bara, inga elradiatorer(du kan alltid komplettera om det behövs, men med en bra luft/luft på 70 m2 kommer hyresgästen kunna koka ägg på golvet om hen maxar=) förutsatt att utrymmet är isolerat.
Skaffa en hyresgäst som genom sitt jobb inte är hemma hela tiden, veckopendlare, lastbilschaufför etc.
Stort tack för grymma tips! Jag har en polare som ska flytta in. Han kommer pendla hem till sina föräldrar och så helger.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.