ja det väll inget direkt fel att bjuda på matrialet till mamma och pappa när dom har kastat bort mycket pengar på en själv i 18 år
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
ja det väll inget direkt fel att bjuda på matrialet till mamma och pappa när dom har kastat bort mycket pengar på en själv i 18 år
Nej förvisso, men det är ju lite skillnad på att komma och klamra 6 meter EKK och bjuda på det, än att bjuda på material till ett kök? Vad ingår i det? Bänkskivor i marmor och vitvaror från Gaggenau?

Sedan får man ju innerligt hoppas att man inte är en sådan odugling till son så morsan anser att hon "kastat bort" vad man kostat under 18 år. Jag gör det iaf inte gällande mina barn. Då ska ändå den ene snart fylla 13 och är med andra ord tämligen oduglig för stunden:crysmile:

För övrigt hade (med betoning på hade) jag en kompis som var så gniden, att när han tömt halva Vättern på kräftor så fick hans mor köpa för 200:-/kilot. Kanske låter billigt idag, men det var 20 år sedan.
 
  • Gilla
  • Haha
mailatumi och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Nu skulle ju inte den här tråden handla om mig. Inte heller är jag någon hantverkare.
Det jag har kunnat göra är att ge personalrabatt på verktyg och vissa material. Jag brukar ofta ställa upp med leverans direkt till dörr. En gång köpte jag en kampanjvara och lade till mina egna ra atter så att prylen blev att kosta mindre än halva priset.
Jämför man med exemplen du tyckt varit snåla, så var ju du i så fall extremt snål. Du offrade absolut inget själv. Om du visat att du gjort riktiga uppoffringar så hade jag kunnat förstå dina krav på andra i tråden, även om det inte varit så snyggt, men nu är det bara märkligt.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
...lade till mina egna rabatter så att prylen blev att kosta mindre än halva priset.
Låter lite halvljummet i mina öron.

När jag jobbade som bagare gjorde jag en tårta som morsan fick helt gratis när hon fyllde år.
 
  • Gilla
  • Haha
mgranbom och 3 till
  • Laddar…
Hade jag jobbat i butik hade jag tvekat över att ge omotiverade fulrabatter på arbetsgivarens bekostnad men om jag gett det. OM!

Då hade jag hällt upp ett glas vin. Burrat ner mig i soffan med frugan och sagt: "jag gjorde det igen. Jag sålde verktyg med rabatt.".
Frun: hur mycket rabatt?
Jag: min egen. På en kampanjvara. Kunden fick det till halva priset.
Frun: med hemleverans?
Jag: med hemleverans.
Frun: men älskling då. Vilken man jag har!
Jag: jag vet. Vilken tur du har som har mig.

Senare på kvällen när vi klär av oss i sovrummet så står jag naken vid fönstret och ser ut över grannskapet.
Jag tänker på hur godhjärtad jag är. Jag gråter lite när jag tänker på mina stora gärningar. Allt jag gör för andra.
Jag frågar min fru: tror du det finns fler som mig?
Frun: jag vet inte.
Jag: jag kan väl ändå inte vara ensam...
Frun: de flesta gör bara halvljumma gärningar. Inte som du.

Jag tänker för mig själv. Är det så? Är världen så ljummen? Var finns de stora människorna? De självutnämnda experterna. Som gör saker för andra utan egen vinning. Såna som jag?

Jag säger till frugan medan jag bäddar ner mig. jag ska hitta mina gelikar. Det måste finnas någon mer på min nivå.

Frun: gör en tråd på byggahus.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 23 till
  • Laddar…
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Hade jag jobbat i butik hade jag tvekat över att ge omotiverade fulrabatter på arbetsgivarens bekostnad men om jag gett det. OM!

Då hade jag hällt upp ett glas vin. Burrat ner mig i soffan med frugan och sagt: "jag gjorde det igen. Jag sålde verktyg med rabatt.".
Frun: hur mycket rabatt?
Jag: min egen. På en kampanjvara. Kunden fick det till halva priset.
Frun: med hemleverans?
Jag: med hemleverans.
Frun: men älskling då. Vilken man jag har!
Jag: jag vet. Vilken tur du har som har mig.

Senare på kvällen när vi klär av oss i sovrummet så står jag naken vid fönstret och ser ut över grannskapet.
Jag tänker på hur godhjärtad jag är. Jag gråter lite när jag tänker på mina stora gärningar. Allt jag gör för andra.
Jag frågar min fru: tror du det finns fler som mig?
Frun: jag vet inte.
Jag: jag kan väl ändå inte vara ensam...
Frun: de flesta gör bara halvljumma gärningar. Inte som du.

Jag tänker för mig själv. Är det så? Är världen så ljummen? Var finns de stora människorna? De självutnämnda experterna. Som gör saker för andra utan egen vinning. Såna som jag?

Jag säger till frugan medan jag bäddar ner mig. jag ska hitta mina gelikar. Det måste finnas någon mer på min nivå.

Frun: gör en tråd på byggahus.
Mamma
*RING RING*
Mattias -Ja??
Mamma -Men hej Mattias, mamma här. Joooo, kommer du ihåg vi pratade om din moster och den där hjälpen hon behövde med dragning av el ut till gården så hon kan se uppfarten?
Mattias -Vaa?? jag hör inget, jag är på jobbet nu. Vad vill du?

Mamma -Din moster, hon behöver hjälp. Kan du hjälpa henne med det där vi pratade om?
Mattias- Jamen då får hon väl ta ut nån som tittar på det, men då räknas också det in i offerten.
Mamma -Men kan inte du komma och titta då?
Mattias- Ska jag komma? Det blir väl inge billigare för de eller??!
Mamma -Jaha, men kan du inte bara hjälpa henne med det? Du är ju den enda i familjen som kan och får göra sådana installationer. Du vet väl hur mycket hon har hjälpt dig när du var ung? Du fick ju både moped och högtalare till ditt rum.

Mattias -Vadå, tänker du att jag ska lägga min tid på henne? Det är 800kr/h + framkörning 1000kr + material + moms.
Mamma -Men kan du inte ordna någon sorts rabatt? Inköpspris?
Mattias -Aldrig, varför skulle jag blåsa min arbetsgivare på dessa tusenlappar i omsättning?
Mamma -Men din arbetsgivare omsätter miljardbelopp! Förstår inte varför du måste vara så här svår att få hjälp av. Dina bröder har inte några problem att hjälpa till. Kolla bara på Karl-Ove som fixade nytt golv i källaren åt sin dotter, Linus byggde vårt kök och Jonatan använde ju för sjutton 4år av sin tid för att bygga ett extra hus åt sina SVÄRFÖRÄLDRAR!!
Mattias -Jaha?

Mamma- Ja, och dom har inga kontakter alls men ändå hade de möjlighet att ordna rabatter. Det kallar jag godhjärtat med tanke på att dom gör allt det dom kan för att hjälpa.
Mattias- Men då kan väl dom göra jobbet då?!
Mamma -Förstår du inte att dom inte får utföra eljobb? Det behövs behörighet, och du är vår enda elektriker i familjen.
Mattias -Jag måste åka och käka. Hejdå.
 
jag jobba på verkstad som ung där ägarens mor fick betala full pris för däckbyte varje år snålare ägare fans ju inte och när jag sluta så sa jag till han att han skulle sluta vara snå med sin egna mor
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag jobba på verkstad som ung där ägarens mor fick betala full pris för däckbyte varje år snålare ägare fans ju inte och när jag sluta så sa jag till han att han skulle sluta vara snål med sin egna mor
Yes, det tycker jag också låter rimligt. Om du skriver en sådan anekdot fast du vänder på själva resonemanget så blir det mer korrekt för det här ämnet.
 
Lägg ner tråden...
 
  • Gilla
David__11 och 5 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Lägg ner tråden...
Det här var ju ett riktigt lågvattenmärke för forumet. Nog trodde man att det skulle finnas en del att berätta, men så var inte fallet. Tråkigt.
 
Ingen förstår ju ändå inte vem och hur man skall berätta sin historia för att platsa.
 
J Jontha skrev:
Det här var ju ett riktigt lågvattenmärke för forumet. Nog trodde man att det skulle finnas en del att berätta, men så var inte fallet. Tråkigt.
Själv tycker jag att lågvattenmärket i den här tråden var när du tyckte att det var snålt att ”bara” bygga ett helt kök gratis och inte skänka bort materialet också. Om det åtminstone varit så att själv gjort något mer ”ädelt”, med det visade sig senare att det enda du gjort uppe på din höga häst, var att låta någon an vända din personalrabatt. Det bästa som kan hända nu, från din sida, är om tråden stängs eller självdör så du och andra slipper bli påmind om ditt självmål till tråd.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Jaaa sinuslinus har gjort det bra men knappast gjort något underverk. Och om vi inte begränsar oss till hantverkare, vilka ska annars göra jobbet? Amatörer? Vi kan hålla på och prata uttagning av bästa jobbet hela jävla natten, ursäkta mig. Jag gav över 50% rabatt genom jobbet och så står ni och gnäller.

Alltså, det är så himla dåligt. Jag startar den här tråden och fyra stycken står här och gaddar ihop sig mot mig. Jag hade förstått om jag själv var hantverkare och inte gjort något, då hade jag varit defensiv. Men jag är inte någon hantverkare.
Och vilka är ni? Vilka representerar ni? Svenska folket? Åh fan :rofl:(y)(y)
Ni har ju byggt hus och garage på högsta nivå, riktiga proffs.
Det är så himla dåligt. Ni kan prata på, jag bara står här och stirrar på er. Jag startar en tråd för att sprida glädje och allt ni gör är står här och gnäller.

Nej, jag är inte stolt över något jobb som jag gjort. Det är helt kasst alltihop ju. Ni står 4 man och konfronterar mig med frågor. Fy fan.
 
J Jontha skrev:
Jaaa sinuslinus har gjort det bra men knappast gjort något underverk. Och om vi inte begränsar oss till hantverkare, vilka ska annars göra jobbet? Amatörer? Vi kan hålla på och prata uttagning av bästa jobbet hela jävla natten, ursäkta mig. Jag gav över 50% rabatt genom jobbet och så står ni och gnäller.

Alltså, det är så himla dåligt. Jag startar den här tråden och fyra stycken står här och gaddar ihop sig mot mig. Jag hade förstått om jag själv var hantverkare och inte gjort något, då hade jag varit defensiv. Men jag är inte någon hantverkare.
Och vilka är ni? Vilka representerar ni? Svenska folket? Åh fan :rofl:(y)(y)
Ni har ju byggt hus och garage på högsta nivå, riktiga proffs.
Det är så himla dåligt. Ni kan prata på, jag bara står här och stirrar på er. Jag startar en tråd för att sprida glädje och allt ni gör är står här och gnäller.

Nej, jag är inte stolt över något jobb som jag gjort. Det är helt kasst alltihop ju. Ni står 4 man och konfronterar mig med frågor. Fy fan.
Nu får du ge dig.
Du har tryckt på ett par knappar och gett en rabatt som inte påverkar dig någon ting alls.
En hantverkare har gett bort ett stort antal timmar av sin fritid för att bygga någon annans drömkök.
Vem har lagt ner mest tid tror du????
Ära åt den som förtjänar det och det är inte du!!!
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
@Jontha Har du inte glömt bort något nu? Du startade en tråd där du ville ha exempel på godhjärtade saker. Det fick du, men det var du och ingen annan dom dissade de du fick, för att inte var bra nog. Inte vi - du. Sedan har det blivit pajkastning, men den är som en direkt följd av att du inte godkände vad vi bidrog med. Inte tvärtom.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.