Hej!

Vi har ett gammalt hus med krypgrund ifrån 1930.
Detta rummet ska bli ett våtrum, tanken var att byta avloppen för att kunna montera en dusch här.

Tyvärr så var det en mindre fuktskada på golvbeläggen runt gamla avlopp + något bjälklag.
Vi har mätt fukthalten i grunden, vilket verkar vara ok. Dock är blindbotten brädorna lite sisådär och plattan vilar på stora stenar. I botten är det uppspänt glasulls isolering (antagligen temporär lösning).

Vi önskar att gjuta platta i detta rummet för att snabbt kunna få till ett våtrum.

Nu till mina frågor.

1.) Borde jag få bort all isolering omedelbart?
2.) Går det att mura upp runt detta rummet med för att sedan gjuta platta i enbart där?
3.) Om ja på frågan över, hur gör man med skiktet imellan mursten / blindbotten?
4.) Vad fyller jag med?
 
  • Hörn av ett rum under renovering, gipsväggar uppsatta, trasigt golv med skräp och tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderbruten betonggolv, synliga rör och kablar, skadad byggnad, renoveringsbehov, skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis måste du riva allt ner till marken och kontrollera golvreglarnas skick. Ny blindbotten, isolering och lägg sedan golvspån som du flytspacklar på. Vad ska ni ha på väggarna efter puzzelgipset?;)
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligtvis måste du riva allt ner till marken och kontrollera golvreglarnas skick. Ny blindbotten, isolering och lägg sedan golvspån som du flytspacklar på. Vad ska ni ha på väggarna efter puzzelgipset?;)
Tack för ditt svar! Kommer att riva allt ner till marken.
Frågan är väl egentligen mest hur jag murar upp i enbart detta rummet utan och riva alla andra...?

På väggarna ska de bli tätskikt är tanken.
 
Finns det inget regelverk av trä? En gjuten platta på mursten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det inget regelverk av trä? En gjuten platta på mursten?
Hur tjock platta kan man gjuta? Det är ju ändå över en meter upp till rummet.

Det finns ett regelverk av trä, men de vilar på stora stenar under. Trossbotten är inte värst hel och bottenplanken är lös och behöver bytas ut.
 
Bygg nytt regelverk och flytspackla som jag skrev tidigare, det är normalt. Ev får du gräva ner plintar under om de gamla stenarna är instabila.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.