Hej,

Har gjort en skiss på vårt nya kök, en köksvägg och en köksö, ganska basic.

Men behöver tips på placering, så att det blir så praktiskt som möjligt, diskho, diskmaskin osv.

Köksvägg ca 5,3 m och köksö 4x1,2 m

Tacksam för tips
 
  • Planritning av kök med kyl, frys, mikrovågsugn, kaffemaskin, diskmaskin och skåputrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar det finns en vask i mitten mot väggen? I så fall hade jag velat ha diskmaskinen där istället. Funkar ju såklart på köksön med, men vasken är kanske lite liten och det finns ingen avfallshantering för att skrapa ner rester och papper från tallrikarna där? Vi använder vår köksö mest för servering, allt avskräde tar vi sen i köket vid vasken, så man slipper se det.

Skåpen i köksön hade jag helst velat ha allt husgeråd man använder för matlagning. Då kan du flytta vasken lite närmre hällen med tänker jag.

Fint med ett så pass djupt rum, och stort fönster mot gaveln, där blir man avis ;) Fina avstånd mellan köksskåpen med, minst 110-120 ska det vara.

Hur har du tänkt på andra sidan köksön, den ut mot rummet/väggen? Finns det utrymme för barstolar där? Annars kan man ju bara ha grunda skåp med förvaring av sällan använda grejor.

Vinkyl? Skafferi? Vad är kaffe? Kanske skippa denna för lite mer bänkyta vid vasken mot väggen för att skapa en rejäl disk-station? Där kan ju en vanlig kaffebryggare stå?

Titta gärna på min tråd Vad göra med denna planlösning? | Byggahus.se Ingen har orkat förbarma sig över den än, men den kan ju kanske ge någon inspiration till hur man ska göra eller inte göra :p Där ligger dock utmaningen i att huset är så förbenat smalt, ni verkar ha rejäla ytor med minst 4 meters djup och fyrkantigt kök.

/S
 
BirgitS
Möjligen att det är lättare att dra vatten till kaffemaskinen om den är i andra änden av den skåpväggen.

Var ska tallrikar, glas och muggar förvaras?
Det bör vara nära diskmaskinen för att det ska gå snabbt att tömma maskinen och då helst utan att vara i väggen för någon annan som har börjat laga mat.

För övrigt ser väl planeringen av köksön vettig ut när det gäller bredd på avlastningsytorna och den huvudsakliga arbetsytan.
 
Har inte tänkt att ha någon vask mot väggen. Har tänkt en enkel 60-vask, men finns plats för större.
Har idag en tvådelad, typ 35+20, och den lilla används aldrig.
Avfallshanteringen är under vasken, blir 80 bred.

Porslin, glas, stekpannor och grytor är tänkt att ha i lådor under hällen och vid arbetsytan mellan hällen och vasken. Och diverse kryddor och liknande ute på kanten vid sidan om hällen.

Är 135 mellan köksö och köksvägg, och lika mycket på andra sidan köksön, med stora fönster från golvet, med en hyfsad utsikt. Så därför tänkte vi ha ön som arbetsplats, istället för att stå och titta in i en köksvägg :)
Rummet är 4,75 x 17, ganska öppen planlösning

Är tänkt att ha ett par sittplatser mitt på köksön, med förvaring på sidorna, troligtvis 120-lådor. Vinkyl nej, och skafferi blir det smala skåpet (utdragbart) som är bredvid micro/ugn och kaffemaskinen. Sen finns det ju mer plats i lådor/skåp på köksväggen för mera torr/skafferi

Eftersom kyl/frys används mest, så det tänkte jag är bättre att ha nära till hands, till köksbordet som blir bortanför köksön.

Men det här är ju bara mina tankar, har aldrig planerat något kök förut, så jag är väldigt tacksam för synpunkter jag fått hittills, och tar gärna emot mera.

Bifogar en 3D-skiss bara för att få en uppfattning om planlösningen.
 
  • Modernt kök och matplats med stilrent design, svartvitt foto, öppet utrymme, inomhusbelysning, fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
M Manja-20 skrev:
Är 135 mellan köksö och köksvägg
Jag rekommenderar att du drar ner det till 120 cm för då blir det mycket lättare att flytta saker från kyl, frys etc. till köksön. Är det mer så blir det svårt att nå över. Sen skadar det nog inte heller med mer mellan köksön och fönstren så att det blir lätt att gå bakom någon som sitter där.
 
  • Gilla
Manja-20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.