Suttit i köket sedan jag flyttade in för flera år sedan, tog bort locket först igår. Brandvarnare? Oavsett, används ej, är enbart nyfiken.
 
  • Vit väggmonterad enhet, möjligen ett värme- eller rökdetektor, med röda indikatorfält och slitsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avmonterat termostatreglage med justeringsrattar och elektriska komponenter mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Ringklocka, gissningsvis för telefonen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En extern ringklocka till telefon
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Till dörrklockan?
 
Mikael_L
Nej, det är en extra ringklocka till gammal fast telefoni (eller enda ringklocka ifall de hade Kobra-telefon).
Jag är 100% säker.
Det ena reglaget sätter man på/av klockan med, det andra ändrar ljudnivån, lite fiffigt genom att mekaniskt flytta mekanismen så kläppen slår lösare på ett annat ställe.
 
  • Gilla
PNI och 9 till
  • Laddar…
Inget WiFi då
 
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L har helt rätt i sin beskrivning.
 
Koppla den till tjuvlarmet..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är en extra ringklocka till gammal fast telefoni (eller enda ringklocka ifall de hade Kobra-telefon).
Jag är 100% säker.
Det ena reglaget sätter man på/av klockan med, det andra ändrar ljudnivån, lite fiffigt genom att mekaniskt flytta mekanismen så kläppen slår lösare på ett annat ställe.

Tack! Även jag noterade den fiffiga mekaniska lösningen.

Huset hade ursprungligen signalsystem så ringklockan vid entrén, förutom att ringa, skickade även signal till dylik låda att gäst väntade vid dörr.
 
  • Träram med svart bakgrund och vita fönster, monterad på en texturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
En g:a hederlig fallklafftablå.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E sthlm01 skrev:
Tack! Även jag noterade den fiffiga mekaniska lösningen.

Huset hade ursprungligen signalsystem så ringklockan vid entrén, förutom att ringa, skickade även signal till dylik låda att gäst väntade vid dörr.
Coolt, den där satt antagligen i pigkammaren, som fick signaler via denna att hon skulle gå till olika ställen, där hon blev kallad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Coolt, den där satt antagligen i pigkammaren, som fick signaler via denna att hon skulle gå till olika ställen, där hon blev kallad.
I mitt villaområde satt de i köket, där pigkammaren låg intill. Ändå tacksamt att inte ha ”stämpelklockan” i sitt sovrum. Pigkammare fanns i alla hus, även de mindre, medan större hus kunde ha två kammare, ett var för piga och barnflicka, samt som brukligt separat entré lämpligt placerad mellan köket och trappan till källaren där matkällaren med potatisbinge fanns.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Vår satt i serveringsrummet. Förutom signaler från sovrummen och ytterdörrarna, så fanns också en kontakt i golvet vid värdinnans plats i matsalen där det gick att koppla in en sladd med trycke.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vår satt i serveringsrummet. Förutom signaler från sovrummen och ytterdörrarna, så fanns också en kontakt i golvet vid värdinnans plats i matsalen där det gick att koppla in en sladd med trycke.
Det är en mycket elegant lösning, bättre än den som fanns hos oss med snöre och grepp från samma takrosett som kristallkronan satt i.
 
  • Otydlig, suddig bild av en beige föremål med blåa detaljer på ljus bakgrund. Objektet ser ut att vara cylindriskt.
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.