trähandtag trähandtag skrev:
Läste att priset på pellets i Tyskland fallit till ca 3600 kr tonnet. Har inte undersökt marknaden i Sverige. någon som har koll?
Här i Norrland är priset ganska avhängigt till i vilken form det levereras. Exempel från Klintpellets.

Med hemleverans:

Säck 16 kg: minbeställning 3 pallar a’ 52 säckar , 4014 kr/pall

Storsäck 500 kg: minbeställning 3 säckar, 2310 kr/säck

Bulk: minbeställning 3 ton, 4120kr/ton

mvh

Stefan
 
Sca bionorr ligger än så länge kvar på över 5000kr/ton iaf. Får hoppas det blir lite justeringar snart annars får man fortsätta elda ved.
 
M
S Stefan.o skrev:
Här i Norrland är priset ganska avhängigt till i vilken form det levereras. Exempel från Klintpellets.

Med hemleverans:

Säck 16 kg: minbeställning 3 pallar a’ 52 säckar , 4014 kr/pall

Storsäck 500 kg: minbeställning 3 säckar, 2310 kr/säck

Bulk: minbeställning 3 ton, 4120kr/ton

mvh

Stefan
Så runt 90öre/kWh då i kostnad om man får ut 100% verkningsgrad? Då ligger pelletsen på 1kr/kWh efter förluster. En värmepump som snittar cop3 över året i snitt kan då matas med el för 3kr/kWh för att det ska gå jämnt upp. Fröken Busch ger oss elprisstöd i olika storlekar beroende på SE-område och för egen del i SE3 så hade pellets varit rena förlusten denna vintern isf.

Sedan detta med skrämselpropagandan om roterande elavbrott. Har vi inte facit nu? Trots driftstopp på reaktorer och "svinkallt" vissa perioder (det var 15-16gr kallt i Gbg, kan inte minnas sist det var så kallt) så gick det bra ändå. Tror det var mest propaganda för att vi skulle sänka förbrukningen.

Ur konkurrenssyfte så tror jag leverantörskedjan på el är pålitligare än pellets. Även om båda säljs till högstbjudande så har jag denna vintern inte haft avbrott på min leverans av el, men pelletsen har tagit slut på nolltid i varuhusen vid varje leverans och många känner som eldar pellets har haft bekymmer att få tag i det.

Att få tag i ved till konkurrenskraftigt pris där 90% av befolkningen bor har varit svårt för denna säsongen. Men med tanke på elprisstödet så kommer nog vedproducenternas guldgrävardagar snart vara över. Nu vet svenskarna att pappa staten räddar dom när priset på el stiger och då behöver man inte springa ned dörrarna hos vednasarna.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så runt 90öre/kWh då i kostnad om man får ut 100% verkningsgrad? Då ligger pelletsen på 1kr/kWh efter förluster. En värmepump som snittar cop3 över året i snitt kan då matas med el för 3kr/kWh för att det ska gå jämnt upp.

med tanke på elprisstödet så kommer nog vedproducenternas guldgrävardagar snart vara över.
Jag tror nog att biobränsle producenterna bästa dagar kommer, ännu finns väl ingen ersättning för energin från Ryssland?
Pelletsen är lätt att exportera och kan ur skogsägarperspektiv vara en väl så god export vara som pappersmassa och enklare papper.
Pellets är lätt att köpa som konsument då priset är vettigt och lätt och billigt att lagra till skillnad från elen. Den välfyllda vedboden på tomten är en 'försäkring' om att inte behöva köpa 'dyrel' då sol och vind inte levererar el till värmepumpen i den mörka kalla vindstilla polarnatten.
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Jag tror nog att biobränsle producenterna bästa dagar kommer, ännu finns väl ingen ersättning för energin från Ryssland?
Är det därför (till skillnad från i höstas) som Byggmax, Bauhaus m.fl. har överfulla lager med pellets nu? På Bauhaus har man tom. kampanjrea på pellets. Företagen har köpt på sig så mycket ved, pellets och värmeloggs att dom inte blir av med det i kölvattnet av Ebbas elprisstöd. I höstas var det nästan slagsmål om pelletssäckarna och värmeloggsen när dom fick in nya leveranser. Man höjde priserna flera ggr i veckan pga. trycket. Nu är produkterna iskalla. Folk vet att det inte blir några elavstängningar och elpriset är högkostnadssäkrat.

Men annars håller jag med dig. Att ha en eldstad (som inte kräver el i stil med vedpanna, utan en kamin) och några m3 ved är helt rätt vid en kris.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det därför (till skillnad från i höstas) som Byggmax, Bauhaus m.fl. har överfulla lager med pellets nu?
Var det inte så att du och andra tömde lagren för pellets och vedsäljarna i höstas då ni inte själva varit ute i god tid och fyllt era vedbodar och pelletsföråd?
Att pelletsproduktionen kommit i fatt och prisbilden normaliseras då folk inte längre sliter varorna ur handlarnas händer är bra, hoppas bara att konsumenterna drar slutsatsen att det är bra att ha ett par tre årsförbrukningar hemma och förstår att handlarna inte ligger på några stora lager över sommaren.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Var det inte så att du och andra tömde lagren för pellets och vedsäljarna i höstas då ni inte själva varit ute i god tid och fyllt era vedbodar och pelletsföråd?
Att pelletsproduktionen kommit i fatt och prisbilden normaliseras då folk inte längre sliter varorna ur handlarnas händer är bra, hoppas bara att konsumenterna drar slutsatsen att det är bra att ha ett par tre årsförbrukningar hemma och förstår att handlarna inte ligger på några stora lager över sommaren.
Delvis kanske, jag vet inte. Jag köpte några värmeloggs på semestern i juli, men inga mängder. Då betalade jag 49kr för ett paket på 10kg, tror jag det var. Idag ligger dom på 85kr, var uppe på 100kr som mest. Jag hade turen att komma över 15m2 gratisved. Eldar ungefär 3m3 per vinter så jag ska förhoppningsvis klara mig från hetsen att jaga fastbränsle i några år.

Min huvudsakliga uppvärmning är luft/vatten (har en luft/luft som körs i källaren när jag eldar i kamin på bostadsplanet) och min boendesituation står o faller inte av elpriset för att driva denna. Inte heller vid strömavbrott. Jag har alltid några m3 fastbränsle i buffert. Har även vedpanna med beredare, konverter för att driva cirkpump med 12V osv., så personligen klarar jag mig.

Mitt bidrag till att det blev slutsålt var väl snarare att jag handlade lite för att slippa tulla på min buffert. Men det löste sig som sagt ändå. Nu är snarare problemet att jag har fulla förråd och har svårt att lagra det som kommer gratis i min väg;)
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
Priset på pellets måste ju ligga i samma härad som andra typer av uppvärmningskällor för att det ska kunna överleva. Tillgången och prisbilden måste vara stabil. Väldigt få normala villaägare har ju plats för att kunna ligga och lagra tre årsförbrukningar.

Jag ser två övergripande problem:
Den tidigare tillgången på billig rysk skogsråvara för produktion i Baltikum har helt strypts. Detta påverkar den generella tillgången och prisbilden.
Allt för mycket pellets, till för säljarna små marginaler, går åt i fjärrvärmeanläggningarnas spets/reservproduktion. Över allt "poppar" det upp containerbaserade småanläggningar som drivs med pellets. Spetsanläggningar som ibland inte har någon grundproduktion någon annanstans, utan rullar för jämnan. Detta "missbruk" bör man komma tillrätta med. Fjärrvärme ska produceras med sämre råvara än pellets.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Fjärrvärme ska produceras med sämre råvara än pellets.
Jag å min sida tycker det är mycket bättre att basera uppvärmning på förnybar svensk skogsråvara än att elda utländska sopor, använder man 'brun' pellets till att spetsa fjärrvärmen då grot och restvärme från industrin inte räcker lär utsläppen från långväga soptransporter kunna minskas radikalt.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Väldigt få normala villaägare har ju plats för att kunna ligga och lagra tre årsförbrukningar.
3årsförbrukningar pellets borde inte ta 100 m2 tomttyta i anspråk och nog går väl pallar eller storsäck att stapla om man inte har möjlighet att förvara pelletsen i ficka/silo?
 
F fribygg skrev:
3årsförbrukningar pellets borde inte ta 100 m2 tomttyta i anspråk och nog går väl pallar eller storsäck att stapla om man inte har möjlighet att förvara pelletsen i ficka/silo?
Jag skulle aldrig komma idén att utomhusförvara pellets. Så bra är de inte emballerade.
Dessutom skulle jag inte uppskatta om andra i villaområdet gör det heller..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag skulle aldrig komma idén att utomhusförvara pellets. Så bra är de inte emballerade.
Dessutom skulle jag inte uppskatta om andra i villaområdet gör det heller..
utomhusförvara? En ficka/silo, garage, carport eller föråd under tak borde fungera fint om man inte har plats i huset.
 
F fribygg skrev:
utomhusförvara? En ficka/silo, garage, carport eller föråd under tak borde fungera fint om man inte har plats i huset.
15-18 pallar i garaget? Var ska bilen stå då?

Nej, här finns inte en chans att förvara mer än ett års förbrukning.
Alla har inte dessa resurser du räknar upp. Inte ekonomiska heller.

Låt oss inte förlänga denna dialog, utan fokus åter på huvudämnet..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi har olika förutsättningar. Har du en gård så går pellets gömma undan, men på en vanlig villatomt är ju detta uteslutet. Ur vår specifika situation, så har vi en årsförbrukning på ca 12 ton +/- 2 ton och har bulkleverans. max leverans är ca 6 ton, vilket är ett förråd i källaren, där vi tagit en del av ett vävrum i anspråk. Det är ur vår synvinkel svårt att förstå att vi ska lagra typ 30 ton pellets eller ca 40 m3 i en silo, där sedan vi måste hitta ett sätt skjuta in pellets från silo till vårt bulkförråd.
 
M
Hur stort hus har du om du förbrukar +50000kWh på värme och varmvatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.