Hej,

Vi har en Nibe 360P värmepump luft/vatten med vattenelement i huset. Huset är två plan.

Två av elementen på övre plan har blivit iskalla, övriga är varma och fungerar som de ska. Elementen som är kalla ligger i rummen bredvid varandra. Det är inte varmt i rören som kommer upp från golven i dessa rum heller.

Huset är från 2011, likaså värmepumpen. Kompressorn är bytt för drygt ett år sedan, i övrigt är inget bytt.

Givetvis har jag testat att lufta elementen och kollat ventil osv.

Min upplevelse är att dessa två element sakta men säkert blivit kallare sista veckorna och nu inte längre genererar någon som helst värme.

Eftersom allt fungerat relativt felfritt när vi bott i huset med vår värme så har jag inte behövt anstränga mig så mycket tidigare, därav relativ novis vad det gäller dessa frågor.

Vad kan vara fel? Några idéer som jag kan kolla?
 
Har du kollat panntrycket efter du luftade? Kan också vara termostatventilerna som kärvar så att man måste motionera stiftet på ventilen. Det är också bra att kontrollera smutsfilter om man har det i värmekretsen. Brukar sitta på returröret vid pannan.
 
J Josth skrev:
Har du kollat panntrycket efter du luftade? Kan också vara termostatventilerna som kärvar så att man måste motionera stiftet på ventilen. Det är också bra att kontrollera smutsfilter om man har det i värmekretsen. Brukar sitta på returröret vid pannan.
Yes, panntrycket är återställt efter luftning och stiftet på ventilen fungerade fint och är även motionerat så felet verkar inte sitta där.

Tack! Hur vet jag om jag har smutsfilter? Skulle anledningen kunna vara att det blivit smutsigt i filtret?
 
Smutsfilter ser ut som i bilderna. Kulventilen stänger av vattnet i sig självt medans den andra typen måste man hitta avstängningar innan och efter. Kan vara mycket skräp i värmesystemet om det inte blev ordentligt renspolat vid bygget. Tyvärr vanligt att det glöms bort.
 
  • Mässingskulventil med blått handtag på vit bakgrund. Industriellt rördelstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gyllene, metall, T-koppling, rör, 3/4 tum, VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Smutsfilter ser ut som i bilderna. Kulventilen stänger av vattnet i sig självt medans den andra typen måste man hitta avstängningar innan och efter. Kan vara mycket skräp i värmesystemet om det inte blev ordentligt renspolat vid bygget. Tyvärr vanligt att det glöms bort.
Tack!

Smutsfiltret bör sitta där jag ringat in? Det är returröret.

Tack för din hjälp!
 
  • Rörsystem under diskbänk, ventil, vattenmätare, varningsetikett, pump, installationsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prova knacka på elementrören till de 2 element som är kalla, kan vara skit i returventilen som blockerar, been there done that
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.