Jag undrar också varför det är viktigt att vara certifierad och också inom vilka yrken som är aktuella här man ens kan vara det. Inte säker på vad jag kan ha för certifikat mer än dykinstruktör, men jag har iallafall det, så jag får väl posta här.

När jag städade ur min frus morfars dödsbo (i huset han själv byggt) sparade jag ett par teakbrädor som suttit över köksbänken utan att berätta för någon. Julen efter fick min svärmor en skärbräda med inlägg av den teaken hon haft i köket under sin uppväxt. Det gjorde henne väldigt glad, även om varken snickaren eller teaken var certifierad.

Mörkt träsnitta skärbräda med spår och logotyp, placerad på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
Märkligt krav att man ska vara "certifierad" för ditten eller datten för att platsa i tråden. För egen del handlar det om att hjälpa till med saker jag kan göra med professionellt resultat för nära och kära, och det är för många projekt inom allsköns hantverkarfack för att jag ska orka räkna upp.

Klart man hjälper till där man kan, bara skoj och ser det inte som att det handlar om att vara "godhjärtad".
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Byggt en altan i föräldrarnas sommarstuga. Bytte tak på föräldrarnas inglasning. Jag spenderade min semester med bägge dessa, då jag bör mer än hundra mil bort...

Dragit om elen hos en kusin.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Nytt golv i källaren hos dottern.
 
  • En borrhammare på ett uppbrutet betonggolv i ett rum med radiator och vitmålade väggar. Renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med betonggolv, vitmålade väggar, en radiator och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Byggt litet hus till modern, tog 4 år med hjälp av extrafarsan, värt varje sekund! Flygbild över bostadshus vid vatten, grönska, fordon, båt vid brygga, väg och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av bostadsområde med hus, trädgårdar och bilar i lummig, grönskande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygfoto över byggnader och bilar nära en sjö omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
A
En helt obegriplig tråd. Så om man lagt 100-200 timmar på ett kök till morsan och inte står för materialet, då är man helt plötsligt Ove Sundberg? Min egen mor skulle skulle jag aldrig ens kunna övertala till att jag står för materialet. Hon kan tjata ihjäl sig att man ska ha bensinpengar för att man skjutsar henne till VC etc. Helt obegripligt det också.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 4 till
  • Laddar…
Oj vad fel det har blivit, och vad tråkigt att ni inte förstår vad jag vill komma till. Jag förstår inte heller varför jag skulle ha ett förakt för hantverkare. Har själv ett jobb med lägre kvalifikationer än alla andra hantverkare.

Med Certifierad menar jag att man verkligen jobbar med det man hjälper till med. Även om du t.ex. kan dra elen så är du ej fackman och således ej behörig. Sen är det kanske inte certifikat på alla jobb, men andemeningen är att man ryckt ut som hjälte med knepiga jobb som andra hantverkare krävt hundratusentals kronor.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Ok, nu tror jag att jag förstår och då ångrar jag att jag bidrog med något i tråden då det varken var yrkesmässigt eller något som sparade stora summor pengar. Det kanske berodde på att jag såg ”goda” gärningar som något man helst inte mätte i pengar, men det är tydligen fel tråd för det synsättet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Syftet är att visa hur tryggt det kan vara att ha en hantverkare i sin närhet. Självklart är det bra att också skänka sin tid, men hur nice är det om man sen trycker upp en Ahlsell-faktura i nyllet på sin gamla mor? Men ok, man ska inte behöva skänka materialet - hoppas du förstår vad jag menar.
Okej, jag förstår dina intentioner något bättre. Men det som nog bidrog till att tråden... ska vi säga "missuppfattades"... var nedanstående kommentar till första bidraget. Som jag tolkade det tyckte du att sinuslinus var snål som inte skänkte både tid och material. Det var i alla fall det som fick mig att reagera.

"Mmm ok det låter kanske en aning halvljummet i mina öron när de fick betala materialet. Inga rabatter eller så?"
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Oj vad fel det har blivit, och vad tråkigt att ni inte förstår vad jag vill komma till.
Problemet är kanske att den goda gärningen du efterfrågar på ett KONSUMENTFORUM är villkorad med att personen ska vara certifierad yrkesman?
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Okej, jag förstår dina intentioner något bättre. Men det som nog bidrog till att tråden... ska vi säga "missuppfattades"... var nedanstående kommentar till första bidraget. Som jag tolkade det tyckte du att sinuslinus var snål som inte skänkte både tid och material. Det var i alla fall det som fick mig att reagera.

"Mmm ok det låter kanske en aning halvljummet i mina öron när de fick betala materialet. Inga rabatter eller så?"
Jag förstår. Men då slopar vi kravet på att man behöver vara yrkesman. Dock blir det ju svårt att uppskatta värdet av en sådan tjänst. Ja, det lät lite ljummet och en yrkesman med kontakter skulle säkert kunna greja rabatter.
 
Nu känns det som att det är nog med (bort)förklaringar och dags för TS att visa vad denne gjort för goda gärningar.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu känns det som att det är nog med (bort)förklaringar och dags för TS att visa vad denne gjort för goda gärningar.
Nu skulle ju inte den här tråden handla om mig. Inte heller är jag någon hantverkare.
Det jag har kunnat göra är att ge personalrabatt på verktyg och vissa material. Jag brukar ofta ställa upp med leverans direkt till dörr. En gång köpte jag en kampanjvara och lade till mina egna ra atter så att prylen blev att kosta mindre än halva priset.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
M
J Jontha skrev:
En gång köpte jag en kampanjvara och lade till mina egna ra atter så att prylen blev att kosta mindre än halva priset.
Vilken uppoffring! :D
 
  • Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
Exakt vad är det som vi snackar om i denna tråd? Hur jäkla duktig någon var för att hjälpa någon när och kär? Hur mycket annars debiterbar tid (arbetstid) man offrade? Hur mycket material man införskaffade? Huruvida det man gjort var enligt vad en certifierad (vad det nu kan betyda) yrkesperson skulle göra?

Nej men för f*n...

Personligen: jag ingriper och hjälper till där jag tycker det är roligt, extra kul om det är litet utmaningar som jag kan lära mig av. Räkna av kronor och ören ligger inte på min karta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.