Vi ska bygga ett nytt växthus ute på vår gård och behöver verkligen ALL hjälp vi kan få!
Vad har ni gjort för tabbar och vad har fungerat?
Tunnelväxthus, ja eller nej?
Ska man bygga helt själv eller har ni tips på riktigt bra företag som ni gärna rekommenderar?
Glas håller ju som bekant inte jättebra, och när det stormar så vill vi slippa att det går sönder.
Det ska ju såklart klara av snö!
Många förespråkar polykarbonat, någon som har erfarenheter?
 
  • Solnedgång över ett gyllene fält med skog i bakgrunden och strålar som genomborrar himlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
Bygg inte för litet,minst 10m2 helst större.
Takfönster med automatöppnare är nästan ett måste.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
engs
Om det ska vara enkelt / snabbt att resa så köp en med ram som kan stå på plintar.

Vårat står på en liten mur och visst blev det bra men la nog 2-3 ggr pengarna och 5-10ggr av arbetstiden (kontra själva växthuset) på det som till största delen är under mark.
 
  • Gilla
louiehartman
  • Laddar…
Nu har du inte skrivit om denna variant, men nämner det ändå. Jag köpte Lidls tält-variant för några år sedan med armerad plast, lik sådan de använder på byggställningar. Höll väl en säsong, nästa behövde jag tejpa. Och i slutet av andra så gick det inte längre tejpa då plasten började smulas sönder helt. Verkade inte klara UV alls.Nu lät jag duken sitta uppe även under första vintern, vilket nog inte var så snällt mot den, men då den även försämrades rejält under sommaren så bör det just varit UV som förstörde mest. Så sådant vill jag avråda från.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Tunnelväxthus ska dock ha en helt annan typ av plast än ovan nämnda. Jag har inte prövat själv ännu dock.
Men en fördel med tunnel med mjuk plast är att de vad jag förstått det, i många kommuner räknas som tillfälliga, och därför är bygglovsfria. Vill man bygga stort, kan det därför vara enda alternativet, och så är det ju också rejält billigare än hårda. Dock blir säkert även den plasten gammal snabbare än hårdplast som i sin tur åldras snabbare än glas som typ inte åldras alls, men som du säger har risken att gå sönder på andra sätt.
 
  • Gilla
louiehartman
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Tunnelväxthus ska dock ha en helt annan typ av plast än ovan nämnda. Jag har inte prövat själv ännu dock.
Men en fördel med tunnel med mjuk plast är att de vad jag förstått det, i många kommuner räknas som tillfälliga, och därför är bygglovsfria. Vill man bygga stort, kan det därför vara enda alternativet, och så är det ju också rejält billigare än hårda. Dock blir säkert även den plasten gammal snabbare än hårdplast som i sin tur åldras snabbare än glas som typ inte åldras alls, men som du säger har risken att gå sönder på andra sätt.
Vi har en jordbruksfastighet och ska odla för jordbruket så det behövs inte bygglov, vilket är skönt.
 
S
Tunnelväxthus är mest odling för pengarna. (y)

Om det är kommersiellt/ yrkesmässigt så är det väl bara att maxa? Blir aldrig för litet skulle jag säga.

Kolla på Sara Bäckmo på nätet eller facebook. Hon odlar systematiskt för självhushållning med tunnelväxthus.

Här är mitt växthus men jag skulle aldrig bygga murat växthus om det var yrkesmässigt.



Ett växthus med snö på taket, solsken, vinter, snötäckt mark och nakna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tunnelväxthus är mest odling för pengarna. (y)

Om det är kommersiellt/ yrkesmässigt så är det väl bara att maxa? Blir aldrig för litet skulle jag säga.

Kolla på Sara Bäckmo på nätet eller facebook. Hon odlar systematiskt för självhushållning med tunnelväxthus.

Här är mitt växthus men jag skulle aldrig bygga murat växthus om det var yrkesmässigt.



[bild]
Hur stort är ert växthus?
 
S
Jiji Jiji skrev:
Hur stort är ert växthus?
9 kvadratmeter.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ett växthus behöver alltid vara dubbelt så stort har jag förstått av min fru…

I mångt och mycket är det ju budgeten som sätter begränsningarna. Du skriver att ni ska odla för jordbruket så det låter som det är rätt stort ni tänkt er? Ibland går det att få tag i stommar från kommersiella växthus vilket kan bli en bra start.

Förutom själva växthuset så planera för el, vatten, avlopp och ventilation så ni kan hålla rätt temperatur samt hur ni tänker er sköta bevattning. Tänker man till här från början med strategiskt placerade vattenkranar och eluttag blir det sedan så mycket smidigare.
 
Jag har precis beställt ett växthus med härdat glas i både väggar och tak. Drygt 10m2. Normalt sett väldigt dyrt, men kostar nu bara drygt 11.000kr.
Jag törs dock inte säga något mer ännu, då företaget har dåligt rykte. Men själva växthuset har dock fått "bäst i test".
Hoppas det kommer som det ska. (Betala aldrig i förskott!)
 
Tillgång till vatten i närheten, ska det vattnas med kanna så vill man inte springa för långt! Huset i sig bör inte heller vara för långt ifrån där man normalt är. Växthus kräver ofta daglig tillsyn.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vidare finns ju många frågor innan man bestämmer vilket växthus man ska ha.
Exempelvis:
- Ska det enbart vara för odling, eller även som utrerum/orangeri/lusthus?
- Vad ska man odla, och hur mycket?
- Vart ska det stå. Är utseendet viktigt?
- Hur stor budget har man?
 
Dra in vatten och el redan från början.
 
Nu förstår jag det som att ni kanske skall odla lite mer seriöst i det men till er andra och även dig så skulle jag säga att det viktigaste är att man tänker igenom användningsområdet.
-Skall man odla, sitta eller kanske både och?
Om man har plats och budget bygg stort.
Är man kunnig och har ork, bygg själv.
Går också att rita själv.
Fundera på stil, vad passar till befintliga byggnader och miljöer.
Skall man ha el, vatten och kanske t om golvbrunn?
Man kanske även skall ha en kamin för att förlänga säsongen.

Det är bara att drömma på, allt går att lösa! Ett växthus med vit ram, inbäddat i en trädgård, omgivet av grönska och blomkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.