Hej,
vi sådde med Extra Green för 7-8 veckor sedan och i början växte det jämnt och fint.
Nu senaste 2-3 veckorna har vi sett större gula fläckar där gräset inte växer i samma takt som resten av gräsmattan. Det är skillnad på 5-6cm mellan fläckarna och det övriga vilket ser fantastiskt bra ut.
Jorden är samma överalt och vi fräste i Algomin gräsgödsel innan sådd.
Vad beror detta på? Undernäring? Bör jag gödsla eller är det någon svampinfektion?
Tänkte klippa imorgon då gräset där det växer bra är över 8cm.
 
  • DSC00084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som om marken varit vattensjuk.
 
vad menas med vattensjuk mark? Finns det nåt man kan göra?
 
Har det varit stående vatten där någån gång? Tycker också att det ser ut som vattensjuk mark där vatten har blivit stående i marken under längre tid och inte kunnat rinna undan. Kan kanske vara packningsskador i marken sedan byggprocessen. Hur är höjdförhållandena runtomkring, är det en lokal lågpunkt som får vatten ytvatten från ett större område?

Är det så att det är packningsskador eller generellt vattensjukt så går det att dränera relativt enkelt. En gräsmatta kräver inga stor jorddjup för att överleva. Vill man plantera träd el buskar får man kanske gå in med större åtgärder.

Generellt ska packningsskador åtgärdas av entreprenören, detta står i så fall i byggbeskrivningen.
 
Jag fräste jorden ordentligt innan sådd så det är inte packningsskador,
Det var packad och det fanns vattenpölar innan fräsningen och det har regnat väldigt mycket under senaste veckorna, tror inte det var tort nån gång ... Även viss ytvatten kan förrekomma från en damm i närheten.
Det är lerjord på vissa ställen, jag fräste väldigt mycket sand och torv men det räckte kanske inte för att få draneringen att funka.
Vad kan jag göra, skall jag toppdressa till våren med sand eller nåt annat?
 
Förslagsvis börjar du våren med att stödså (och ev. dressa) de utsatta områdena och därefter gödslar du hela gräsmattan ordentligt. Sannolikt räcker det för att lösa problemet.
 
gödslar du så blir det ok... troligtvis har gödlsingne blivit ojämn.... gör weibulls gramino..
 
En jordfräs klarar inte av att lösa packningsskador efter stora maskiner, denna packning kan gå långt ner i jorden, särskilt om det är en lerjord vi talar om. Luckring av packad jord ska helst ske med grävare som lyfter upp och släpper ner jorden. Det kan vara så att du har fått en "plogsula" på det djup fräsen har nått och där är det stopp för vattnet som vill infiltrera ner.

Ett sätt att försöka luckra jorden billigt men som tar en säsong eller så är att plantera gröngödslingsväxter med bla ärtväxter i, dessa har kraftiga och väldigt djupa rötter som skapar kanaler som vatten och syre kan rinna igenom. Efter en säsong fräser man ner växterna och tillför då dessutom organiskt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.