Hej.

Som lite bakgrund, så handlar detta om huset jag växte upp i med mina föräldrar.

För runt 15 år sen så fick jag huset som gåva medans föräldrarna bodde kvar, hade själv flyttat till eget boende långt tidigare.

Förra året såldes huset då morsan inte orkade sköta huset längre (farsan gick bort tidigare)

Nu ska husförsäljningen deklareras och jag undrar lite hur man ska räkna?

Huset är byggt 1967 och jag vet inte inköpspriset. Har för mig att farsan sagt ett pris på 150000 kr nån gång i tiden. Går det att kolla upp någonstans? Kan man dra till med något schablonsumma?

Sen vet jag att taket lyftes 1973 så det blev 2 våningar. Även här så har jag ingen aning om vad det kostade. (Gäller avdrag för förbättringsåtgärder) Kan man räkna på vad det skulle kosta idag och dra av för inflationen?

Sen är det lite annat som bygge av bastu, luftpump. Finns inga papper/kvitton kvar

Hälsningar Boek
 
Ta alla kvitton. Ingen straffavgift om det upptagad du får betala mellanskillnaden bara.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Tack för svar.
När det gäller inköpspriset på huset så ringde jag lantmäteriet. De kunde inte ge något svar utan hänvisade till Riksarkivet som tydligen ska ha nån uppgift. Har kontaktat dem så får vi se vad de hittar.
 
Hur kan du gilla Anders uppmaning till bedrägeri?
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
B Boek skrev:
Huset är byggt 1967 och jag vet inte inköpspriset. Har för mig att farsan sagt ett pris på 150000 kr nån gång i tiden. Går det att kolla upp någonstans? Kan man dra till med något schablonsumma?
tidigt 70-tal kosta en villa enplan med källare på landet ca 100000-140000 kronor om man byggde utan byggfirma
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kan du gilla Anders uppmaning till bedrägeri?
Bedrägeri är när du undanhåller något. Här ligger alla korten på bordet. Helt okej
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bedrägeri är när du undanhåller något. Här ligger alla korten på bordet. Helt okej
Att begära avdrag för saker som man vet inte är avdragsberättigande är bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Haha
Boek och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att begära avdrag för saker som man vet inte är avdragsberättigande är bedrägeri.
Det är inte bedrägeri att göra fel. Du kanske trodde målarfärg ingick.

Samma regler för bokföring, inte bedrägeri att bokföra fel så länge du inte har undanhållit något.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Problemet här är att det finns inga kvitton. Händelserna ligger så långt bak i tiden.

Frågan är väl egentligen om det går att "höfta" till ett rimligt pris på tex taklyftet från början av 70-talet?
 
Har en gammal bild från taklyftet
 
  • Hustak byggs, stegar, barn leker, trädgård, cykel, trästaket, gammalt foto, byggmaterial, delvis täckt himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste man ha kvitton för avdrag?


Krävs inte alltid kvitton

Du måste med andra ord styrka de kostnader du vill dra av. - Det bästa är såklart om det finns kvitton som kan visas upp, men det är inte ett absolut krav från Skatteverkets sida. Saknas kvitton kan du visa andra handlingar som bygglov, ritningar, och uppgifter ur fastighetsdeklarationer.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Det viktigaste är att rutan för "kvitto saknas" bockas i samt att man förklarar hur man kommit fram till viss kostnad. Vi hade här i forumet lång diskussion förra året om just detta. Är man så ärlig man kan och en beskrivning är rimlig brukar skatteverket godkänna sådana avdrag.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Vad tror ni är rimligt för ett taklyftet. Det tillkommer ju även inredning för övervåningen samt att en toalett installerades?

Säg 50000 kr mellan tummen och pekfinget?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte bedrägeri att göra fel. Du kanske trodde målarfärg ingick.

Samma regler för bokföring, inte bedrägeri att bokföra fel så länge du inte har undanhållit något.
Men nu var det uppenbart att du menade att man skulle göra avdrag även på sådant man vet inte är avdrags berättigat.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.