Jag överväger att byta tak över altanen från plåt till kanalplast, för att:
  • Få in mer ljus i intilligande vardagsrum höst, vinter och vår.
  • Slippa kondens som ger påväxt/smuts på de vitmålade takbalkarna.

Men jag vill samtidigt bevara:
  • Djup skugga (som från plåttaket) under sommarmånaderna (då är det ändå tillräckligt ljust inomhus).
  • Permanent regnskydd.
  • Tåligheten för hård vind.

För inglasade uterum är det effektivast att stoppa värmestrålningen redan på utsidan, innan den går igenom kanalplasten. Men hur mycket sämre vore det att stoppa på insidan under kanalplasten, när det enbart är tak (13 kvm, pulpettak) och inga väggar (förutom husväggen) en vindstilla het sommardag?

Har ni tips på bra sätt att lösa solskyddet?

Alternativ som jag funderar över:

a) Skuggtak i tyg under kanalplasten.
  • Skånska byggvaror och Willabgarden säljer sådana som påstås reflektera 55% av värmeinstrålningen. Men jag önskar mer effektiv skuggning.
  • Antagligen tänkta för inglasade uterum och klarar nog inte blåst och regn med enbart altantak.

b) Över sommarmånaderna spänna upp en tät väv/duk på utsidan ovanpå kanalplasten.

  • Och fästa med stroppar/spännband och kanske kederskena? Kanske dölja stropparna mellan dubbla vindskivor.
  • Skulle markis/akrylväv, PVC-duk, eller något annat passa bäst?
  • Skulle det vara OK utan luftspalt mellan kanalplast och ovanliggande väv/duk? Och utan vattenavrinning annat än kanalplastens lutning?
  • Skulle väven/duken klara hård vind?

c) Som b, men spänna väven/duken på insidan under takbalkarna.


d) Över sommarmånaderna fästa vitmålade plywoodskivor mellan takbalkarna på insidan under ett kanalplasttak
  • Hur skulle skivorna i så fall monteras, för att smidigt kunna tas ner igen varje höst då jag vill få in soljus?

e) Över sommarmånaderna montera tillskurna längder av vitt cellgummi (liggunderlag-liknande) på insidan mellan takbalkarna under kanalplasten.

  • Och hålla cellgummilängderna på plats genom att trä dem genom springa mellan bärregel och extra underliggande regel
 
Vi sitter i samma sits ungefär fast ska bygga nytt tak över uteplats.
Hur löste du det tillslut?
 
Jag har inte löst det tyvärr.

Jag frågade http://plastman.se om PVC-duk och de svarade: "En blank duk är lättare att hålla ren och om du skall ta ner ljusinsläpp så bör färgen ej vara för ljus.". Men längre än så har jag inte kommit.
 
Jag hade nog kört på alternativ A. Dock kan du ju välja en mer skuggande "gardin" än att den bara reflekterar 55% av värmeinstrålningen. Du kan ju ta en mörkläggningsgardin och ha i taket istället.

Jag är dock tveksam till om det behövs alls. Kanalplast är om inte skuggande så tar det i alla fall bort så solen inte steker eller är irreterande. Sålänge det inte är helt inglasat så är det nog inget större problem med värme heller. Jag har det till exempel på mitt uterum dock är helt inglasat. Kanalplasttaket tar dock bort så mycket av solinstrålningen att det ändå är skönt där inne när man öppnar åt två håll.
 
@Jensa86 Har du kanalplast: Klar eller Opal som färg?
 
Jadu, den satt där när jag köpte huset så det har jag inte koll på. Men det är ju inte direkt klar utan lite frostat-glas stuk på det hela.
 
Har sett några lösningar där man har bambu/ vass m.m. under plasttaket.
Ser ut som en bra kombination på både skydd mot regn och att få skugga.

Hittade en lösning på nätet som ser ut som en lösning men finns säkert andra sätt att lösa det på också.
Utomhus, träpergola, hängande lampor, öppen spis, träbord och bänkar, gröna buskar, molnig himmel, terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ja, det där är ganska snygg lösning också faktiskt.
Jag tror vi har landat i att börja med att lägga kanalplasttak och sedan komplettera med Antingen bambu/vass eller tyg, som skuggar.
 
M Marcus_Gu skrev:
Ja, det där är ganska snygg lösning också faktiskt.
Jag tror vi har landat i att börja med att lägga kanalplasttak och sedan komplettera med Antingen bambu/vass eller tyg, som skuggar.
Vi är inne på samma spår efter att använt vassmatta för skuggning ett par år med gott resultat för att få det lagom skuggigt. Känner att det hade varit skönt att klara av en mindre regnskur också.
 
N NiclasR skrev:
Vi är inne på samma spår efter att använt vassmatta för skuggning ett par år med gott resultat för att få det lagom skuggigt. Känner att det hade varit skönt att klara av en mindre regnskur också.
Är det inte bättre att lägga vassmattan under plasttaket tänker jag? Tänkte mer på att mattan blir utsatt för regn och snö och därför inte så hållbar. Vi har tänkt att göra så.
 
U ulrikf skrev:
Jag överväger att byta tak över altanen från plåt till kanalplast, för att:
  • ...
  • Slippa kondens som ger påväxt/smuts på de vitmålade takbalkarna.
...
Det blir påväxt ändå. Detta är iofs västkusten där möglet börjar komma dagen efter man målat....

/Höghus

Tak med vitmålat trä och plasttakpanel som visar tecken på mögel och påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.