J jonko skrev:
Första frågan är om det är blandaren eller bottenventilen som är att se som felaktig. personligen hade jag ansett att det är bottenventilen som ska bytas, det är ett snabbare, enklare och billigare ingrepp (även om blandarbyte knappast är dyrt, svårt eller tar lång tid).
Är det bottenventilen som är att anse felaktig så har du inget case mot föreningen om det skulle vara så att de är ansvariga för blandaren.
De var en intressant synpunkt. Man kan ju ganska tydligt se att blandaren är betydligt nyare än bottenventilen, och möjligen av det dra slutsatsen att om något fel har gjorts är det att blandaren bytts mot en som inte motsvarar den gamla (förutsätter här att det vid något tillfälle suttit en blandare med spak...) och möööjligen skulle man kunna av det dra slutsatsen att blandaren borde bytas "tillbaka" och att det därmed möööööööjligen är föreningens ansvar. Kanske...
Sen ligger det ju iofs en vinst i att behålla den fräscha blandaren och byta den gamla sletna bottenventilen mot en ny schnygg en, typ den som länkats till i tråden. Oavsett, vi löser som sagt det själva.
 
MultiMan
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta OT, men varför vill man stänga bottenventilen? Jag vet att funktionen funnits på alla handfat jag haft genom livet, men jag kan inte minnas att jag använt den.
Jag antar att du skojar med oss, men för att ändå ge några exempel så när man blötlägger rakborsten, behöver snabbtvätta någon del av kroppen med tvättlapp eller när man rengör badrummet så kan man använda handfatet istället för spann, med en skvätt Ajax eller vad man nu använder. Använder min bottenventil i princip dagligen.
 
  • Gilla
  • Wow
perra i skogen och 5 till
  • Laddar…
Svaret är NEJ!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta OT, men varför vill man stänga bottenventilen? Jag vet att funktionen funnits på alla handfat jag haft genom livet, men jag kan inte minnas att jag använt den.
M maria01 skrev:
jag har aldig använt heller
Ni vet, när man varit ute och jobbat i snålblåst och regn en lång novemberlördag och kommer in och fryser som en hund. Man häller upp lite ljummet vatten i handfatet och lägger ner sina frusna händer och det är så skönt och avslappnande att man nästan kissar på sig... :giggle: DÅ, är det bra med en stängbar bottenventil. (y)

edit: Stängbar bottenventil i handfatet alltså. Även om en annan stängbar bottenventil också hade varit skönt i det läget... :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svaret är NEJ!
OKEJ! :oops:
Men bara för sakens skull; varför inte? ;)
 
T ToRy skrev:
OKEJ! :oops:
Men bara för sakens skull; varför inte? ;)
Frågan var : Så rent juridiskt, skulle vi kunna kräva att föreningen står för en ny blandare? Svar nej, rent juridiskt är det inte föreningens egendom eller ansvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är inte alltid man byter blandare och bottenventil. När jag för massa år sedan köpte ny blandare med installation tyckte rörmokaren inte att bottenventil skulle ingå.
 
T ToRy skrev:
Ni vet, när man varit ute och jobbat i snålblåst och regn en lång novemberlördag och kommer in och fryser som en hund. Man häller upp lite ljummet vatten i handfatet och lägger ner sina frusna händer och det är så skönt och avslappnande att man nästan kissar på sig... :giggle: DÅ, är det bra med en stängbar bottenventil. (y)

edit: Stängbar bottenventil i handfatet alltså. Även om en annan stängbar bottenventil också hade varit skönt i det läget... :rofl:
vad är det för bostadsrätt som är så kalla lägg händerna på elementet istället :rofl:
 
Varför skulle en läckande blandare vara föreningens ansvar?

Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?
 
M maria01 skrev:
vad är det för bostadsrätt som är så kalla lägg händerna på elementet istället :rofl:
Nej nej nej, det är inte lägenheten som är kall, det är ju utsidan! Veden som ska staplas, gropen som ska grävas, presenningen som ska vikas ihop och så vidare. Okej, nu utökade jag omgivningen till stugan också. :D
Sen kan man ju inte vira elementen runt händerna riktigt. Vattnet omsluter händerna som om man var tillbaka i en varm skön livmoder... :giggle:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Varför skulle en läckande blandare vara föreningens ansvar?

Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?
Det där avhandlas i den andra tråden, inte här. ;)
 
T ToRy skrev:
Det där avhandlas i den andra tråden, inte här. ;)
Nja du frågade ju om felaktig blandare. Det är ju inte föreningen som bytat blandaren eller bottenpluggen. Byt till det du vill ha och lev vidare glatt.
 
Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?[/QUOTE]
D Dr Benz skrev:
Varför skulle en läckande blandare vara föreningens ansvar?

Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?
där finns brf där föreningen ansvarar för blandaren och den boende inte får byta blandare själv
min son har bott i en sådan brf
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Svar till Dr Benz:

Jo, fast vår blandare läcker inte. Trodde du syftade på den andra tråden jag nämnde, den som handlade om en läckande blandare. (y)
Men i så fall, jag ställer samma fråga som du i princip. Svaren i tråden verkar mer luta åt att föreningen INTE måste byta en blandare som fungerar men har något bristfällig funktion.
 
T tergo skrev:
Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?

där finns brf där föreningen ansvarar för blandaren och den boende inte får byta blandare själv
min son har bott i en sådan brf[/QUOTE]


På riktigt? Att föreningen tar ett sådant ansvar. Oj där ser man.

Men då hjälper det ju inte att fråga här.
Då är det ju bättre att reda ut sakfrågan först med föreningen isf och sedan gilla läget..

Här kan ingen veta om man inte bor i samma förening.

Skall bli skönt med hus nu. Där är jag iaf säker på att jag betalar allt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.