Jag blev alldeles nyss ägare till ett 125m2 radhus byggt 1983.
Det mesta i huset är i OK skick, men värmen kommer fortfarande från elpannan med tillhörande radiatorer som sattes in då huset byggdes. Bland det första vi ska göra är därför att byta den mot en LVP.
Grunden är gjuten platta.

Skulle vilja lägga in vattenburen golvvärme på nedervåningen, men jag har förstått att det inte lämpar sig om plattan är oisolerad. Men hur oisolerad är "oisolerad"?

Här finns skiss på hur grunden är uppbyggd:
https://1drv.ms/i/s!Ap9BHW6SXhwEnowCPkCKlYGcB18EWw?e=dlPcUd
Planlösning:
https://1drv.ms/i/s!Ap9BHW6SXhwEnowDB5KK4R5rXsOhYw?e=tYewNY

Behöver jag ge upp tanken på golvvärme eller räcker isoleringen till?
 
Det ska vara minst 25 cm isolering under golvet om man ska ha golvvärme för att det inte ska läcka mycket värme neråt. Möjligen finns det 4 till 7 cm isolering i din platta?
 
J Josth skrev:
Det ska vara minst 25 cm isolering under golvet om man ska ha golvvärme för att det inte ska läcka mycket värme neråt. Möjligen finns det 4 till 7 cm isolering i din platta?
Ja, jag tolkar också ritningarna som att det är max 7 cm utmed fasaden och 4 cm under plattan.

Då är det nog bara att bita i det sura och skippa golvvärmen i (åtminstone) det här huset.
 
Om du ska byta till värmepump är det bra att kolla upp vilken framledningstemperatur som krävs i radiatorerna för att hålla 21 °C inne när det är som allra kallast på året vid DVUT som är den dimensionerande vinterutetemperaturen. Elpannor kan jobba med väldigt hög temperatur vilket inte värmepumpar kan. Kanske kan du lista ut det med hjälp av elpannans inställningar och en tabell för DVUT.
 
J Josth skrev:
Om du ska byta till värmepump är det bra att kolla upp vilken framledningstemperatur som krävs i radiatorerna för att hålla 21 °C inne när det är som allra kallast på året vid DVUT som är den dimensionerande vinterutetemperaturen. Elpannor kan jobba med väldigt hög temperatur vilket inte värmepumpar kan. Kanske kan du lista ut det med hjälp av elpannans inställningar och en tabell för DVUT.
Betyder detta att det kan bli aktuellt att även behöva byta en eller flera radiatorer till större diton?
 
I värsta fall Ja. Innan värmepumparna slog igenom och det blev krav på lågtempererade 55°/45°-system så kunde det var 80°/60°-system med ganska små och platta radiatorer och väldigt smala rör. Men det behöver inte vara så. Bra att kolla upp. Olika LVVP klarar också olika hög framledningstemperatur så det är bra att veta innan man köper en LVVP.
 
  • Gilla
lxndr
  • Laddar…
L lxndr skrev:
Jag blev alldeles nyss ägare till ett 125m2 radhus byggt 1983.
Det mesta i huset är i OK skick, men värmen kommer fortfarande från elpannan med tillhörande radiatorer som sattes in då huset byggdes. Bland det första vi ska göra är därför att byta den mot en LVP.
Grunden är gjuten platta.

Skulle vilja lägga in vattenburen golvvärme på nedervåningen, men jag har förstått att det inte lämpar sig om plattan är oisolerad. Men hur oisolerad är "oisolerad"?

Här finns skiss på hur grunden är uppbyggd:
[länk]
Planlösning:
[länk]

Behöver jag ge upp tanken på golvvärme eller räcker isoleringen till?
Eligt ritningen som någon sa så har du en grundmatta, det skulle vara bra att veta vilken typ det är för är det fiber matta så tränger fukt genom den lättare än frigolit som ett axempel.
Det finns både för och nackdelar med de olika isolerings material som finns på marknaden.
Lite sunt är att värmer du upp en platta så kommer den också suga upp fukt.
När man planerar bygga en platta brukar man kontrollera grundvatten nivåer, de olika sediment grus jord sten berg, placering högt respektive lågt.
Vet med mig själv då jag tidigare jobbat som besiktningsman att vissa badrum rekommenderade vi ingen fuktspärr då kreterier runt själva badrummet inte krävde det..
i Boken Byggama går det lässa på sig den information rent konstruktions mässig som krävs.
Hoppas det hjälpte..
 
  • Gilla
lxndr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.