H Hybro skrev:
Herregud vad mycket gott i denna tråd(y)

[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]

Gnagmat gjord på billig julskinka som köptes för 19:90/kg.

Rimmade råa skinkor delas i fyra delar.
Pepprar ock rundstekes till 73 grader innertemp, när vi blir sugna.

Yes, snart är det påsk... Köper in 5 skinkor på utförsäljning;)
Nog fick hunden smaka? ;)(y)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
Raggmunk med fläsk.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Maria T
@Kjell_G din soppa/gryta ser supersmaskig ut men jag undrar vilka algoritmer som kan få en sökning på köttfärs+selleri att ge förslag på Fasolada, det var ju liksom inga rätt :rofl:
 
Maria T Maria T skrev:
@Kjell_G din soppa/gryta ser supersmaskig ut men jag undrar vilka algoritmer som kan få en sökning på köttfärs+selleri att ge förslag på Fasolada, det var ju liksom inga rätt :rofl:
Jag kollade historiken och såg att jag började med köttfärssås och selleri, sedan ändrade jag till köttfärs vita bönor seller och där kom Zeinas soppa fram. Hade en halv burk vita bönor i tomatsås som jag gärna ville bli av med
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Stuvade makaroner SKA ha muskot, annars är det bara sorgligt! :heart:
Precis! Det är muskoten som gör det, som i bechamelsåsen till lasagne.
Även i potatismos passar muskot väldigt bra.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis! Det är muskoten som gör det, som i bechamelsåsen till lasagne.
Även i potatismos passar muskot väldigt bra.
Jag använder muskot när jag göra Moussaka också, och i kalops.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag använder muskot när jag göra Moussaka också, och i kalops.
Ja, Moussaka är ju en grekist variant av lasagne!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kycklingpasta med soltorkad tomat och basilika.
Svartpeppar och Parmigiano ovanpå. :love:

Fick "skäll" av frun för att jag skvätte på lite olivolja på den färdigkokta pastan, har ni på något på pastan efter durkning för att förhindra att den klibbar ihop?
"För så gör tydligen inte italienarna...":oops:

Frun har varit i Italien, för 30!! år sedan.. Jag ska googla och bilda mig egen uppfattning men är ändå nyfiken på hur ni brukar göra. :geek:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kycklingpasta med soltorkad tomat och basilika.
Svartpeppar och Parmigiano ovanpå. :love:

Fick "skäll" av frun för att jag skvätte på lite olivolja på den färdigkokta pastan, har ni på något på pastan efter durkning för att förhindra att den klibbar ihop?
"För så gör tydligen inte italienarna...":oops:

Frun har varit i Italien, för 30!! år sedan.. Jag ska googla och bilda mig egen uppfattning men är ändå nyfiken på hur ni brukar göra. :geek:
Man lägger ner pastan direkt i såsen.
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kycklingpasta med soltorkad tomat och basilika.
Svartpeppar och Parmigiano ovanpå. :love:

Fick "skäll" av frun för att jag skvätte på lite olivolja på den färdigkokta pastan, har ni på något på pastan efter durkning för att förhindra att den klibbar ihop?
"För så gör tydligen inte italienarna...":oops:

Frun har varit i Italien, för 30!! år sedan.. Jag ska googla och bilda mig egen uppfattning men är ändå nyfiken på hur ni brukar göra. :geek:
När jag kokar pasta rör jag runt den avrunna pastan med en rejäl klick smör i kastrullen, så pastan blir glansig och go :)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, Moussaka är ju en grekist variant av lasagne!
Fråga en turk var moussaka kommer från :D
Brukar ha en aning kanel i köttfärsen när jag gör moussaka, muskot ska jag kanske prova
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Blev en gång bjuden på köttfärsås och spagetti. Det som kändes lite udda var när värden ställde fram hela kastrullen med vattnet kvar i spagettikastrullen.
 
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Kycklingpasta med soltorkad tomat och basilika.
Svartpeppar och Parmigiano ovanpå. :love:
Kokar pasta i mycket vatten, dubbelt så mycket vatten minst som jag en gång fick lära mig på hushållskunskapen i högstadiet.
Sen ska pastan bara vara i durkslaget så att överskottsvattnet försvinner, inte stanna där nån längre tid utan täckas med sås omedelbums eller upp på (varma!) tallrikar och gömmas i parmesan.
 
  • Tyvärr verkar det som bilden inte laddade korrekt eftersom jag inte kan se något. Kan du ladda upp den igen?
  • Jag kan inte beskriva bilden eftersom den inte innehåller någon information; det verkar vara helt tomt eller svart.
  • Tyvärr kan jag inte se någon bild i din förfrågan. Vänligen bifoga en bild så att jag kan hjälpa dig att beskriva den.
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fråga en turk var moussaka kommer från :D
Brukar ha en aning kanel i köttfärsen när jag gör moussaka, muskot ska jag kanske prova
Är inte våra kära kåldolmar också från turkiet?
Men det är väl så, det lånas inspiration hej vilt från olika länder när det gäller mat.
 
Maria T
nino nino skrev:
Fråga en turk var moussaka kommer från :D
Brukar ha en aning kanel i köttfärsen när jag gör moussaka, muskot ska jag kanske prova
Gott, hade glömt bort det där med kanel men det ska jag göra nästa gång, låta en hel kanelstång koka med i såsen. Så sugen jag blev på moussaka nu!
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.