Hej,

Har ca 35st stora träd (bok) vid mitt fritidshus i Småland som skall fällas. Har en stor tomt om 4000kvm så det är lätt att ta sig in med maskiner.
Har haft en i trakten där som kan ta ner dem till mig och han vill ha veden.

Vad kan vara rimligt pris? Vad får jag för mina träd? Tänker det måste väl vara hårdvaluta nuförtiden.
 
Det beror på dimension och kvalite. Bok är dyrt om det är bra kvalite. I sämsta fall är det bra som ved.
 
Många av dom är stora rackare. Kvalitet kan jag inte riktigt avgöra som lekman. Men kan väl knappast vänta sig att veden/träden skall kvittas mot kostanden att fälla?
 
Vad är stort enligt dig? Har det varit tomtmark eller är det nyexploatering? Är det grov bok är jag rätt säker på att det kan betala sig rätt bra.
 
Hur mycket betalt vill han ha för att fälla och ta hand om dom?
Eventuellt kvarvarande ris?
Även om stockarna är värda ???? kostar det ju ???? innan det är stockar……. :thinking:
 
F FritidshusetSmåland skrev:
Hej,

Har ca 35st stora träd (bok) vid mitt fritidshus i Småland som skall fällas. Har en stor tomt om 4000kvm så det är lätt att ta sig in med maskiner.
Har haft en i trakten där som kan ta ner dem till mig och han vill ha veden.

Vad kan vara rimligt pris? Vad får jag för mina träd? Tänker det måste väl vara hårdvaluta nuförtiden.
Om han vill ha dem som ved för att elda med så är det ju priset för ved som han tänker även om de egentligen skulle vara värda mera.
För ca 10 år sedan gjorde vi ungefär samma sak vid vårt fritidshus i roslagen. Då sålde vi virket till det skogsbolag som var aktivt i regionen (mellanskog i vårt fall) och fick betalt enl gällande prislista. Vi hade ca 25kbm blandat virke (ca 2/3 gran och 1/3 lövträd inkl 1 ek) och fick 8500 för det. Men för att fälla träden (ett 40-tal) såga upp och dra fram och stapla fick jag betala en lokal firma ca 16000, det är en kuperad tomt så det var en hel del jobb för två man. Riset tog vi hand om själva.
Några saker lärde jag mig på det:
  • Du måste ha tillräckligt med virke för att fylla en timmerbil för att skogsbolagen ska vara intresserade (vilket kanske du har). Kolla vilket skogsbolag som har ditt område ifall de är intresserade av så små mängder, då kan du säkert få deras listpris också så vet du lägsta värde på dina träd.
  • Jag ångrar mig efteråt att jag inte kollade runt ifall det fanns nån som kunde ha sågat upp eken åt mig, det hade troligen gått att göra fina plank av den, kanske till ett golv i stugan. Så fundera om det är värt att spara nåt "för eget bruk".
  • Det blir mycket ris. Nu gillar vi att vara ute och hålla på. En hel del har vi flisat och en hel del har vi eldat, men emellanåt ångrar vi lite att vi tog på oss att ta hand om allt ris själva.
  • Jag anlitade en riktig firma för nedtagningen av träden, tyckte det kändes tryggt att de visste vad de gjorde och hade försäkringar ifall nåt skulle hända.
 
  • Gilla
FritidshusetSmåland och 1 till
  • Laddar…
Är det grov bok som det påstås så skulle jag kolla om den går att sälja som timmer.
Här är prisexempel jag hittade.


Ädellöv / prisexempel
Kvalitet Bok Ek
F (faner) 1250 kr/m3 4100 kr/m3
Klass A 950 kr/m3 3600 kr/m3
Klass B 775 kr/m3 1750 kr/m3
Klass C - 900 kr/m3
Avser exporttimmer 50 cm i diameter mittmätt under bark (m3miub)
Källa: BB Forest

UR SKOGEN 10/2021
 
F FritidshusetSmåland skrev:
Hej,

Har ca 35st stora träd (bok) vid mitt fritidshus i Småland som skall fällas. Har en stor tomt om 4000kvm så det är lätt att ta sig in med maskiner.
Har haft en i trakten där som kan ta ner dem till mig och han vill ha veden.

Vad kan vara rimligt pris? Vad får jag för mina träd? Tänker det måste väl vara hårdvaluta nuförtiden.
Du kan fråga en skogsarbetare, trädgårdsfirma, arborist eller liknande vad det skulle kosta dig att få dem fällda...
Hugger, kapar och klyver du veden tycker jag absolut att det blir ett stort värde även i 35 tomtträd (kanske 1000kr m3t) men du kanske inte själv har tid, ork, utrustning och möjlighet?
 
Tack för alla tips. Jag kommer själv varken har tid eller ork att klyva till ved själv. Vi har det som fritidshus och eldar när vi är där en gång i månaden på helgerna så det går inte så mycket ved.
Jag ska ta in lite olika offerter och se så jag inte får en kryddad offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.