Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
dicliff och 27 till
  • Laddar…
Det låter på beskrivningen som att du hyr privat, eller från någon aktör långt ifrån dr vanliga stora. Din enda praktiska rätt är att säga upp och hitta något bättre.

Dessutom låter det svindyrt. Flytta.
 
  • Gilla
  • Haha
Ymp och 62 till
  • Laddar…
Ja flytta är bästa rådet.

Det kommer att börja mögla utan ventilation.
 
  • Gilla
Solvide och 10 till
  • Laddar…
Tre val.

1 - Flytta (rekomenderas)
2 - Prata med fastighetsägaren och påtala problemen
2b - Anmäl till kommunen, miljö och hälsa kan kolla på temperatur och ventilation. Sen kan man ju fundera på om bygglov finns så ett snack med Stadsbyggnadskontoret kan vara på sin plats.

I det här fallet handlar det inte så mycket om vad du har rätt till som hur länge du orkar stå ut. Rättvisans kvarnar maler långsamt och din situation lär bara bli sämre när du hamnat på kant med fastighetsägaren. Men vissa människor kan tåla mycket för principer, andra är mer pragmatiska.
 
  • Gilla
Solvide och 18 till
  • Laddar…
MrJay
Förstår inte varför någon skulle vilja betala 9kkr för det där… flytta. Jag hade inte ens brytt mig om att tala med hyresvärden, det är inte värt det…

Välkommen till forumet förresten!
 
  • Gilla
Solvide och 16 till
  • Laddar…
1. Ja, privat hästgård. Jag skrev på kontrakt för tre månader sen men nu ångrar jag mig. Sagt upp!! Och får ny lägenhet på lördag 1april. MEN måste betala hyra för detta svartbygge 3månader till.

2. Avtalet, kontraktet vi skrev. Det startade med 6500:- för en fin nybyggd lägenhet, ascool på landet med liten terass och hästar utanför dörren och typ 10m till havet. Jag var sprudlande glad och tacksam!

2. Sen kom första elräkningen. Luft luft är på 30grader, men sitter 3m upp, ovanför bjälkar och taket släpper ut värmen direkt. Jag har även två el element som står på max effekt. Temperaturen är dock bara 12grader oftast. En dag var det här i Skåne, 12,5grader UTE, jag hade 11grader inne. Jag var tacksam för min fina lägenhet och stod ut i 1-2månader.

3. Sen kom grann familjen för 1månad sen. Då märkte jag att det var totalt oisolerat. Jag har varit trött och sömnig sen dess. Får ingen ro uppe på mitt lilla loft, ovanför deras tvättmaskin. Frun tvättar VARJE DAG, varje kväll, fram till 22.00 som avtalet säger är ok. Men sen bråkar dom ofta till efter midnatt, på serbiska och HÖGT. Värst var nu, när dom glömmer stänga av maskinen och den piper/larmar hela natten.

4. Sur som ett bi och trött. Då börjar jag titta runt i lägenheten som jag tappat känslorna för. Då ser jag ingen ventilation. Inte en liten springa. Inte konstigt att jag varit så trött.

Har jag verkligen inga rättigheter? Jag skrev kontrakt på en LÄGENHET/ett boende. Inte en skrubb som jag ändå inte kan vistas i.

Känner mig så lurad och nu, från och med idag. Vill jag absolut inte gå med på att betala 3månaders uppsägningstid.

Tack för alla era snabba svar!

/Anja
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Du har en månads uppsägningstid om du hyr privat, oavsett om det står något längre i avtalet. Lagen säger en månad och den trumfar ett avtal.

Mvh En privat hyresvärd
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas Buskhagen och 104 till
  • Laddar…
Vägra betala då och hänvisa till att lägenheten inte uppfyller någon som helst grundläggande standard. Vill fastighetsägaren ha betalt får vederbörande stämma dig och visa att du har fel...
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 43 till
  • Laddar…
Det beror på hur mycket du orkar bråka.
Antingen betalar du en månadshyra och hänvisar till lagen, eller så betalar du inget med hänvisning till de men i nyttjanderätten (värme o vent) som föreligger och att du har en kvittningsbar fordran. Dock kommer inte men i nyttjanderätten hålla hela vägen om du inte påtalat felet. Men kör hyresvärden fult kan du ha det som start om du vill lägga energi på att jävlas tillbaka. Räkna dock med att betala sista hyran om det dras till sin spets, men i stort sett ingen drar en sån liten kostnad hela vägen.
 
  • Gilla
Solvide och 7 till
  • Laddar…
Fadai
Det är en fördel att vara medlem i Hyresgästföreningen. Antar att du inte är det, då ska du begära nedsättning av hyran. Men allvarligt, har du möjlighet så flytta direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Synd att de fuskat med en så mysig lägenhet! Den hade ju kunnat vara fantastisk! Men, helt rätt att flytta. De extra hyrorna är ju såklart surt, men samtidigt är det "bara pengar". Självklart är det jobbigt om man kanske inte har pengar i överflöd, men samtidigt är det dubbelt tråkigt att både förlora pengar och sen behöva gräma ihjäl sig över det. Så, betala en månad enligt lagen och försök att bara glömma det sen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du har en månads uppsägningstid om du hyr privat, oavsett om det står något längre i avtalet. Lagen säger en månad och den trumfar ett avtal.

Mvh En privat hyresvärd
Är det inte avtalsbrott?

Jag har skrivit på att hyra en bostad. Inte en kall vrå utan till eller från luft och en supertunn vägg mellan mig och grannens tvättmaskin/torktumlare. Inte en glipa luft kommer in i lägenheten. Var det min skyldighet att koll upp detta, innan jag skrev under boende kontraktet?
 
  • Halvmörkt rum, bågformat fönster med regndroppar, växt på fönsterbräda, lampa, avskuret skrivbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt badrum och tvättstuga med vitvaror, toalett och vita kakelväggar under snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Frågan är om det ens är godkänt som bostad, om det ens finns bygglov. ...och om det är godkänt för uthyrning. Vet inte om det kan vara avtalsbrott, men det känns som att brott mot plan- och bygglagen kan vara aktuellt. Ring kommunen och kolla om alla tillstånd finns. Om det inte är tillåtet att hyras ut så blir det ju svårt för hyresvärden att kräva in hyra. :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 27 till
  • Laddar…
S
Man får väl inte heller ha tvättmaskin så nära duschen?
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Frågan är om det ens är godkänt som bostad, om det ens finns bygglov. ...och om det är godkänt för uthyrning. Vet inte om det kan vara avtalsbrott, men det känns som att brott mot plan- och bygglagen kan vara aktuellt. Ring kommunen och kolla om alla tillstånd finns. Om det inte är tillåtet att hyras ut så blir det ju svårt för hyresvärden att kräva in hyra. :rofl:
Tack! Detta svaret var jag ute efter. Ska kolla efter alla tillstånd på stadsbyggnads kontoret.
 
  • Gilla
  • Haha
PH Skottvång och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.