Hej,
Jag hade en ventilationsfirma hemma hos mig i vintras som borrade två hål i två limträbalkar (ett i vardera balk). Hålen var ca 100 mm i diameter och tjockleken på limträbalkarna var ca 60 mm. På fakturan har de tagit betalt per håltagning, 1800 kr x 2. Totalt tog arbetet ca två timmar.

Har aldrig varit med om den prissättningen (förutom då det ska göras hål i betong), är det vanligt för dessa typer av håltagningar?
 
V Vetgirig_amatör skrev:
Hej,
Jag hade en ventilationsfirma hemma hos mig i vintras som borrade två hål i två limträbalkar (ett i vardera balk). Hålen var ca 100 mm i diameter och tjockleken på limträbalkarna var ca 60 mm. På fakturan har de tagit betalt per håltagning, 1800 kr x 2. Totalt tog arbetet ca två timmar.

Har aldrig varit med om den prissättningen (förutom då det ska göras hål i betong), är det vanligt för dessa typer av håltagningar?
Varför borra de hål?
 
P Putte 9497 skrev:
Varför borra de hål?
för att sätta in ventilation. Gjorde hål för friskluftsintag och badrumsfläkt.
 
Ring och fråga. Den som fakturerade kanske missförstod informationen från montören och antog att det var betong.
 
60 mm limträbalk med hålsåg kan nog ta sin lilla tid är jag rädd för så 1800 är inte så farligt dyrt
 
P Putte 9497 skrev:
60 mm limträbalk med hålsåg kan nog ta sin lilla tid är jag rädd för så 1800 är inte så farligt dyrt
2 timmar står det, jag tror de gjort fel eller har en konstruktiv prissättning!
 
O Oxbringa skrev:
Ring och fråga. Den som fakturerade kanske missförstod informationen från montören och antog att det var betong.
De kände till materialet innan och var hemma hos mig för att bedöma omfattningen. Deras offert inkluderade annat arbete också men som avbeställdes (av mig) när de var på plats då de märkte att de hade missbedömt omfattningen av det andra jobbet.

Vet inte om jag kan göra så mycket mer än att påtala mitt missnöje med prissättningen och komma ihåg vem jag inte ska anlita nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.