S sinuslinus skrev:
Man får väl inte heller ha tvättmaskin så nära duschen?
Det är definitivt ingeting jag tänkt på när jag flyttade in. Ja el uttagen....dom är ju precis kloss an, duschen...
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Tack! Detta svaret var jag ute efter. Ska kolla efter alla tillstånd på stadsbyggnads kontoret.
Eller så säger du till hyresvärden att du tänker kolla med kommunen om bygglov och ventilation är okay.
Som ekonomibyggnad fanns inga formella krav på ventilationskontroller.
Efter bygglov för ändrat användningsområde för byggnaden krävs det väl lite besiktningar…
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/ovk/

Bra förhandlingsläge. 0 månaders uppsägningstid för att inte kolla med kommunen?
 
  • Gilla
dicliff och 27 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Eller så säger du till hyresvärden att du tänker kolla med kommunen om bygglov och ventilation är okay.
Som ekonomibyggnad fanns inga formella krav på ventilationskontroller.
Efter bygglov för ändrat användningsområde för byggnaden krävs det väl lite besiktningar…
[länk]

Bra förhandlingsläge. 0 månaders uppsägningstid för att inte kolla med kommunen?
Ja detta är jag ute efter. Precis min tanke och detta är därför jag ber er om hjälp här i tråden. Tack för bekräftande svar!
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Du ska få pengarna tillbaka annars så hinta om du tänker kolla upp om det finns bygglov...
Ventilationen är ju ananrs rätt enkel att fixa, svårare med ljuden, samt att taket antalgien sakanar isolering...
 
  • Gilla
Kluring och 4 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Är det inte avtalsbrott?
Nej, privatuthyrningslagen är tydlig. Det går inte att avtala sämre villkor för hyresgästen än lagen stipulerar.

2 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans eller hennes ställe är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Så du behöver inte alls stå ut i 3 månader. Säg upp skriftligt och flytta. Bråkar hyresvärden så bestrid alla hyreskrav skriftligt med hänvisning till hyreslagen. Det enda han kan göra är att försöka stämma dig i tingsrätten men där kommer han förlora. Men för den eventualiteten är det väldigt viktigt att du har all kommunikation skriftligt.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Ja detta är jag ute efter. Precis min tanke och detta är därför jag ber er om hjälp här i tråden. Tack för bekräftande svar!
Men OM det är privatuthyrning och lagen tydligt säger att det alltid är 1 månads uppsägning så behöver du ju inte hålla på med kohandel, hot om kommun osv osv. Bara hänvisa till vad lagen säger och att du sagt upp lägenheten till en månad efter uppsägningen. Brukar väl vara månadsskiftet efter så om du har gjort det i mars, eller gör det senast imorgon så har du april månad på dig att flytta.

Sen om rätt ska vara rätt så kan man ju kontakta kommunen i efterhand ändå, det lär ju bli fler än du som drabbas av denne person som fortfarande tror sig vara grisbonde :)
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 13 till
  • Laddar…
Alla här säger "lagen säger en månads uppsägningstid"

Men. Överallt när jag googlar iallafall, säger det: vanligast är tre månaders uppsägningstid. Även Hyresgästföreningen säger så. Se bifogad bild.
 
  • Webbsida, Hyresgästföreningen, information om uppsägningstid för hyresavtal, rekommenderat brev instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Ja, men det är olika lagar om du hyr av ett fastighetsbolag eller om du hyr av en privatperson - för det är väl det du gör?

Det är två helt olika lagar. Du ska läsa i privatuthyrningslagen, https://lagen.nu/2012:978
Den är lättläst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Alla här säger "lagen säger en månads uppsägningstid"

Men. Överallt när jag googlar iallafall, säger det: vanligast är tre månaders uppsägningstid. Även Hyresgästföreningen säger så. Se bifogad bild.
Googla på privatuthyrningslagen så hittar du.

Frågan är ju mest hur du hyrt, om det är en privatuthyrning eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har en fråga till.

Kan han ha fått undantag eftersom det är en sån gammal gård.

Kan han ha rätt att hyra ut? Kan man kalla ett helt tätt rum utan ventilation, för bostad? Hur vet jag vad som gäller?

För mig känns det helt självklart 2023 att en ovk ska vara gjord. Jag själv är frisör och måste alltid göra det i mina lokaler, där min a kunder ska vistas. Det är en självklarhet.

Men jag, jag ska bo och sova i detta totalt stängda utrymme. Finns inte en springa där luften kan ta sig in (eller ut).
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
går ju säga att man ska ringa runt till olika mydigheter och kolla om du inte får hyran tillbaka

är det ens brandklassat mellan lägeheterna om det inte ens finns isolering?
 
  • Gilla
PH Skottvång och 13 till
  • Laddar…
Enligt denna paragraf känner jag starkt att jag, får 1.flytta ut direkt utan uppsägningstid. Och 2. Nedsättning av hyran.

"13 § Avser hyresavtalet en lägenhet som inte färdigställts när avtalet ingicks och är lägenheten ännu ej i färdigt skick när tillträde skall ske, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran och sådan rätt att säga upp avtalet som anges i 11 §. Uppsägning får ske även före den avtalade tillträdesdagen, om det är uppenbart att lägenheten då inte kan användas för avsett ändamål.

[S2]Hyresgästen har även rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att dröjsmålet inte beror på hans försummelse. Lag (1984:694)"


boihus123 boihus123 skrev:
Du ska få pengarna tillbaka annars så hinta om du tänker kolla upp om det finns bygglov...
Ventilationen är ju ananrs rätt enkel att fixa, svårare med ljuden, samt att taket antalgien sakanar isolering...
.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Enligt denna paragraf känner jag starkt att jag, får 1.flytta ut direkt utan uppsägningstid. Och 2. Nedsättning av hyran.

"13 § Avser hyresavtalet en lägenhet som inte färdigställts när avtalet ingicks och är lägenheten ännu ej i färdigt skick när tillträde skall ske, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran och sådan rätt att säga upp avtalet som anges i 11 §. Uppsägning får ske även före den avtalade tillträdesdagen, om det är uppenbart att lägenheten då inte kan användas för avsett ändamål.

[S2]Hyresgästen har även rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att dröjsmålet inte beror på hans försummelse. Lag (1984:694)"




.
Lägenheten är OFÄRDIG. Ingen ventilation installerad.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Kontakta Hyresvärden och be honom åtgärda de brister som du anser finns. Jag arbetar en hel del med hyresgäster men då på ett bolag och inte privat. Är osäker på vilka regler som gäller mot privata hyresvärdar. Baserat på tidigare inlägg så finns det en hel del att klaga på:

*Värmen - är för låg (det får inte långvarigt vara kallare än 18 grader i din lägenhet. Då anses det vara skadligt för hälsan. Finns mer om detta på Boverket).
*Ventilationen - Det är krav på ventilation, också en hälsofråga. Det borde åtminstone sitta en frånluftsventil i badrummet och en i det andra rummet. Är badrumsdörren kapad i botten eller längst uppe? Annars kan frisk luft inte ta sig in (hjälper iofs inte om den inte kan ta sig ut från badrummet som i ditt fall).
*Hyran - Begär nedsättning direkt från Hyresvärden och påkalla bristerna.
*El - Vad jag vet så får inte uttag sättas i våtrumszon 1! Är det jordad el? Annars är det en direkt livsfara. Kolla upp detta så fort du kan.

När man hyr från ett bolag så har hyresgästen rätten på sin sida. Då gäller det att hyresvärden har sitt på det torra för att inte sitta i skiten rent ut sagt. Hade jag varit dig så hade jag ringt Hyresgästföreningen imorgon och bett dem om råd. Det "värsta" som kan hända är att Hyresvärden säger upp dig om du kommer med klagomål, men det kanske är lika bra det.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Lägenheten är OFÄRDIG. Ingen ventilation installerad.
Jag är mer inne på att lägenheten inte är en lägenhet. Utan ventilation bör den inte kunna ha gått igenom slutbesiktning hos byggkontoret, alltså är den inte bara ofärdig utan inte heller godkänd som bostad. Spekulation från min sida, ja. Men det känns helt orimligt att en lokal utan ventilation kan vara en godkänd bostad. Visserligen kanske man lite skämtsamt skulle kunna hävda att bristen på isolering är fullgod ventilation... :crysmile:
 
  • Gilla
Joakim654 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.