Tänkte kolla med er kunniga här. Vi ska nämligen riva ingången till köket (gjord av gipsskivor) och strömbrytaren behöver flyttas 15 cm åt vänster, frågan är då får jag riva väggen och bara låta ström brytaren dingla där tills elektriker kommer och monterar in den, eller måste han komma och flytta den först och sen kan jag börja riva? Fler väggar att riva och mer el arbete efter det därför tänkte jag göra allt smuts jobb innan elektriker kommer. Lgh Bostadrätt

Alla svar uppskattas :D
 
  • Ingång med brun dörr, beige väggar, brunt rutigt golv och rosa post-it-lappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, dörröppning, olika golvbeläggningar, köksbänk, eluttag, del av möbel, belysning, väggfärg övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då det är en fast installation *får* man inte röra den. Oavsett ska man inte riva vägg med elinstallationer förrän man är 110% säker på att de är icke spänningsförande. Det räcker alltså inte att skruva ur en säkring eller liknande. Allt måste mätas och kopplas ur vid närmaste kopplingspunkt.

Det tar antagligen inte mer än nån timme för en vettig elektriker att göra detta, förutsatt att det inte finns övertapetserade/igenmurade kopplingspunkter på vägen. Väl investerade hundralappar om man inte är kunnig på området.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.