@Dannelind42 har du kollat glas-säkringen uppe till höger på transformatorn? Någon idiot i vårt hus (inga namn nämnda) råkade få kortslutning när han höll på att flytta en termostat av samma märke. Säkringen är enligt kopplingsschemat 3.15A. Det är helt korrekt att du ska få 24V, du kan mäta direkt på termostaterna, vilket är något lättare.
 
T Treutqvist skrev:
@Dannelind42 har du kollat glas-säkringen uppe till höger på transformatorn? Någon idiot i vårt hus (inga namn nämnda) råkade få kortslutning när han höll på att flytta en termostat av samma märke. Säkringen är enligt kopplingsschemat 3.15A. Det är helt korrekt att du ska få 24V, du kan mäta direkt på termostaterna, vilket är något lättare.

Har inte kollat säkringen så mycket men ser hel ut, dessutom mäter jag innan säkringen så där bör det ju vara ström tänker jag

som sagt spelarnongne större roll för tillfället då samtliga grupper är manuellt justerade så går som hela tiden., har bergvärme så den shuntar som ut enligt kurvan så det fungerar fint

men tänker för eftervärlden, nu har jag ju tre kablar som gått till termostaten som satt i väggen jag rivit bort, skulle vilja hitta vart dessa kablar är kopplade och koppla ur dessa innan jag fimpar bort kablarna i taket

fattar bara inte vart i huset dom ska ha kopplat ihop dessa
 
@Dannelind42 kikade på min trafo och kablarna är mycket riktigt lackade: 0 trots att allt funkar. En sak slog mig: Dom där termostaterna är sannolikt flyttade tidigare (originalfärgerna på trådarna är röd=lila svart=blå gul=vit). Du har samma kabel som den som jag kunde få tag på när jag höll på att flytta runt hos mig. Våra går upp i bjälklaget, men skarven för din kanske finns i en dosa någonstans i närheten och därmed kanske kan avslutas där?
 
T Treutqvist skrev:
@Dannelind42 kikade på min trafo och kablarna är mycket riktigt lackade: 0 trots att allt funkar. En sak slog mig: Dom där termostaterna är sannolikt flyttade tidigare (originalfärgerna på trådarna är röd=lila svart=blå gul=vit). Du har samma kabel som den som jag kunde få tag på när jag höll på att flytta runt hos mig. Våra går upp i bjälklaget, men skarven för din kanske finns i en dosa någonstans i närheten och därmed kanske kan avslutas där?
ja väldigt konstigt, har kollat alla takdosor och inga kopplingar där, har ingen kopplingsdosor i väggen nånstans, sjukt märkligt, dom kan väl inte ha byggt in kopplingsplinten huset är byggt 1991 och jag har bott här i 14 år så ingen före mig har pulat med detta efter det byggdes kan jag rätt säkert säga.. om jag drar i kabeln så hör jag att den ligger i bjälklaget mellan våningarna men hittar ingenstans där det kan vara ihopkopplat

nån som vet om transformatorn går köpa idag ?
Den måste ju vara väck då ingen ström kommer ur den
 
En tanke, kan det vara kopplat i säkringsskåpet i huset ? Alltså bakom täcklocket?
 
  • Elcentral med säkringar och märkningar, öppen, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där vill man absolut inte dra in kablar för golvvärmestyrningen.
Styrningen går på 24 V, kablarna är gjorda för denna klenspänning och bör/ska inte dras in i säkringsskåp.

Beträffande transformatorn så är det en standardprodukt. Det är inga större effekter för styrningen,ca 3 W /don.
Så valfri 24 V trafo med lämplig effekt lär duga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Nä jag tyckte det kändes konstigt men då kan jag nog bara konstatera att dom byggt in kopplingen nånstans får bli en kopplingsdosa utanpåliggande i taket där kablarna från den borttagna termostaten får vila så länge
 
Enligt kopplingsschemat så är köket (den som är borttagen kopplad på plint 1 och hallen som är intilliggande rum är kopplad på plint 5
Då borde jag alltså kunna flytta den gråa kabeln som går från kökets styrdon och sätta den på samma ställe som hallens gråa kabel sitter plint 5 alltså

då bör båda slingorna justeras av hallens termostat när jag sen får dit en fungerande trafo?
 
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med flera buntade kablar och kopplingsskenor mot grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar allt nu i värme, du har stryp i värmen, skit i alla tekniska grejer som bara går sönder och låt allt vara som nu. Inga problem i framtiden med trasiga don och central. Håller säkert din livstid ut.
 
tack för alla svar och inputs, jag kör på som det är just nu så får vi se i framtiden om vi byter ut lite
delar till golvvärmen så vi får nya fungerande termostater och don
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.